کد خبر: ۴۰۱۰۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: هر جا هم یک کار بزرگ مثل مصوبات مجلس، یا بحث تعرفه‌ها بوده، بدانید که مشارکت اعضا است که منجر به توسعه یافتگی می‌شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: جلسه علنی روز یكشنبه هجدهم آبان ماه سال ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی یک مصوبه مهم داشت. «قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشكی جمهوری اسلامی ایران» که ۳ روز بعد به تایید شورای نگهبان رسید و نظام دامپزشکی سازمانی دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی مستقل غیر دولتی كه به‌منظور رسیدن به برخی اهداف تشکیل شده، معرفی شد. حالا با گذشت قریب به ۲۰ سال، «دکتر محمدرضا صفری» رئیس این سازمان ضمن اظهار رضایت از عملکرد، معتقد است که اگر برخی مسائل پیش نمی‌آمد، با سرعت بیشتری حرکت رو به جلو را تجربه می‌کردیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، امسال بیستمین سالگرد تاسیس سازمان نظام دامپزشکی است. عملکرد این سازمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد من اینکه یک نهاد خصوصی در حوزه دامپزشکی شکل گرفته و یک تریبون جدید برای بیان دغدغه‌های حرفه و مطالبات اعضاست، یک اتفاق بزرگ و ارزشمند است و به تنهایی کفایت می‌کند که بگوییم توانسته‌ایم یک نهاد دیگر در دامپزشکی ایجاد کنیم که مسائل بخش را پیگیری کنیم. در این ۲۰ سال نشیب و فرازهای بسیاری داشتیم و می‌توانستیم دستاوردهای بیشتر از امروز داشته باشیم. با این حال به نظر من آنچه که تا امروز رخ داده، اتفاقات بزرگی بوده است. ما توانسته‌ایم در ۳۱ استان کشور استقرار پیدا کنیم؛ هیات‌های بدوی و عالی رسیدگی به تخلفات صنفی را شکل دهیم؛ توانسته‌ایم حقوق همکاران را در محافل مختلف پیگیری کنیم؛ همین که توانستیم به گوش حوزه آموزش عالی برسانیم که پذیرش دانشجو در اینجا خارج از نرم و استاندارد است، این اتفاقات به خاطر حضور این نهاد است.

اینکه موضوعی مثل ماده ۱۹ و استقرار مسئول فنی بهداشتی به یک دغدغه جدی تبدیل شده مرهون زحمات سازمان نظام دامپزشکی است. تصویب قانون نظام جامع دامپروری و صدور پروانه‌های بهداشتی مراکز تولیدی، قانون افزایش بهره‌وری و صدور انواع پروانه صنفی تخصصی دامپزشکی توسط سازمان نظام اتفاق بسیار مهمی بود که پیش از ما دوستان در مجلس زحمت تصویب آن را کشیدند و ما امروز آن را اجرا می‌کنیم.

مهمترین رسالت یک نهاد صنفی به عنوان نظام دامپزشکی، نظام دادن به حرفه دامپزشکی است. نظام دادن به حرفه هم ممکن نیست مگر اینکه پروانه‌های آن حرفه را هم صادر کنید. قانون‌گذار اجازه این اتفاق را داده است و آیین‌نامه‌های موضوع تایید صلاحیت حرفه‌ای مصوب شده است. این‌ها اتفاقات بسیار مهمی در حرفه دامپزشکی است.

