کد خبر: ۳۹۰۰۵
تعداد نظرات: ۵ نظر


علم دامپزشکی در دنیای واقعی کاملا متفاوت از آنچه در کتب درسی و دانشگاهی مطالعه نموده‌اید، می‌باشد.این موضوع می تواند به مربوط به دو دلیل عمده یکی خود شما و دیگری مشتری ها و صاحبان حیوانات باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در اینجا به چند نکته در رابطه با نحوه کسب اعتماد به نفس، و استفاده از تخصص و مهارت کافی و برقرای ارتباط موثر در سه موضوع مختلف و روش‌های متفاوت که به طور حتم به عنوان یک دامپزشک معالج جدید با آنها روبه‌رو خواهید شد، اشاره می‌نماییم.

به گفته «جان گریر هیبن»، تحصیل علم، باید به معنی بدست آوردن توانایی مقابله و برخورد با شرایط  مختلف در زندگی باشد. همچنین «هربرت اسپنسر» می‌گوید: هدف بزرگ از آموزش و پرورش، فقط علم‌آموزی نیست و بایستی توام با عمل باشد.

در دانشکده دامپزشکی،  همه می‌آموزند که چگونه بایستی حیوانات را عقیم نمود. استاندارد کار اینچنین است که شما این نقطه را می‌شکافید، این قسمت را مسدود می‌نمایید و بارها انجام شده و مورد تایید است.

در نهایت زمانیکه شما وارد دنیای واقعی می‌شوید، متوجه خواهیدشد که این کار بسیار پیچیده تر از آنچه در کتابهای مرجع ذکر می‌شود، خواهد بود. حال علت چیست؟

علت مربوط به دو متغیر انسانی است که در دانشکده دامپزشکی برخوردی با آن نداشته‌اید. یعنی ارباب رجوع  و خود شما. قبل از شروع به کار و انجام مراحل درمانی، شما بایستی با مشتری و صاحب حیوان ارتباط موثر برقرار نمایید و سپس آنها باید به شما اعتماد کنند که شما توصیه‌های خوبی می‌نمایید و قادر هستید از پس وعده‌هایی که می‌دهید برآیید. شما باید بدانید که اعتماد به نفس و تجربه کافی، در رابطه با ایجاد ارتباط موثر، دو اهرم اصلی در حرفه دامپزشکی هستند که متاسفانه فقط  با گرفتن درجه دکترا در دانشگاه کسب نمی‌شود.

آگاهی از سه موضوع اصلی ذیل که پس از ورود به بازار کار، مکررا با آنها مواجه خواهید شد، به شما قدرت خواهد داد که به عنوان یک دامپزشک تازه وارد به جمع دامپزشکان شاغل، قدرت مواجهه با مسائل را داشته باشید.  راه‌هایی جهت کسب اعتماد به نفس راجع به تخصص خود و ایجاد ارتباط موثر با صاحبان حیوات در این مقاله ذکر شده است. همچنین به  یک سری اهداف عملیاتی برای شروع کار نیز اشاره گردیده است.

 

1-     عقیم سازی و اخته کردن حیوانات (یکی از روتین‌ترین اعمال جراحی)

کسب اعتماد به نفس: تا جایی که برایتان امکان دارد، قبل و بعد از فارغ‌التحصیلی، عمل عقیم سازی را انجام دهید. هرچقدر بیشتر این جراحی را تکرار کنید، کار با بافتهای بدن حیوان برایتان راحت‌تر خواهد شد. به علاوه، شما به این باور خواهید رسید که این عمل جراحی آنقدر که در دانشگاه ترسناک به نظرتان می‌رسید، سخت و دشوار نیست.

تکیه بر تخصص خود: حواستان باشد، شما باید صاحب حیوان را از عواقب انجام این جراحی مطلع سازید. در این جراحی بایستی صاحب حیوان را از این مسئله آگاه سازید که عقیم نمودن گربه‌های ماده، ارتباط مستقیم با افزایش خطر ابتلا به تومورهای پستانی دارد و همچنین اخته کردن حیوانات نر نیز می‌تواند باعث افزایش نرخ ابتلا به سرطان‌های بیضه و پروستات شود.

