کد خبر: ۴۱۲۳۹


حشرات، موجوداتی اثربخش برای تامین خوراک حیوانات هستند، زیرا نه تنها مواد مغذی ارزشمند، بلکه ترکیبات خاصی دارند که می‌تواند به تعدیل ریزاندامگان همزیست حیوانات و بهینه‌سازی سلامتشان کمک کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، اثرگذاری این ترکیبات سالم در یک مقاله جدید در مجله حشرات با عنوان غذا و خوراک به چاپ رسیده است. این مقاله به بحث درباره اثرات کیتین، لوریک اسید و پپتیدهای ضدمیکروبی تولید شده توسط حشرات می‌پردازد. این ترکیبات برای حیوانات تولیدکننده غذا سودمند است و می‌تواند به نیاز به مصرف آنتی بیوتیک‌ها را نیز کاهش دهد.

کیتین

اولین ترکیب سالم حشرات، کیتین نام دارد. کیتین بخشی از استخوان‌بندی خارجی سخت‌پوستان و حشرات است. کیتین و مشتقات آن می‌توانند سلول های ایمنی ذاتی را تحریک کنند. برای مثال، تغذیه جوجه‌های گوشتی با کیتین میگو، مانع از رشد پاتوژن‌های غذابرد اشریشیا کلی و سالمونلا در روده می‌شود. آزمایش‌های دیگر نشان داد که به علت خواص هیپولیپیدمیک و هیپوکلسترولمیک کیتین، تغذیه جوجه‌های گوشتی با این ماده منجر به کاهش چربی بدن و تولید گوشت بدون چربی و عضلانی تر (لخم) می‌شود.

در مرغ‌های تخمگذار نیز که با حدود ۱.۰۲ گرم در روز از کیتین تولید شده با کرم مگس بلک سولجر تغذیه شده بودند، افزایش ایمنی و مقاومت به بیماری را نشان می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که کیتین در ماهی باعث کاهش رشد پاتوژن با افزایش رشد ریزاندامگان همزیست روده‌ای مفید و اثرات مثبت بر عملکرد و سلامت آن می‌شود.

اسید لوریک

دومین ترکیب مفید حشرات، اسید لوریک است. اسید لوریک فعالیت ضد ویروسی و ضد باکتری دارد. مگس‌های بلک سولجر بین ۱۵ تا ۴۹ درصد چربی بر اساس ماده خشک دارند. مخصوصا، مشخصه اسید چرب دوره فعالیت کم لارو قبل از شفیره شدن در اسید لوریک اسید چرب زنجیره متوسط بالا است. چربی دوره فعالیت کم لارو قبل از شفیره شدن که بر زباله‌های ارگانیک با مقادیر زیاد نشاسته رشد می‌کنند، حاوی تا ۶۰ درصد اسید لوریک است.

به تازگی یک آزمایش برون تنی نشان داد که چربی مگس بلک سولجر در دوره فعالیت کم لارو قبل از شفیره شدن باعث کاهش رشد لاکتوباسیلوس با بیشترین اثرات ضد باکتریایی در برابر عفونت‌های D-streptococci در خوک‌ها می‌شود.

پپتیدهای ضد میکروبی

سومین عنصر سالم حشرات، پپتیدهای ضدمیکروبی است. بیشترین تنوع پپتیدهای ضدمیکروبی در حشرات یافت می‌شود و تاکنون بیش از ۱۵۰ پروتئین حشرات با فعالیت ضدمیکروبی شناخته شده‌اند.

در خوک‌ها و جوجه‌های گوشتی، پپتیدهای ضدمیکروبی باعث بهبود عملکرد رشد، هضم مواد مغذی و سلامت روده، تغییر مثبت ریزاندامگان همزیست روده‌ای و بالا بردن سیستم ایمنی می‌شوند. در جوجه‌های گوشتی، پپتید ضد میکروبی P5 می‌تواند به عنوان یک جایگزین برای آنتی بیوتیک‌ها به عنوان یک ارتقا دهنده رشد استفاده شود.

 
 
نظر شما
ادامه