کد خبر: ۴۲۱۵۱
 

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است گفت: انجام اقدامات به موقع همچون آموزشهای اختصاصی و عمومی جامعه، استفاده از وسایل حفاظت فردی هنگام ذبح و تکه کردن و پاک کردن گوشت، خرید گوشت تازه از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی و رعایت سایر نکات پیشگیری از جمله اقدامات موثر در حفظ سلامت جامعه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از هرمز، «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در اشاره به وضعیت جسمی ۲ مورد اعلام شده به بیماری تب کریمه کنگو، اظهار کرد: از ۲ مورد مشکوک مبتلا به تب کنگو در استان هرمزگان، شخصی که در جزیره قشم از طریق ذبح گوسفند مبتلا و آزمایش وی نیز مثبت اعلام شده بود پس از دریافت مراقبتهای ویژه و روند درمان، سلامتی خود را به دست آورده و ترخیص شده است و دیگری نیز آقایی ۷۲ ساله می باشد که همچنان تحت نظر و درمان بوده ولی هنوز تشخیص قطعی مشخص نشده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی، گفت: این بیماری از طریق مصرف گوشت پخته شده منتقل نمی شود لذا شهروندان هرمزگانی دقت داشته باشند از آنجاییکه مصرف گوشت از نیازهای اساسی بدن محسوب می شود بنابر این عدم مصرف گوشت توصیه نمی گردد.

دکتر نوروزیان افزود: بیماری تب کریمه کنگو در فصول بهار و تابستان شایع تر است و از آنجایی که در حال حاضر در این فصل قرار داریم لذا با دریافت آموزش های لازم و رعایت بهداشت فردی جای هیچگونه نگرانی نیست.

راه های پیشگری بیماری تب کریمه کنگو

وی با اشاره به اینکه افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند کسانی هستند که با دام زنده سر و کار دارند، ادامه داد: یکی از راههای انتقال بیماری تب کریمه کنگو با مورد تماس قرار گرفتن انسان با خون و ترشحات دام تازه ذبح شده می باشد، لذا به شهروندان و خصوصا خانم های خانه دار توصیه می گردد گوشت تازه را با دستشکش تمیز کرده و دقت داشته باشند که دستشان با خون و ترشحات گوشتی آلوده نشود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، تاکید کرد: بهترین اقدام برای جلوگیری از خطرات احتمالی این است که گوشت ذبح شده ۲۴ ساعت قبل از تکه شدن در دمای ۱ تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود و همچنین خلاف تصور افراد نگهداری در فریزر توصیه نمی شود و بعد از گذشت این بازه زمانی ویروس احتمالی در بافت گوشتی خودبه خود از بین خواهد رفت.

نوروزیان با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت پخته و بهداشتی، منتقل نمی شود، افزود: اگر شهروندان نکات مهم بهداشتی را حین تمییز کردن و قطعه قطعه کردن گوشت رعایت کنند بعد از پخته شدن هیچ آلودگی و ویروسی نخواهد داشت.

گزش کنه آلوده به ویروس یکی از راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده به ویروس است و افرادی که در محیط زندگیشان دام نگهداری می کنند باید احتیاطات لازم را خصوصا در این فصل از سال که فعالیت کنه ها افزایش می یابد داشته باشند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی، با اشاره به اینکه مطالعه و آگاه سازی مردم نقش به سزایی در حفظ سلامتی جامعه دارد، تاکید کرد: افرادی که مبادرت به نگهداری دام می کنند در صورت مشاهده کنه روی بدن دام های خود حتما موضوع را به دامپزشکی جهت حفظ سلامت خود و دام هایشان اعلام کنند تا با سمپاشی موجب قطع زنجیره انتقال شوند.

نوروزیان با بیان اینکه مراقبت های اولیه موجب پیشگری از بیماری می شود، ادامه داد: لازم به ذکر است که شهروندان با مشاهده کنه روی سطح پوست خود با پنس آن را به آرامی جدا کرده و به هیچ وجه اقدام به کشتن آن بر روی پوستشان نکنند و رعایت این نکات باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری است.

وی خاطر نشان کرد: پیشگیری بهتر از درمان است لذا انجام اقدامات به موقع همچون آموزشهای اختصاصی و عمومی جامعه، استفاده از وسایل حفاظت فردی هنگام ذبح و تکه کردن و پاک کردن گوشت، خرید گوشت تازه از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی و رعایت سایر نکات پیشگیری از جمله اقدامات موثر در حفظ سلامت جامعه است.

 
 
نظر شما
ادامه