کد خبر: ۴۴۲۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کوهبنان، راور، قزوین، نهبندان و جنوب کرمان

 

در تاسوعا و عاشورا صورت می‌گیرد؛
نظارت 6 اکیپ دامپزشکی بر ذبح دام‌ها در کوهبنان


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان گفت: در تاسوعا و عاشورا 6 اکیپ ثابت و سیار در کوهبنان نظارت بر ذبح دام‌ها را انجام می‌دهد و درب کشتارگاه از هفت صبح تا 21 شب باز است.

محسن عسکرپور با اشاره به افزایش ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: در راستای مبارزه با هرگونه خطر احتمال و افزایش سلامت گوشت قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا، شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان در راستای سلامت عزاداران حسینی اقدام به ساماندهی اکیپ‌های بازرسی ثابت و سیار می‌کند.
وی با بیان اینکه بعضی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب کریمه کنگو در دام علامت مشخصی ندارد و در صورت ابتلای انسان بسیار خطرناک و کشنده است، افزود: از شهروندان می‌خواهیم، با خرید دام از مراکز معتبر و همچنین کشتار آنها در کشتارگاه‌ها حتما گوشت دام قربانی را قبل از مصرف 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری کنند.
عسکرپور تصریح کرد: نگهداری گوشت 24 ساعت پس از ذبح در دمای یخچال موجب سالم‌سازی و از بین رفتن بسیاری از عوامل بیماری‌زا و خطرناک از جمله ویروس بیماری مهلک تب کریمه کنگو می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورا شش اکیپ ثابت و سیار اقدام به بازرسی و نظارت بر ذبح دام‌ها می‌کنند، همچنین درب کشتارگاه از ساعت هفت صبح تا 21 شب به روی همشهریان باز است.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان بیان داشت: مردم باید در راستای سلامت خود و عزاداران حسینی از ذبح دام خارج از کشتارگاه خودداری کنند.

---------------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی راور خبر داد:
تشدید نظارت‌های بهداشتی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: نظارت‌های بهداشتی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی بر ذبح دام و فرآورده‌های خام دامی افزایش می‌یابد.

احمدرضا انور با اشاره به افزایش ذبح دام در ایام محرم اظهار داشت: به استناد تبصره دو ماده آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌های کشور، شبکه دامپزشکی شهرستان راور برای تامین سلامت شهروندان، نظارت ویژه‌ای بر ذبح دام‌های قربانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی انجام می‌دهد.
وی افزود: در ایام سوگواری سالار شهیدان به ویژه تاسوعا و عاشورا بعضی از خیران در مسیر حرکت هیئت‌های مذهبی اقدام به ذبح دام نذری می‌کنند که به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت این گونه دام‌ها و تامین بهداشت عمومی جامعه توصیه می‌شود، دام قربانی برای ذبح به کشتارگاه انتقال یابد.
انور تصریح کرد: به این منظور شبکه دامپزشکی شهرستان راور در روز تاسوعا و عاشورا با ساماندهی سه اکیپ ثابت و سیار در سطح شهر به ویژه مسیرهای حرکت هیئت‌های مذهبی عزاداری و مساجد و میادین اصلی شهر و همچنین یک اکیپ ثابت در محل شبکه دامپزشکی به عنوان هماهنگ‌کننده بین شهروندان و ناظران از ساعت هفت صبح تا 21 شب آماده خدمت‌رسانی به عموم عزاداران حسینی است.
وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه دام شهرستان راور از ساعت هفت صبح تا 13 آماده پذیرش دام‌های قربانی است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور با بیان مخاطرات انتقال بعضی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از طریق مصرف گوشت غیربهداشتی بیان داشت: بازرس بهداشتی کشتارگاه هم در محل حضور دارد و بر روند استحصال گوشت دام‌ها نظارت می‌کند.
وی تصریح کرد: همکاری هیئت‌های مذهبی و مردم با اکیپ‌های نظارتی و بازرسی دامپزشکی و جلوگیری از کشتار دام‌ها خارج از کانال نظارتی دامپزشکی بسیار کارساز است.

