کد خبر: ۳۹۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  آیین گشایش دومین کنگره بین‎المللی مدیریت بهداشتی و بیماریهای آبزیان صبح سه‎شنبه چهارم آبان ماه سالجاری در تهران برگزار شد و با حاشیه‏های ذیل همراه بود :

 

به رسم معمول کنگره‎های ایرانی این کنگره نیز با تأخیر فراوان آغاز بکار کرد و در حالی که از 30/7 صبح کارت‎های مشخصات شرکت‎کنندگان و کیف و کتب مربوط به کنگره توزیع می‏شد ، ساعت 9 رسماً با قرائت آیاتی از کلام الله مجید ، دومین کنگره بین‏المللی مدیریت بهداشتی و بیماریهای آبزیان آغاز بکار کرد.

 

هنگام قرائت آیاتی از قرآن کریم تقریباً بیشتر صندلی‎های سالن کنگره خالی بود! اما به تدریج بر تعداد حضار افزوده شد بطوریکه در انتهای بخش اول (افتتاحیه) بیشتر صندلی‎ها پرشده بود.

 

استاد دکتر بابامخیر (چهره ماندگار) که این کنگره به تجلیل از ایشان اختصاص یافته بود پیش از سایر مسئولین و در دقایق ابتدایی در محل کنگره حاضر بودند.

 

دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی کشور بعد از رئیس سازمان نظام دامپزشکی و رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران به محل کنگره رسید و تأخیر وی هم در آغاز دیرتر مراسم بی‎تأثیر نبود.

 

رئیس سازمان دامپزشکی به اتفاق رئیس اداره روابط عمومی آن سازمان به محل کنگره آمد و قبل از وی دکتر چرخکار و دکتر مشکوة (معاونین سازمان دامپزشکی) به همراه دکتر یگانه (مدیرکل قرنطینه و امور بین الملل) و دکتر خانقاهی (معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی) در سالن برگزاری کنگره حاضر شده بودند.

 

استاد دکتر نادعلیان با تأخیر بیشتری نسبت به سایر مسئولین به محل کنگره رسید و پس از وی هم با تأخیری بیشتر دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم به سالن کنگره وارد شد.

 

رئیس سازمان شیلات ایران که غیبتش در نیمه اول مراسم افتتاحیه کاملاً محسوس بود و برخی حضار از غیبت وی اظهار تعجب می‏کردند سرانجام در اواخر مراسم افتتاحیه (30/1 ساعت پس از شروع مراسم) به سالن کنگره وارد شد و ابتدا در ردیف دوم نشست اما بلافاصله دکتر طاهری (مدیر حوزه ریاست مؤسسه تحقیقات شیلات ایران) که در ردیف دوم نشسته بود به دکتر آقامیری رئیس سازمان نظام دامپزشکی ورود رئیس سازمان شیلات را خبر داد و وی نیز از دکتر جعفری (معاون سازمان نظام دامپزشکی) خواست دکتر تقوی رئیس سازمان شیلات ایران را به ردیف اول هدایت نماید.

 

در حالی که دو معاون سازمان دامپزشکی در افتتاحیه کنگره حضور داشتند اما از دو معاون نظام دامپزشکی تنها دکتر جعفری حضور داشت و دکتر رامین سلامتی (معاون برنامه ریزی و پشتیبانی) غایب بود.

 

دکتر دستور ، دکتر مطلبی و دکتر آقامیری به ترتیب رؤسای سازمان دامپزشکی، مؤسسه تحقیقات شیلات ایران و سازمان نظام دامپزشکی در ردیف اول در کنار یکدیگر نشسته بودند.

در هنگام قرائت آیاتی از کلام الله مجید ، مهمانان خارجی مراسم ترجمه انگلیسی آیات را که روی پرده بزرگ نمایش اسلایدها نمایش داده می‎شد با دقت دنبال می‎کردند.

 

صدای مترجم گاهی از طبقه دوم سالن برگزاری کنگره در ردیف اول شنیده می‎شد و سخنرانان هم به در مواردی به قدری تند سخن می‎گفتند که مترجم در ترجمه با مشکل مواجه می‎شد.

 

عدم تسلط برخی مسئولین رده‎ اول دامپزشکی کشورمان به زبان انگلیسی سبب عدم ارتباط مؤثر و توجه و گفتگو با مهمانان خارجی کنگره شده بود!

 

مجری برنامه که از کارمندان سازمان نظام دامپزشکی بود هنگام دعوت از رئیس خود (دکتر آقامیری) برای سخنرانی گفت : " از مردی دعوت می‏کنم که خدمت فروتنانه به فعالان عرصه دامپزشکی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده و در احقاق حقوق دامپزشکان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است"

البته مجری برنامه هنگام دعوت از دکتر دستور برای سخنرانی هم گفت : "از مردی دعوت می‎کنم که علم و ایمان را به هم آمیخته و از ارزشمندترین افراد در دامپزشکی کشور است"

وی پیش از دعوت از دکتر داوری (رئیس فرهنگستان علوم) برای سخنرانی هم به سبب تحصیلات ، وی را "فیلسوف معاصر ایران" خواند.

مجری برنامه در دعوت از دکتر مطلبی هم گفت : "از مرد آرام ، بزرگوار و پرتلاش یعنی رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران برای سخنرانی دعوت می‏کنم"

 

دکتر عیسی شریف‎پور دبیر کنگره هنگام سخنرانی گزارش خود را به زبان انگلیسی ارائه نمود و در ابتدای سخن هم این بیت شعر را خواند " آن را که فضل و دانش و تقوا مسلم است / هر جا قدم نهد قدمش خیر مقدم است "

 

دکتر شریف‏پور دبیر کنگره در جریان سخنرانی خود که به شرح محورهای کنگره، کارگاههای آموزشی و تعداد مقالات دریافتی و غیره اختصاص داشت از مرحوم دکتر بهیار جلالی هم یاد و برای وی از درگاه خداوند متعال طلب مغفرت نمود.