از نظر من همه سازمان‌های مردم نهاد شکل می‌گیرند تا حرف خود را به گوش یک نفر برسانند. امروز حرفی که سازمان نظام دامپزشکی می‌زند مورد توجه قرار می‌گیرد و نهادهای تصمیم‌گیر به ما اعتماد دارند. ما در خصوص بیمه مسئولیت حرفه‌ای توانستیم ظرف کمتر از یک ماه قریب به ۲۰۰ رای در مجلس داشته باشیم. این اتفاق مثبتی است. در مرکز پژوهش‌های مجلس توانستیم در چند مرحله در قانون‌گذاری مسائل جدید در حوزه دامپزشکی نقش موثر ایفا کنیم. در وزارت جهاد کشاورزی هفته‌ای چند جلسه در تنظیم آیین‌نامه، دستورالعمل و بخش‌نامه‌ها حضور داریم و از ما نظر می‌خواهند. ما عضو شورای معاونین وزارت جهاد کشاورزی و عضو آموزش، برنامه‌ریزی و گسترش آموزش دامپزشکی وزارت علوم هستیم. نظر ما در دوره DVM لحاظ شده است. وزارت علوم به نظر ما توجه دارد و در فرهنگستان علوم هم حضور داریم.

حکیم مهر: به نظر شما این اقدامات با انتظارات همکاران دامپزشک سازگار است؟

واقعیت این است که نظرات را که می‌شنویم، همکاران درخواست‌های به حق بزرگتری دارند. وقتی در حال رشد هستیم، طبیعی است که انتظارات ما هم بزرگتر شود. نباید توقف داشته باشیم. بنده همه جا هم گفتم ما ۷۴ نفر کارمند داریم؛ آیا با این تعداد می‌شود کار بزرگ کرد؟ خیر؛ چون سازمان دامپزشکی که ۶ هزار نفر کارمند دارد، نتوانسته خیلی از کارهای خود را انجام دهد. تاکید من این است که ما همه جا می‌گوییم ۳۶ هزار نفر عضو داریم و قدرت ما در اعضای ماست. این اتحاد ماست که باعث کار بزرگ می‌شود. سازمان نظام دامپزشکی بدون مشارکت اعضا، نمی‌تواند کار بزرگ انجام دهد. هر جا هم یک کار بزرگ مثل مصوبات مجلس، یا بحث تعرفه‌ها بوده، بدانید که مشارکت اعضا است که منجر به توسعه یافتگی می‌شود. امیدوار هستیم با تلاش مشترکی که انجام می‌دهیم، دغدغه‌های دامپزشکی را کمتر کنیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی صدور پروانه تاسیس مراکز ماده ۲ مثل کلینیک و ... را به عهده سازمان نظام دامپزشکی گذاشته است. پروانه فعالیت و بهره‌برداری فروش دارو با چه کسی و به استناد چه قانونی است؟

قانون پروانه تاسیس با ماست و منظور قانونگذار از پروانه تاسیس مربوط به همه فعالیت‌های مرتبط است. یعنی گفته است که پروانه تاسیس صادر و فعالیت طبق دستورالعمل‌های سازمان نظام صورت بگیرد و ما نظارت کنیم. این اختلاف نظر بین ما و سازمان دامپزشکی وجود دارد. تاکید ما این است که قانون‌گذار تکلیف را روشن کرده است. کمااینکه دیوان عدالت اداری رای داده که پروانه فروش ابطال است. این قانون حاکم است و در نهایت همه پروانه‌ها را ما باید صادر کنیم. مفهوم قانون‌گذار کاملا روشن است. ما سازمان نظام هستیم و برای نظام‌مند کردن فعالیت اعضا شکل گرفته‌ایم. پس باید اعضا با نظارت ما کار کنند. در این خصوص کمیته مشترکی شکل دادیم. دکتر رفیعی‌پور دستور آن را به دکتر رضاییان‌زاده داده‌اند و به شکل مشترک دنبال می‌کنیم. امیدواریم در آینده نزدیک به یک دستورالعمل مشترک برسیم که دغدغه‌های هر دو سازمان را پوشش دهد و مشکلات همکاران در این حوزه به حداقل برسد.

حکیم مهر: آیا امضای وزیر جهاد کشاورزی پای طرح افزایش تعرفه‌های دامپزشکی در سال آینده، نشست؟

همه با هم باید تلاش کنیم که امضا را بگیریم. ما پیگیر هستیم.