برقراری ارتباط موثر: اطمینان حاصل نمایید که با استفاده از ارتباط شنیداری موثر و فعال بتوانید با ارباب رجوع ارتباط خوبی برقرار نمایید. صبوری کنید و به تمام صحبت‌های صاحب حیوان گوش دهید. طوری رفتار کنید که به شما اعتماد کنند. طوری برخورد کنید که وی متوجه شود شما برای تمام نگرانی‌های وی اهمیت قائل هستید.

هدف عملی: این واقعیت وجود دارد که افراد در اوایل کار نمی توانند به شما اعتماد نمایند که بتوانید جراحی را به درستی انجام دهید. البته حتی خودتان هم ممکن است این اعتماد را در شروع کار به خود نداشته باشید. در ابتدای کار بایستی داوطلبانه شروع به انجام این کار نمایید. در ابتدا از حیوانات کوچکتر همانند سگها و گربه‌های کوچک جثه شروع کنید و سپس به سراغ حیوانات بزرگتر بروید. می‌توانید پس از فارغ التحصیلی و تازمانیکه مجوزهای لازم را برای تاسیس کلینیک و یا مطب شخصی دریافت نمایید، در کلینیکی، به عنوان دستیار شروع به کار نمایید. شما می‌توانید، در کنار جراح اصلی کمک کار باشید و حتی در صورت اجازه وی، قسمتی از کار را به عهده بگیریذ. تا زمانیکه به خودتان اعتماد کامل پیدا کنید که به تنهایی از پس این کار بر‌می‌آیید.

 

2-     رفتار شناسی حیوانات

کسب اعتماد به نفس: در این باره می‌توانید با استفاده و مطالعه مقالات موجود، اعتماد به نفس لازم را کسب نمایید.

تکیه بر تخصص خود: حتی اگر در دانشگاه در رابطه با رفتار حیوانات صحبتی به میان نیامده باشد، اما ما دامپزشکان تجربه بیشتری در رابطه با زبان بدن حیوانات، نسبت به سایر مردم داریم، زیرا زمان زیادی را در دانشگاه با حیوانات سپری نموده‌ایم. نگذارید که ترم‌های گذرانده شده در دانشگاه معیار سنجش شما در نظر گرفته شود.

برقراری ارتباط موثر: به خاطر داشته باشید همیشه صاحب حیوان مقصر مشکلات رفتاری حیوانات نیستند. بنابراین می‌توانید با سوالهایی از وی در رابطه با رفتارهای طبیعی حیوان در منزل، اطلاعات خوبی از زندگی حیوان در منزل به دست بیاورید.

هدف عملی: همانطور که می‌دانید، داشتن حیوانات خانگی برای شما، می‌تواند در جهت یادگیری چگونگی رفتار حیوانات بسیار کمک کننده باشد. همچنین درک می‌کنید که صاحب حیوان در مقابل رفتار شما با حیوانش دقیقا چه احساسی خواهد داشت. حتی اگر موقعیت نگهداری از حیوان را ندارید، می توانید داوطلبانه ساعاتی از روز را در کنار آنها آموزش ببینید.

 

3-     پیشگیری از ابتلا به بیماریها

کسب اعتماد به نفس: شما در صنفی مشغول به کار هستید که از فروش محصولات نمی‌توانید دور شوید. جهت این امر با اعتماد به نفس در رابطه با محصولی که به آن اطمینان دارید صحبت نمایید و به آنچه می‌فروشید باور داشته باشید.

تکیه بر تخصص خود: در هر منطقه ای که شروع به کار می‌کنید، در ابتدا محصولات مورد استفاده در آن منطقه و چگونگی عملکرد آنها را به درستی بشناسید. همچنین شما باید از بیماری‌های شایع در منطقه کاملا آگاه باشید، تا بتوانید واکسن‌ها و راهکارهای پیشگیری از آن بیماری‌ها را به افراد توصیه نمایید.