 

---------------------------------------

 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان قزوین:
عزاداران در ذبح دام‌ها اصول بهداشتی را رعایت کنند


رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: از عزاداران حسینی درخواست داریم در این ایام هنگام ذبح دام و قربانی اصول بهداشتی را رعایت کنند.

راول غلامپور قدمی بیان داشت: در دنیای صنعتی امروز، عوامل بیماری‌زا با وجود تلاش فراوان دانشمندان علوم پزشکی و دامپزشکی سیر تکاملی خود را طی کرده و تحول یافته‌اند، برخی منکوب شده، برخی دیگر چهره عوض کرده و بیماری‌های جدیدی را موجب شده‌اند.
وی ادامه داد: برخی نیز پس از یک دوره رکود مجدد در حال خیزش است که این پویایی عوامل بیماری‌زا همواره نگرانی امکان غلبه آنها بر موجودات زنده را در ذهن تقویت می‌کند و تلاش عمده مجامع و سازمان‌های جهانی متولی بهداشت همواره در جهت مقابله و پیشگیری از این خطر بوده است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: بنابراین اداره کل دامپزشکی استان قزوین بنا بر ضرورت‌های موجود و در راستای توسعه بهداشت عمومی استان، توصیه‌های لازم را در خصوص رعایت اصول بهداشتی در هنگام ذبح دام‌ها که به مناسبت ایام محرم و صفر صورت می‌گیرد، ارائه می‌کند.

*‌از مراکز مورد تأیید دام بخرید
وی تصریح کرد: در گام نخست توصیه ما این است که دام مورد نظر خود را برای قربانی از مراکز مورد تأیید دامپزشکی تهیه کنند
غلامپور اعلام کرد: سر بریدن دام در معابر عمومی از نظر بهداشت عمومی و انتقال بیماری‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند به طوریکه بسیاری از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان می‌تواند از طریق خون و ترشحات خونی منتقل شود.
وی عنوان داشت: از جمله مهمترین بیماری‌ها تب مالت، سیاه زخم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که می‌تواند به راحتی موجب آلودگی افراد در تماس شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به اینکه بسیاری از عوامل بیماری‌زا قبل از ایجاد علائم بیماری بالینی در دام، می‌تواند در خون ظاهر شده و در هنگام سر بریدن به وسیله خون دام، از راه پوست به بدن افراد سالم وارد شده و ایجاد بیماری کند، بنابراین در شرایط حاضر که بر اساس سنت رایج، ذبح دام در هیئت‌ها و دستجات عزاداری مرسوم است باید حدالامکان شرایط بهداشتی ذبح رعایت شود تا احتمال ایجاد آلودگی به حداقل برسد. وی افزود: شهروندان عزیز دقت داشته باشند که دام سالم دارای نشانه هوشیاری بالا، چشمان شفاف، از نظر ظاهری دارای حرکت و رفتاری طبیعی بوده و فاقد علائم غیر طبیعی همچون ترشحات چرکین از چشم و بینی، جراحت و یا زخم بر روی بدن به ویژه اطراف و داخل دهان و زیر دنبه و کشاله ران، بادکردگی و یا اسهال و لاغری شدید است.

*‌شرایط ذبح بهداشتی و شرعی
غلامپور خاطرنشان کرد: در شرایط ذبح بهداشتی فرد ذابح باید از پوشش مناسب از قبیل لباس کار، دستکش، چکمه و ماسک استفاده کند.
وی تأکید کرد: محل ذبح دام باید قابل شستشو و ضدعفونی باشد و پس از ذبح دام علاوه بر شست‌وشوی کامل، محل ذبح را باید با استفاده مواد مناسب مانند بتادین و ساولن ضدعفونی کرد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین توضیح داد: برای داشتن ذبح اسلامی باید وسیله بریدن از جنس آهن باشد، جلوی بدن حیوان و مذبح (‌محل ذبح) رو به قبله باشد، فرد ذبح کننده مسلمان و می‌تواند مرد، زن و یا حتی بچه ممیز باشد، ذبح کننده هنگام ذبح به نیت سر بریدن حیوان بسم‌الله بگوید، چهار رگ گردن (‌نای، مری و دو رگ گلو) به طور کامل از پایین برآمدگی (‌به گونه‌ای که جوزه به طرف سر حیوان قرارگیرد) بریده شود و حیوان بعد از سر بریدن باید حرکتی بکند.