حکیم مهر: آقای دکتر در اقصی نقاط کشور شاهد افزایش فعالیت پت شاپ‌ها و فروشگاه‌های حیوانات خانگی هستیم که در ظاهر درآمد خوبی هم دارند. متولی این فروشگاه‌ها کدام دستگاه است؟

از نظر ما و سازمان دامپزشکی موضوعی به نام پت شاپ که از فرهنگ غرب آمده، مرتبط با دامپزشکی است. آنها چیزی را عرضه می‌کنند که ابزار و لوازم سلامت دام است و باید در حوزه دامپزشکی تعیین تکلیف شود. کمااینکه سازمان دامپزشکی با چند مکاتبه با مراکز ذیربط مثل نظام‌های صنفی که ورود پیدا کرده و در این زمینه ادعا کرده بودند، بر آنها تاکید شد که این حوزه مربوط به دامپزشکی است. ما هم با این نظام‌های صنفی چند جلسه داشتیم. موضوع روشن است. این مراکز مرتبط با حرفه دامپزشکی هستند و در کنار مراکز درمانی دامپزشکی تعریف می‌شوند. اگر از حوزه مدیریت دامپزشکی خارج شوند، ضمن اینکه فعالیت حرفه‌ای آنها از ما جدا خواهد شد، تبعات منفی آن بزرگتر است. چرا که اینها می‌توانند به مراکز توزیع دارو و نهاده‌های دیگر دامپزشکی تبدیل شوند که مشکل جدیدتری است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
1
آقای دکتر درخصوص ماده ۲ صحیح می فرمایید که پروانه باید توسط نظام صادر شود تا بتواند زیر بخش های خود را مدیریت کند. با همین توجیه ماده ۵ به نظام دامپزشکی چه ربطی دارد؟. آیا بهداشت دامداری ها و موضوعات بیوسکوریتی را نباید سازمان مدیریت و نظارت کند . آیا چنانچه بیماری واگیر دار در کشور اپیدمی شود نظام مسئولیتی را قبول می کند. آبا بهداست دامداری ها یک زیر بخش های وظایف دولتی نیست؟ که نظام اصرار کرد و با حمایت اونایی که میخواستن ساختار این حرفه آسیب برسد بر اقدام آن پافشاری کردن.
ایت روز ها وارد ساختمان نظام های استان ها که بشوید پر از دامدار است جای دامپزشک. بهتر بود قانون مجوز خدمات صدور پروانه را به شرکتهای ممیزی زیر مجموعه نظام میداد و صدور پروانه را به خود سازمان دولتی.
سازمان نظام نباید تبدیل به یک سازمان انتفاعی بشود و نیازی هم ندارد. البته امور تداری نظام هزینه های فراوانی دارد که محل اعتباری از محل بودجه کشوری قوی برای تامبن آن ندارد که برای تامین آن نباید روی ماده ۵ حساب می کردند.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
1
این همه وظایف سنگین و 70 نفر پرسنل؟. شاید اگر نظام دامپزشکی کشورهای پیشرفته بود زیر بار این همه مسئولیت جدید با این امکانات کم نمی رفت. جای واقعا تشکر دارد که ریاست محترم سازمان نظام با این همه کمبود ساختاری بازهم اختیارات و مسئولیت های جدیدی را برای سازمان نظام از سازمان دامپزشکی بقول خودشون با 6000 نفر پرسنل پی گیری می کنند. به نظر میامد که اولویت ایشان، پی گیری برای تامین و ترمیم زیر ساخت های وظایف محوله جدید، برای انجام بهترین کار باشد.
جناب آقای دکتر صفری جنابعالی مدیر خوش نام و باسابقه ای هستید(با موفقیت های فراوان) یک سؤال دارم؛اگر ظرفیت بار یک وانت 2 تن باشد کسی اونو 20 تن بارگیری کند، اقدام درستی است؟ پرواضح است، اگر چنین اقدامی صورت گیرد، یک احتمال بیشتر برای آن نمی شود متصور شد،و آن اینکه خودروی فوق مسئولیتی برای رساندن بار به صاحبان آن ندارد، ولاغیر. جناب دکتر مطمئن باشید اگر توام با واگذاری خدمات، مسئولیت هم واگذار می شد، آنوقت با این امکانات بسیار محدودی که نظام دارد، تصویب قانون های فوق را تهدید جدی برای بقای این صنف و این حرفه می دانستید. به نظر من باید بجایی برسیم که بدانیم دامپزشکی مساوی است نظام باضافه سازمان دولتی و هیچگاه اهداف نهایی این دو دستگاه جدا از یکدیگر نیست و بدانیم که دولت باید وظایف تصدیگری خود را با تمام علاقه و با برنامه به بخش خصوصی واگذار نماید بنحوی که مدیریت امور از یدش خارج نشود. به اصطلاح رهاسازی نکند و از همه مهمتر بخش خصوص مسئولیت پذیر باشد تا بشود به اون اعتماد کرد.
این کارها سرعت خودش را میطلبد. اشاالله که همیشه پایدار باشید،اما نیازی نیست تمام کارها در یک دوره انجام شود. امروز سیاستمداران بجای استفاده از لغت توسعه از اصطلاح کاربردی توسعه پایدار استفاده می کنند. توسعه پایدار توسعه جامع نگر و همواره رو به رشد است و توسعه ناپایدار توسعه بخشی نگرد، با موفقیت ها و درپی آن شکست های پر هزینه و اصطلاحا سینوسی است.
شعار ما باید این باشد. موفقیت بخش خصوصی موفقیت بخش دولتی است و برعکس. و موفیت این دو ارتقای سلامت مردم و توسعه اقتصادی تولید کننده و درنهایت کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
در مورد ظرفیت دقیقا" درست فرمودید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
"آیا بهداشت دامداری ها و موضوعات