برقراری ارتباط موثر: در رابطه با توصیه به صاحب حیوانات جهت انجام واکسیناسیون و درمانهای لازم برای حیوان خود، حالت دستوری صحبت نکنید. بهتر است بگویید، واقعیت اینست و بهتر است برای پیشگیری از ابتلای حیوانتان این کارها را انجام بدهید و به او این اطمینان را بدهید که شما متوجه هستید که وی تصمیمی آگاهانه را برای حفظ سلامتی حیوانش خواهد گرفت. افراد با شنیدن این جملات با روحیه بهتر و اتخاذ تصمیم درست برخورد می‌کنند و این حالت آموزشی دارد و نه امری.

هدف عملی: گاهی دامپزشکان انجام مکرر واکسیناسیون و مراقبت‌های پیشگیرانه را کاری روتین و خسته کننده می‌پندارند. لذا برای این کار می‌توانید برنامه‌ریزی نموده و روزهای خاصی، به عنوان مثال دو یا سه بار در ماه را در کلینیک به این امر اختصاص دهید تا دچار خستگی و روزمرگی نشوید.

منبع: veterinarymedicine.dvm360



انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
1
توصیه های من به دامپرشکان جوان عمرتون توی این رشته تلف نکنید که کار نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
0
0
واکسیناسیونم انجام بدن دکترا!!!فک نمیکنین واکسیناسیون کار واکسیناتوره؟بعد چطو اگ پیرا دامپزشکا درمان کنن,مورد داره.غیرقانونیه..ولی دکترا کلا ازادن.هرکار صلاح میدونن انجام بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
0
فکر کنید برای تفریح دامپزشک شده اید و بس.
موقع زن گرفتن هم خودتان را دکتر معرفی نکرده و هیچ صحبتی از جراحی و درمان و اعتماد به نفس نکنید چرا که توقعشان بالا رفته و فکر می کنند شما بجای ماهی ۵۰۰هزارتومن،۵۰ میلیون درآمد دارید.
خلاصه اینکه بدبخت شدیم رفتیم
ناشناس
|
Slovenia
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
0
1
دوستان جوانی که این کامنتها رو می خونن، سعی کنید اینقدر سیاه و سفید نگاه نکنید به موضوع. با همین مدرک دامپزشکی افرادی تو همین کشور هستن که درآمد خوبی دارن و زندگیشون به خوبی می گذره. بماند عده ای که درآمد عالی دارن و ممکنه بگید اونا استثناء هستن. خیلی بستگی داره دوران دانشگاه چقدر کار یاد گرفته باشی. کار یاد گرفتن دوران دانشگاه هم به خودت مربوطه. چقدر وقتت و انرژیت رو گذاشتی روی کارت، چقدر دوستش داشتی و چقدر برات ارزش داشت. مطمئن هم باش هیچ استادی در هیچ دانشگاهی تو دنیا نمی یاد دنبالت بهت کار یاد بده. از قدیمش هم شاگرد دنبال یاد گرفتن کار می دویده نه اوستا دنبال شاگرد! ضمناً مهمه بعد از دانشگاه چقدر مهارت داشته باشی دانشت رو ارائه بدی. نه مفت ارائه بدی و نه اونقدر فخر بفروشی که به هیچ کاری دست نزنی. دامپزشکی رشته وسیعیه که فرصتهای کاری بسیار زیادی داره. متاسفانه اونایی که موفقن نمی یان اینجاها نظر بدن تا دو نفر جوون رو درست هدایت کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
0
عقیم سازی دامهای نر و ماده باعث کاهش موارد ابتلا به نرخ ابتلا به نئوپلازی های بیضه و تناسلی میشود که در این مقاله کاملا اشتباه و برعکس نوشته شده است!!!
نظر شما
ادامه