کد خبر: ۳۸۷۹۴



رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: سگ‌های بی صاحب موجب وحشت یوزهای پناهگاه میاندشت این شهرستان در خراسان شمالی می‌شوند که تهدید جدی برای این گونه کمیاب جانوری در آسیا است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سید محمد موسوی» اظهار کرد: پناهگاه میاندشت جاجرم از جمله مناطق نادری است که یوز نر و ماده در آن حضور دارند و پویاترین و مولدترین زیستگاه یوز در کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: وجود امنیت خوب و طعمه کافی تاکنون باعث افزایش جمعیت یوزها در این منطقه شده است اما، اگر درباره سگ‌های بی صاحب چاره اندیشی نشود، مشکلات زیادی در زمینه زادآوری یوزها ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه توله‌های یوز همواره آسیب‌پذیر هستند گفت: در بسیاری از موارد سگ‌ها از طعمه یوزها استفاده می‌کنند که این امر موجب وحشت و فرار توله های این گونه جانوری نادر می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۱۰ زیستگاه یوز در کشور اظهار کرد: پناهگاه میاندشت جاجرم یکی از این زیستگاه‌ها است که باید امنیت یوزها را در آن تامین کرد.

وی هم چنین با اشاره به اینکه منطقه میاندشت جاجرم ۸۵ هزار هکتار است، افزود: در این منطقه برای ۱۵ هزار راس دام، پروانه چرا صادر شده که دامداران می‌توانند وارد ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این منطقه شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم با بیان اینکه در صورت مشاهده دام در فصل غیر چرا متخلفین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند گفت: برای جلوگیری از هرگونه آسیب به این منطقه باید با همکاری و مشارکت‌های مردمی و محیط دوستان طبیعت پروانه چرا، خریداری شود و هزینه خرید دامداری صنعتی به دامداران داده شود تا دام خود را وارد منطقه نکنند.

موسوی افزود: در فصل بهار که زادآوری یوزها است، وجود دام‌ها و سگ‌های بی صاحب موجب ترس و وحشت این جانواران می‌شود؛ از سویی باید مکانی امن برای این گونه نادر باشد که انتظار می‌رود برای این موضوع حتما اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس اداره محیط زیست جاجرم اظهار کرد: اواخر شهریورماه امسال سه قلاده توله یوزپلنگ به همراه مادرش برای یافتن طعمه به محل زندگی افراد ساکن در پناهگاه میاندشت نزدیک می‌شوند که سگ‌ها پس از مشاهده یوزپلنگ‌ها، آن‌ها را دنبال می‌کنند که یکی از توله‌ها در بالای درخت پناه می‌گیرد و زن روستایی با مشاهده چنین وضعیت به مدت زیادی در مقابل سگ‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: پس از گذشت حدود ۲ ساعت یکی از پسرانش به این محل می‌رسد و محیط بانان را در جریان امر قرار می‌دهد که آن‌ها هم یوز را پس از امن کردن منطقه به مسیری که خانواده‌اش رفته بودند، هدایت می‌کنند.

کمک کارشناس اداره دامپزشکی جاجرم گفت: در زمینه جمع‌آوری سگ‌های بی صاحب دامپزشکی باید منابع طبیعی، شهرداری و محیط زیست اقدامات لازم را انجام دهند.

رضایی اظهار کرد: اخیرا شهرداری تعدادی از سگ‌های بی صاحب منطقه را جمع‌آوری کرده و دامپزشکی آن را اتلاف کرده است.

«محسن شاد دل» رئیس اداره دامپزشکی جاجرم گفت: جمع‌آوری سگ‌های بی صاحب به عهده دامپزشکی نیست و این اداره فقط عضوی از کمیته اتلاف سگ‌های بی صاحب است.

طبق تماس‌های صورت گرفته با شهرداری در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در منطقه میاندشت جاجرم موفق به تماس با شهردار این شهر نشدیم.

شهرستان جاجرم با دارابودن بیش از ۱۳۰ هزار رأس دام سبک و سنگین، در جنوب استان خراسان شمالی و مجاورت استان‌های خراسان رضوی و سمنان واقع است.

پناهگاه میاندشت جاجرم در جنوب خراسان شمالی با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خارتوران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

شهرستان جاجرم در فاصله ۱۷۰ کیلومتری بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که روزگاری یوزپلنگ کوشکی را در خود جای داده بود و اکنون برای حفاظت و زادآوری به تهران منتقل شده است.


نظر شما
ادامه