کد خبر: ۳۸۹۴۵


مدیر کل دامپزشکی استان همدان گفت: دامداران و عشایر همکاری لازم را با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی داشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، «دکتر محمودرضا رسولی» مدیرکل دامپزشکی استان از اعزام شش اکیپ مایه کوبی اداره دامپزشکی همدان شامل ۱۲ نفر به استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان خبر داد.

وی گفت: واکسیناسیون دام‌ها به منظور پیشگیری از انتشار و انتقال بیماری‌های واگیر در دام‌های عشایر علیه انواع بیماری‌ها با اعزام اکیپ‌های فعال صورت می‌گیرد.

دکتر رسولیبا اشاره به انواع واکسن‌های دامی استفاده شده در این طرح گفت: شش اکیپ مایه کوبی از شهرستان‌های استان جهت مایه کوبی دام‌های عشایر استان همدان در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان اعزام شدند که اقدام به مایه کوبی دام‌های عشایر، علیه بیماری‌های آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی، بروسلوز و اکتیما می‌نمایند.

ویبا بیان اینکه خدمت رسانی به قشر زحمتکش عشایر از اولویت‌های کاری اداره دامپزشکی است؛ افزود: دامپزشکی استان در چند سال گذشته با اعزام گروه های واکسیناسیون به مناطق عشایری نسبت به مایه کوبی دام‌ها در این مناطق اقدام کرده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه عشایر همدان در فصل سرما و به منظور زمستان گذرانی دام‌های خود را به استان‌های گرمسیر مانند خوزستان، لرستان و ایلام مهاجرت می‌دهند، لذا اداره کل دامپزشکی استان همدان سال‌هاست به منظور پیشگیری از انتشار و انتقال بیماری‌های واگیر دامیبه استان همدان و استان‌های مسیر کوچ در فصل قشلاق دام‌های عشایر را بر علیه انواع بیماری‌ها با اعزام اکیپ‌های فعال مایه کوبی می‌نماید.

دکتر رسولی در ادامه افزود: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی و هماهنگی با ادارات کل دامپزشکی استان‌های قشلاقی و تجهیز این اکیپ‌ها، آنها را به این استان‌ها جهت واکسیناسیون دام‌های عشایر اعزام نمودیم.




وی گفت: علی رغم کمبودهای فعلی در اعتبارات با توجه به اهمیت ارتقاء بهداشت عمومی و سلامت جامعه و حفظ و صیانت از سرمایه‌های دامی که در اولویت برنامه‌ریزی‌های این اداره قرار دارد و با اعزام اکیپ‌های مایه کوبی ازادارات دامپزشکی استان همدان به ۲۷ منطقه اسکان عشایر در جنوب غربی لرستان و جنوب ایلام مشتمل بر دو کوهه حسینیه و اطراف سد کرخه سراب جهانگیر، مورانی، زرانتل، خرسدره، جلگه ، بنلار، چهار قلعه، گل گل، پران پرویز، ورکش، پل زال، سرکن، ولی دشت، رماوند، پاعلم، کوله مرغان، تنگ سیو، سد سیمره، زعفرانیه، چم مر، چول، باغ چای در، دم رود افرینه و روبند که در مجموع ۱۶۶ خانوار با جمعیت دامی ۲۰۰ هزار راس گوسفند و بز و همچنین اکیپ مستقر در شمال خوزستان و جنوب ایلام که در ۱۴ منطقه شامل سپتون،فکه،عین صوله، دشت عباس، عین خوش، شرهانی، دوملک، بیت المسکین، سایت‌های ۴ و ۵، چم فاضل، ابوغریب که در مجموع ۶۰۰ خانوار با جمعیت دامی ۳۵۰ هزار راس گوسفند و بز می‌باشد و در مدت ۴۵ روز پرسنل خدوم ادارات دامپزشکی استان همدان به صورت فشرده در دو نوبت صبح و عصر اقدام به مایه کوبی این دام‌ها می‌نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به انواع واکسن‌های دامی استفاده شده در این مأموریت گفت: اکیپ واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی استان همدان در استان خوزستان اقدام به مایه کوبی دام‌های عشایر بر علیه بیماری‌های آبله، اکتیما، شاربن، تب برفکی، بروسلوز وطاعون نشخوارکنندگان کوچکمی‌نماید.

وی گفت: لازم است از فعالیت‌های همکاران خود که با تحمل دشواری‌های دوری از خانواده و سختی شرایط کار ماموریت خود را به نحو احسن انجام میدهند کمال تقدیر و تشکر خود را اعلام نمایم.

دکتر رسولی واکسیناسیون به موقع دام‌ها را مهمترین روش پیشگیری از بیماری‌هایی دام‌های سبک دانست و از دامداران و عشایر خواست تا همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند.

وی در پایان گفت: امسال بسته‌های آموزشی و فرهنگی نیز تهیه و برای عشایر فرستاده شده تا در کنار عملیات واکسیناسیون، آموزش‌های لازم جهت جلوگیری از انتشار بیماری‌ها دامی توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شود.


 

نظر شما
ادامه