کد خبر: ۳۹۳۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر



بازرسان دامپزشکی مشهد در طرحی ضربتی با ۱۰ واحد متخلف عرضه کننده گوشت چرخ کرده بی هویت برخورد کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خراسان، در پی انتشار گزارشی در خصوص عرضه گوشت چرخ کرده از پیش آماده ناخالص در برخی فروشگاه های عرضه گوشت و مواد پروتئینی مشهد، روز گذشته بازرسان دامپزشکی مشهد، با اجرای طرحی ضربتی به سراغ واحدهای عرضه کننده گوشت در شهر مشهد رفتند و با ۱۰ واحد متخلف عرضه کننده گوشت چرخ کرده بی هویت برخورد کردند.

تبلیغات خلاف واقع برای فروش گوشت های بی هویت

با بازرسان شبکه دامپزشکی مشهد همراه شدیم و در اولین مقصد به فروشگاهی در خیابان آیت ا... عبادی (چهارراه گاز) مراجعه کردیم. تبلیغات گوشت چرخ کرده درجه یک و اعلا! با قیمت های 10 هزار تومان و 16 هزار تومان و... همچنان روی در و دیوار برخی فروشگاه ها قابل مشاهده است. به صورت سرزده و در پوشش خریدار وارد یکی از همین فروشگاه‌ها شدیم و درخواست یک کیلو گوشت چرخ کرده 10 هزار تومانی کردیم، فروشنده گفت کمی صبر کنید و از مغازه خارج شد. وارد فروشگاهی آن طرف تر شد و کمتر از یک دقیقه بعد درحالی که پلاستیک گوشت چرخ کرده همراه داشت، بازگشت.

حذف تاریخ ذبخ برای سود جویی

قبل از آن که به محل عرضه اصلی این گوشت های چرخ کرده مراجعه کنیم، مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی مشهد محل بازرسی می کند که مشخص می شود فروشنده برچسب های تاریخ ذبح دام را که روی ساق ران بره نصب می شود، مخدوش کرده است. «دکتر فنایی» در این‌باره می گوید: این اقدام از نظر ما تخلف محسوب می شود چرا که تشخیص زمان ذبح و بازه عرضه را دشوار می کند. مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه بهداشت دام پزشکی مشهد در حالی که دستور می دهد صورتجلسه تخلف درج شود، تاکید می کند: هیچ فروشنده ای حق ندارد برچسب تاریخ نصب شده توسط کشتارگاه روی ساق ران یا دست بره را مخدوش یا جدا کند و این حق شهروندان است که قبل از خرید، تاریخ ذبح دام را مشاهده کنند.

معدوم‌سازی در محل، عامل تخلف در دامپزشکی

در ادامه بازرسی ها به فروشگاهی که گوشت چرخ کرده از پیش آماده، ناخالص و بی هویت در آن جا عرضه می شد، مراجعه می کنیم و محل توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی به دقت بازرسی می شود که طی آن مقادیر زیادی گوشت چرخ کرده از پیش آماده و بی هویت کشف و دستور معدوم سازی در محل صادر می شود. گوشت های چرخ کرده که با عنوان «گوشت چرخ کرده اعلا» به قیمت هرکیلو 10 هزارتومان به فروش می رسید جمع آوری و با مخلوط کردن وایتکس و مایع ظرفشویی در آن معدوم شد.

همچنین دو واحد دیگر هم در همین منطقه شناسایی شدند و برای تمامی آن‌ها صورتجلسه تخلف تنظیم شد و عاملان فروش نیز برای رسیدگی به تخلفات به شبکه دامپزشکی مشهد فراخوانده شدند. در ادامه بازرسی ها، بنر «ران گوسفند تعاونی با قیمت 18 هزار تومان» توجه بازرسان و کارشناسان را به خود جلب می کند. موضوع بررسی و مشخص می شود، فروشنده حدود 13 ران گوسفند را که تاریخ تولید آن مشخص نبود به صورت غیر قانونی به فروش می رساند. بررسی بیشتر کارشناسان مشخص کرد یکی از ران ها غیر قابل مصرف است و بقیه باید در اختیار مراکزی قرار گیرد که به سرعت مصرف شود. برای این واحد هم پرونده تخلف تشکیل شد.

