کد خبر: ۴۰۵۵۱
 

دانشمندان معتقدند که بیش از 1.67 میلیون ویروس در پرندگان و پستانداران وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند و تقریبا نیمی از این ویروس‌ها قدرت بیماریزایی در انسان را دارا هستند.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، با شناخت این عوامل بیماریزا، خود باعث پیشگیری از پاندمی‌های بعدی در جهان خواهد شد. به همین دلیل با کمک و همکاری جهانی، پروژه‌ای عظیم به رهبری و مدیریت محققان دانشگاه دیویس کالیفرنیا، جهت تشخیص این عوامل شکل گرفته است.

در مقاله‌ای که در روز جمعه به انتشار رسید، دانشمندان این هدف را به صورت پروژه‌ ویروس‌شناسی جهانی (Global Virome Project) پایه‌گذاری نمودند. این پروژه ابتکار عملی است برای شناسایی ویروس‌های ناشناخته روی زمین.

 

ویروس‌هایی که در حیوانات یافت می‌شوند، اکثرا به شکل بالقوه، زئونوز هستند. منجمله ویروس آنفلوانزای پرندگان و زیکا و بسیاری دیگر از بیماری‌ها که هرساله شاهد همه‌گبری‌های آنها می‌باشیم. این پروژه کمک شایانی به کاهش و توقف انتقال بیماری‌های زئونوز نیز خواهد نمود. با شناخت آنچه در برابر ما وجود دارد، بشریت قادر است تا با آمادگی بیشتر، با شیوع مرگبار چنین ویروس‌هایی در سراسر جهان مقابله نماید. این پروژه می‌تواند کلیدی در جهت پیشگیری از پاندمی‌های پیش رو باشد.

«جونا مارت»، مدیر اجرایی موسسه سلامت در دانشکده دامپزشکی دانشگاه دیویس کالیفرنیا و نویسنده اصلی مقاله فوق می‌گوید: حال زمان حرکت از حالت ارتجاعی است و بایستی از انتقال چنین ویروس‌های خطرناکی به انسان پیشگیری نماییم. ما می‌توانیم و در نهایت قادر به تشخیص تهدید‌های آینده و انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از این همه‌گیری‌ها خواهیم بود.

 

پروژه ویروس شناسی جهانی فوق، در طی ده سال آینده، با صرف بودجه‌ای معادل 1.2 میلیارد دلار قادر خواهد بود، 70 درصد از این بیماری‌های تهدید آمیز را تشخیص داده و شناسایی نماید.

در جهت انجام پروژه فوق، چندین بخش کلیدی وجود دارد که بایستی برای شناخت مشخصات زیست محیطی ویروس‌ها، بدان‌ها دست یافت. موارد فوق شامل منشا اصلی ویروس، مکان رشد ویروس، چه کسانی و یا چه حیواناتی را آلوده می‌نماید و چگونگی و روش انتقال بیماری، می‌باشد.

این پروژه جهانی با کمک مالی قابل توجه و تعهد دانشمندانی از سراسر جهان صورت خواهد پذیرفت و دارای توانایی بالا در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خود دارد که منجر به پیشرفت‌هایی غیر منتظره در امر سلامت حیوانات و انسان‌ها خواهد شد. علاوه بر آن، انجام این پروژه فوایدی به مراتب فراتر از سلامت جهانی را در بر خواهد داشت، زیرا پیشگیری از شیوع بیماری‌ها تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر سرمایه و کاهش هزینه‌های هنگفت وارد آمده خواهد داشت. به عبارتی پیشگیری نه تنها سرمایه‌گذاری در سلامت جامعه را در بر دارد، بلکه تاثیرات شگرفی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.

منبع: futurism

 
نظر شما
ادامه