 

دکتر آقامیری رئیس ستاد برگزاری کنگره در سخنرانی خود از افتخار برگزاری هفت کنگره در کمتر از دو سال توسط سازمان نظام دامپزشکی سخن گفت و از برنامه‎ریزی برای برگزاری 16 کنگره بین‎المللی و 2 کنگره ملی تا سال 95 خبر داد.

 

دکتر آقامیری در سخنرانی خود ، استاد دکتر بابامخیر را مصداق آیه 28 سوره مبارکه فاطر "انما یخشی الله من عباده العلماء" (از بندگان خدا تنها دانشمندان و دانایان می‎ترسند و تقوا پیشه می‎کنند) دانست.

 

سخنرانی دکتر دستور و دکتر مطلبی که هنگام سخنرانی ایشان هنوز رئیس سازمان شیلات ایران به محل کنگره نرسیده بود بیشتر به مثابه سخنرانی رئیس سازمان شیلات بود و بیشتر بر ارائه آمارهای تولید و پرورش آبزیان استوار بود که به نظر می‏رسید باید اینچنین سخنرانی را دکتر تقوی رئیس سازمان شیلات ارائه می‎نمود.

یکساعت پس از شروع مراسم افتتاحیه، دکتر نبی‎پور رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران هم به محل برگزاری کنگره وارد شد اما برخلاف سایر مسئولین به مانند مراسم چهارده مهر (بزرگداشت روز دامپزشکی) از وی استقبال خاصی بعمل نیامد و به نظر می‎رسد برای برگزارکنندگان این کنگره و نظایر آن تفاوت‎هایی میان استقبال از مسئولین دولتی و بخش خصوصی وجود دارد!

 

دکتر دستور (رئیس سازمان دامپزشکی) در انتهای سخنرانی خود شش پیشنهاد هم داشت که بدین شرح بودند :

الف -  لزوم توجه به توسعه تحقیقات کاربردی

ب -  بهسازی ساختار موجود منطبق بر عملیات آبزی‎پروری که یکی از مشکلات امروز کشورمان است

ج -  تدوین نظام جامع باقیمانده‎های در فرآورده‎های شیلاتی

د -  اصلاح نظام آموزشی در جهت کاربردی کردن اطلاعات و آشنایی عملی فارغ‎التحصیلان دامپزشکی در زمینه آبزیان

ه -  لزوم راه‏اندازی کلینیک‎ها و آزمایشگاههای تخصصی آبزیان توسط بخش خصوصی

و -  بکارگیری دامپزشکان در مزارع تکثیر و پرورش جهت ارتقاء سطح بهداشتی مزارع آبزی‎پروری

 

در این کنگره خبری از حضور مسئولین وزارت جهاد کشاورزی نبود!

 

برخلاف اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و علیرغم شرکت تعداد بسیار کمی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که عمدتاً تخصصی غیر از آبزیان داشتند ، حضور اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در این کنگره بسیار کمرنگ بود.

 

دکتر سلطانی معاون پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و از اعضای اصلی کمیته علمی کنگره در مراسم افتتاحیه حضور نداشت.

 

علیرغم حضور رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی و مرکزی ، رئیس نظام دامپزشکی استان تهران در کنگره حاضر نبود.

 

دکتر عزیززاده مدیرکل سابق دفتر آبزیان سازمان دامپزشکی و معاون سابق آبزی‎پروری سازمان شیلات ایران که مجدداً به سازمان دامپزشکی بازگشته و در دفتر آموزش سازمان دامپزشکی مشغول خدمت است نیز در این کنگره حضور یافته بود.

 

دکتر مخبر دزفولی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی که عضو گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم هم هست و در کنگره‏های مشابه حضور داشت در این کنگره غایب بود.

 

دکتر دلیمی ، رئیس مؤسسه واکسن و سرم‎سازی رازی که به تازگی هم خبر از تولید واکسن جدیدی برای مقابله با لاکتوکوکوزیس ماهیان داده بود به رسم معمول غایب بود!

 

مدیران کل دامپزشکی استان‎های ساحلی کشورمان و مسئولین بهداشت و بیماریهای آبزیان ادارات کل دامپزشکی حاشیه دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان هم از غایبین این کنگره بودند.

 

با توجه به حضور مهمانان خارجی و بخصوص نماینده OIE فرصتی برای سخنرانانی نظیر دکتر دستور و دکتر مطلبی برای معرفی دستاوردهای تحقیقاتی و بهداشتی ایران در زمینه آبزیان فراهم بود که انتظار می‎رفت با ارائه اسلاید این امر محقق شود اما بیشتر زمان سخنرانی آنان به ارائه آمار و اطلاعاتی گذشت که بیش از مفید بودن برای حضار آنها را خسته نمود!

 

نمایشگاه جنبی کنگره چندان پرفروغ نبود و بیشتر غرفه‎ها به مطبوعات و سایت‎های خبری اختصاص یافته بود و چند غرفه هم مربوط به برگزارکنندگان (سازمان نظام دامپزشکی – صندوق تعاون و رفاه نظام دامپزشکی و مؤسسه تحقیقات شیلات ایران) بود.

 

استقبال از دو سخنرانی کلیدی بخش اول پس از افتتاحیه خوب بود و در زمان این سخنرانی حدود 80 تا 100 نفر در محل سالن حضور داشتند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
خودم
|
-
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۶
0
0
از دقت نظرتان به صحبتهاي مجري بسيار سپاسگذارم. (:
نظر شما
ادامه