کد خبر: ۳۹۳۱۰


همیشه برخی از مسائل پیش آمده برای سگ‌ها و گربه‌ها نظیر کسالت، بیماری و یا آسیب و جراحت، به عنوان یک موضوع دلهره‌آور برای صاحبان حیوانات محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دامپزشکان بهتر از هر کسی می‌دانند که تشخیص و درمان هرچه سریعتر بیماریها به بهبود سریع و کامل حیوان کمک شایانی نموده و بسیار حیاتی و ضروری است. هرچند شرایط یک بیماری یکسان در دو حیوان بیمار هرگز مشابه به یکدیگر نیست، اما یکسری از علایم و شرایط غالب و ثابت که بیش از سایر علایم خود را نشان می‌دهد، می‌تواند به تشخیص بیماری‌ها کمک نماید.

با توجه به آمار ثبت شده از مراجعه حیوانات بیمار به دامپزشکان در سال 2016 تا 2017، بیشترین و معمول‌ترین عوارض و علایم بیماری‌های شایع در سگ‌ها و گربه‌ها، به شرح ذیل می‌باشد.

 

5 عارضه مهم در سگ‌ها:

1- مسائل مربوط به معده: 29 درصد از مراجعات سگ‌ها به دامپزشک، مربوط به مشکلات معده می‌باشد. بخش بزرگی از این مسائل بدین دلیل است که سگها هرچه سر راهشان قرار گیرد را بلعیده و می‌خورند. در نتیجه، موارد آشفتگی و دل بهم خوردگی، عفونت‌های انگلی، مسمومیت‌های اتفاقی و حتی موارد آنفلوانزا در این حیوانات به کرات تشخیص داده می‌شود.

 

2- مشکلات پوستی: این دسته از مشکلات نسبتا شایع در صورت تشخیص سریع، به سرعت نیز درمان خواهند شد. در این موارد، بویژه عفونتهای مسری همانند عفونت قارچی رینگ‌ورم، عامل بیماری از طریق سرپناه حیوانات و یا مکانهای مشترک زندگی بدان‌ها منتقل می‌شود.

 

3- عفونت‌های گوش: این نوع از عفونت‌ها، 11 درصد از موارد بیماری سگ‌‌ها را شامل می‌شود. علایم قابل توجه شامل خاراندن شدید گوش، تکان دادن سر، ترشحات و بوی نامطبوع آن می‌باشد که بایستی در اسرع وقت توسط دامپزشک تشخیص داده شده و درمان شود.

 

4- مشکلات چشمی: امکان دارد سگ‌ها طیف وسیعی از مشکلات چشمی را تجربه کنند. این مشکلات موارد ورم ملتحمه، از تحریکات خفیف تا گلوکوم و زخم قرنیه، که در برخی از نژادها نظیر پوگ و بوستون شایع‌تر است را شامل می‌شود.

 

5- درد: یکی از شایعترین عوارض بیماری درد است که هنوز یکی از اصلی‌ترین علل مراجعه سگ‌ها به دامپزشکان را شامل می‌شود. درد می‌تواند به علت طیف وسیعی از مشکلات حادث شود. یافتن منبع درد و انتخاب صحیح درمان نیازمند استفاده از ابزارهای مختلف تشخیصی با صرف هزینه‌های متفاوت است.

 

5 عارضه مهم در گربه‌ها:

1- مسائل مربوط به معده: از مهمترین بیماری‌های گربه، مشکلات مربوط به معده می‌باشد. گربه‌ها نیز همانند سگ‌ها با بلعیدن مواد و وسایل خانگی، دچار انسداد و عفونت می‌شوند. علاوه بر اشیا خارجی، توپ‌های مویی، عدم تحمل غذایی و زخم‌ها نیز از علل عمده مراجعه این حیوانات به دامپزشک است.

 

2- عفونت دستگاه ادراری و سنگ مثانه: این موارد 15 درصد از مراجعات گربه‌ها، بویژه گربه‌های 1 تا 4 ساله را به دامپزشکان شامل می‌شود. بسته به شدت بیماری و برنامه درمان، مراقبت از بیماری‌های دستگاه ادراری، نیازمند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، تغییر رژیم غذایی و یا حتی انجام اعمال جراحی می‌باشد.

 

3- مشکلات پوستی: این عوارض نیز در گربه‌ها بسیار رایج است. بیشترین موارد گزارش شده مربوط به آبسه‌ها، زخم‌ها، آلرژی‌ها، ریزش مو و انگل‌ها می‌باشد.

 

4- بیماری‌های کلیوی: این مشکلات 9 درصد از بیشترین عوارض ایجاد شده در گربه‌ها را تشکیل می‌دهد که به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود.  نارسایی حاد کلیوی یک بیماری حاد با شروع ناگهانی در گربه‌ها بوده که در اثر مواد سمی، یا انسدادهای فیزیکی ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر، نارسایی مزمن کلیوی، در مدت زمان طولانی ایجاد شده که درمانی نداشته و بایستی روزانه مدیریت و درمان شود.

5- سرطان‌ها: این بیماری، تشخیصی دلهره‌آور برای صاحب حیوان است که یکی از 5 عارضه مهم در گربه‌ها می‌باشد. یکی از معمول‌ترین سرطان‌ها لنفوما است. پس از آن در رتبه دوم، سرطان سلول‌های سنگفرشی و سپس سارکومای بافت نرم، معمول می‌باشد.

منبع: americanveterinarian

نظر شما
ادامه