کد خبر: ۴۳۴۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

اخبار رسیده حاکی از شیوع بیماری سیاه زخم در برخی روستاهای منطقه سرشیو و خورخوره سقز می باشد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از کردپرس، سیاه زخم یا شاربن یکی از بیماری های مشترک بین انسان و دام های گیاه خوار محسوب می شود که توسط باسیل گرم مثبت اسپوردار به نام  Bacillus anthracis ایجاد می شود. این بیماری عفونی هنوز یکی از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال توسعه می باشد.

 بیماری سیاه زخم بصورت یک التهاب دستگاه گوارش (گاستروانتریت) حاد تظاهر می‌یابد. تب شدید، نفخ شکم، دل‌درد و همچنین استفراغ خونی و اسهال خونی هم ممکن است دیده شود.

شیوع این بیماری می تواند علامت هشداری باشد که لازمست مسئولان و دستگاه های مرتبط با هماهنگی وارد عمل شده و از گسترش ان جلوگیری نمایند.

ابتلای 12 نفر به سیاه زخم

 براین اساس گفته می شود حدود ۱۲ نفر از اهالی روستاهای بسطام و جعفرخان به این بیماری مبتلا و در بیمارستان بستری می باشند .

مدیر شبکه بهداشت و درمان سقز با تایید این خبر گفت: چند روز قبل این قضیه اشکار شد، یعنی فردی به درمانگاه حکیم مراجعه می کند و تشخیص بیماری سیاه زخم داده شد و مورد دیگر تقریبا هم زمان در بیمارستان امام مشاهده شد که پس از اقدامات درمانی، موضوع با قید فوریت به استان و تهران اطلاع داده شد .

«دکتر سرکوت غوثی» افزود: تاکنون ۱۲ مورد شناسایی و بستری شدند که ۴ نفر آنان پس از بهبودی ترخیص شده اند .

وی افزود: پس از آن تیم هایی از سوی شبکه بهداشت، شبکه دامپزشکی و گروه های ارزیابی و تشخیص، تشکیل و به روستاها اعزام شدند و با کمک ستاد بحران شهرستان دام های اتلاف شده به شیوه علمی دفن شدند .

اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری

غوثی خاطرنشان ساخت: تمامی مراکز نگهداری دام و طویله ها و سایر نقاط احتمالی و آلوده گندزدایی شدند و آموزش ها جهت پیشگیری به صورت جمعی و چهره به چهره توسط دامپزشکی و بهداشت با همکاری دهیاران، بهورزان و شوراها در این روستاها انجام شد .

وی به مردم توصیه کرد از گوشت و محصولات لبنی دام های مشکوک و بیمار استفاده نکنند، از مصرف گوشت دام های ذبح شده محلی بدون مجوز دامپزشکی استفاده نشود و برای جلوگیری از انتشار این بیماری از هرگونه جابجایی و خروج دام در این روستاها جلوگیری شود .

غوثی از شهروندان خواست درصورت هرگونه بیماری یا علائم مشکوک فورا به مراکز درمانی مراجعه نمایند .

وی گفت: تیم هایی از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان از محل های بیماری بازدید و بر روند درمان نظارت دارند .

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
با سلام
لطف کنید گزارش مفصل تری تهیه نمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
عجب چرا دامپزشکی دیر بیماری رو کنترل کرد
ورا بهداست دیر متوجه بیماری در انسان شد
نظر شما
ادامه