کد خبر: ۴۱۲۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

واکسیناسیون دام ها و کنترل ناقلین بیماری نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری تب سه روزه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک گفت: طی سالیان اخیر مواردی از گزارشات و کانونهای بیماری تب سه روزه در سطح واحدهای اپیدمیولوژیک کشور بروز نموده و خسارات اقتصادی فراوانی را برحسب شدت بیماری و نوع واحدهای اپیدمیولوژیک درگیر و سابقه ایمنی گله ای (ناشی از ابتلای قبلی و یا واکسیناسیون) برجای گذاشته است.

 «دکتر مرتضی یعقوبی» تصریح کرد: یکی از مهمترین ابزارهای کنترل بیماری استفاده به موقع از واکسن مناسب می باشد که نتایج آن طی سالهای 92 و 94 بصورت بارز در واحدهای استفاده کننده از برنامه کنترلی و واکسیناسیون خود را نشان داده است؛ با توجه به بارش های مناسب در اواخر سال جاری و تغییرات آب و هوایی، لازم است اقدامات زیر در راستای تداوم کنترل بیماری به مورد اجرا گذاشته شود:

با توجه به ماهیت اپیدمیولوژیک بیماری (بروز سینوسی بیماری هر 2 سال یکبار) و همچنین ایمنی ناشی از کاربرد واکسن موجود (6 ماه) لازم است برنامه پیشگیرانه (کنترل ناقلین همراه با واکسیناسیون دامهای حساس و ...) علی الخصوص واحدهای دارای تراکم و تولید بالا به اجرا گذاشته شده و این مهم به نحو مقتضی به اطلاع واحدهای تحت پوشش رسانیده شود.

با توجه به شروع فصل بهار و مساعد شدن هوا برای فعالیت حشرات ناقل بیماری، آمادگی لازم برای مقابله با رخدادهای احتمالی بیماری در سطح شهرستان در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اپیدمیولوژی بیماری، اجرای پروتکل واکسن و واکسیناسیون، همراه با پروتکل درمانی و تشخیص به موقع دامهای بیمار میتواند مهمترین گزینه در کنترل بیماری باشد.

لذا بر تشخیص سریع و بموقع دامهای بیمار و درمان مبتلایان تأکید گردیده و اطلاع رسانی بمنظور واکسیناسیون دامهای حساس هدف (با اولویت تلیسه ها و گاوهای پرتولید و گوساله های بالای 5 ماه) همراه تشخیص و درمان سریع و مناسب مبتلایان مناسب‌ترین راه برای به حداقل رسانیدن خسارات اقتصادی بیماری می باشد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
عجب ، چه اطلاع رسانی به موقع و درستی میکنند دامپزشکی آبیک ، ........................، این اطلاع رسانی و هماهنگیها برا واکسیناسیون را برای تهیه واکسن از ابتدای زمستان باید انجام میدادید و اواخر زمستان یا نهایتا اوایل فروردین هم واکسیناسیون را انجام میدادید ، حالا تازه یادتون افتاده اطلاع رسانی کنید !!!؟؟؟
نظر شما
ادامه