به سراغ فروشگاه هایی که در گزارش قبل به صورت نامحسوس آن ها را بررسی کرده بودیم، می رویم و آن طور که مشخص است، فروشندگان که از حضور بازرسان و کارشناسان باخبر شده اند، گوشت های چرخ کرده بی هویت و ناخالص خود را از بازار جمع کرده اند.

فاکتور سازی برای توجیه تخلف

به بازار فروش گوشت و موادپروتئینی در میدان استقلال مشهد می رویم. وارد یکی از فروشگاه های بزرگ حاشیه خیابان استقلال مشهد می شویم. با کشف مقادیری گوشت چرخ کرده از پیش آماده، رفتار فروشنده تغییر می کند و در یک چشم به هم زدن یکی دیگر از نیروهای فروشگاه فاکتوری ارائه می دهد و مدعی می شود گوشت ها متعلق به مشتری است . در گوشه ای از فروشگاه مقدار زیادی گوشت چرخ کرده رنگ و رو رفته هم مشاهده می شود. فروشنده که متوجه نگاه کارشناسان می شود می گوید: آن ها هم در فاکتور آمده و متعلق به مشتری است و در حضور وی چرخ شده است. مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی مشهد فاکتور ارائه شده را بررسی می کند و دست فروشنده در این زمینه رو می شود، چرا که در اقدامی ناشیانه قیمت حدود 25 کیلو گوشت چرخ کرده را در فاکتور 38 هزار تومان درج کرده بود. یعنی هر کیلو گوشت چرخ کرده اعلا هزار و 500 تومان!

تخلف ثبت و متخلف مانند دیگر عرضه کنندگان گوشت چرخ کرده از پیش آماده بی هویت به شبکه دامپزشکی مشهد فراخوانده می شود.

همچنین تعدادی دیگر از فروشگاه های عرضه کننده گوشت های چرخ کرده از پیش آماده بی هویت هم اعمال قانون می شوند و آن طور که مسئول واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی مشهد اعلام می کند، در این زمینه 10 واحد متخلف شناسایی و با آن ها برخورد شد.

شهروندان نخرند

دکتر فنایی درباره بازرسی های انجام شده به خبرنگاران می گوید: ما نمی توانیم برای هر فروشگاه یک ناظر قرار دهیم و این کار دشواری است. بهترین راه این است که شهروندان از خرید این گونه گوشت های چرخ کرده از پیش آماده شده که هویت آن نامشخص است، خودداری کنند. اگر روزی فروشنده ای بداند مردم گوشت چرخ کرده ای را که جلوی چشم شان چرخ نمی شود ، نمی خرند دیگر تمام مشکل ما در این باره رفع می شود. وی می افزاید: اگر هم برخی شهروندان می خواهند سنگدان داخل گوشت چرخ کرده بزنند یا هر نوع گوشت دیگری را با آن مخلوط کنند، فروشنده باید این کار را در حضور مشتری انجام دهد.

وی تصریح می کند: معمولا این گونه فروشگاه ها در هر مقطع حدود دو تا سه کیلو گوشت چرخ کرده از پیش آماده می کنند و به مردم می فروشند. دکتر فنایی یادآور می شود: تمامی صورت جلسه های طرح ضربتی، در سوابق واحدهای متخلف درج خواهد شد و در صورتی که فرد خاطی تکرار تخلف داشته باشد به دستگاه قضایی معرفی می شود.


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
باز دمشون گرم که سنگدان اضافه می کنند و به قیمت پایینی می فروشند در حالیکه واحدهای بسته بندی(البته تحت نظر سازمان دامپزشکی دارای چندتا استاندارد و ایزو و‌غیره!) بالاتر از قیمت گوشت خالص می فروشند.
باید یکبار و برای همیشه به مصرف کننده اعلام گردد که گوشت چرخکرده مجاز و چه غیر مجاز نخرید
نظر شما
ادامه