بیوسکوریتی را نباید سازمان (دامپزشکی)

مدیریت و نظارت کند؟ آیا چنانچه بیماری واگیر

دار در کشور اپیدمی شود نظام مسئولیتی را

قبول می کند. آبا بهداست دامداری ها یک زیر

بخش های وظایف دولتی نیست؟ که نظام اصرار

کرد و ...................... بر اقدام آن پافشاری کردن.

این روز ها وارد ساختمان نظام های استان ها

که بشوید پر از دامدار است؟!! جای دامپزشک.

بهتر بود قانون مجوز خدمات صدور پروانه را به

شرکتهای ممیزی زیر مجموعه نظام می داد و

صدور پروانه را به خود سازمان دولتی. "

در اینجا

جناب آقای دکتر صفری چه پاسخی به این نکات

فنی و اساسی اظهار نظر دوست ما در بالا دارند؟؟؟

آیا وقتی سازمان دامپزشکی دیگر پروانه صادر

نکند چگونه می تواند بر رعایت بایوسکوریتی در دامداریها

اعمال قانون حاکمیتی داشته باشد؟

کار کردن فقط ارائه فهرست بلند و بالایی از قوانین و سخنرانی شداد و غلاظ نیست!

مهم توانایی بر عملی کردن قوانین و التزامات آنهاست!

قانون سازمان دامپشکی سال 1350 در زمان

خودش یک قانون مترقی بود و حتی الان هم به

شرط داشتن حمایتی قوی از طرف وزیر و قوه

قضاییه ظرفیت های بالایی برای جمع آوری افراد

پارازیت غیر دامپزشک که اقدام به تجویز و

فروش داروی دامپزشکی می کنند دارد.

ولی وقتی وزیر حامی ما خودش جزو کسانی

است که می خواهند دامپزشکی روز به روز

تضعیف تر شود و اساساً زبان علمی مشترکی

با بهداشت و دامپزشکی ندارد، چگونه می

تواند از دامپزشکان خصوصی و دولتی حمایت کند؟!!
نظر شما
ادامه