*‌45 اکیپ دامپزشکی آماده ارائه خدمات
وی ادامه داد: با توجه به افزایش ذبح دام در ایام عزاداری سالار شهیدان به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا، 45 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی آماده تا با تماس عزاداران عزیز بر سر دام ذبح شده حاضر و سلامت دام را تأیید کنند تا عزاداران عزیز با آسودگی خاطر به مصرف گوشت قربانی اقدام کنند.
غلامپور یادآور شد: شهروندان عزیز در شهرستان قزوین با شماره تماس 2-3683190، در شهرستان تاکستان با شماره تماس 5229147-5225707، در شهرستان بوئین‌زهرا با شماره تماس 4223800- 4222490، در شهرستان آبیک با شماره تماس 2872463- 2872588، در شهرستان البرز با شماره تماس 2241415-2240900، در بخش آبگرم با شماره تماس 4762300، در بخش آوج با شماره تماس 4622991، در بخش طارم سفلی با شماره تماس 01326420300، در بخش معلم کلایه با شماره تماس 3622669 و در بخش رازمیان با شماره تماس 3222728 می‌توانند از خدمات این اکیپ‌ها استفاده کنند.

 

-------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان خبر داد:
تشکیل اکیپ‌های نظارت بر دام‌های نذری ایام عاشورا و تاسوعا


رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: اکیپ‌های نظارت بهداشتی به منظور بازرسی دام‌های نذری هیئت‌های عزاداری در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی تشکیل شده است.

عباس نیک‌پور ضمن تسلیت ایام محرم از مسئولان هیئت‌های مذهبی خواست تا به منظور حفظ بهداشت عمومی، سلامت عزاداران حسینی و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از کشتار غیر‌مجاز دام در معابر عمومی خودداری کرده و دام‌های نذری را در محل‌های بهداشتی و مورد تأکید دامپزشکی ذبح کنند.
وی با بیان اینکه 49 درصد عوامل پاتوژن و بیماری‌زا بین انسان و دام مشترک است، افزود: سلامت گوشت مصرفی نقش بسزایی در سلامت انسانی دارد.
رئیس دامپزشکی نهبندان تصریح کرد: در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار به صورت رایگان و در محل کشتارگاه نهبندان برای معاینات قبل از کشتار و معاینات پس از کشتار دام آماده خدمات‌رسانی به عزاداران و شهروندان هستند.
نیک‌پور از همشهریان خواست به منظور هماهنگی و همکاری با اکیپ‌های نظارت بهداشتی با شماره تلفن‌های 6222357-6222358 و6220957 تماس حاصل کنند.
وی تصریح کرد: بازرسان بهداشتی موظف هستند تا اطلاعات لازم‌ را به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلای مصرف‌کنندگان از طریق مصرف گوشت‌های غیر‌بهداشتی در قالب اطلاعیه و توضیحات شفاهی‌ ارائه دهند؛ به ویژه با توجه به افزایش گزارش موارد انسانی ابتلا به تب کریمه کنگو (CCHF) در شش ماه ابتدای سال جاری، به شهروندان توصیه کنند مصرف گوشت دام‌های نذری پس از طی جمود نعشی در شرایط سرد انجام گیرد.
رئیس دامپزشکی نهبندان گفت: تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، وسایل لازم برای بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیشبند، ماسک و دستکش سفید برای پرسنل مزبور تدارک دیده شده و لازم است همه مکان‌های مناسب برای استقرار اکیپ‌ها از قبل شناسایی و تعیین شوند تا اکیپ‌های ثابت و سیار در این محل‌ها استقرار یابند.

 

----------------------------------------------

 

مدیر بهداشت عمومی دامپزشکی جنوب کرمان:
40 گروه دامپزشکی بر کشتار دام در جنوب کرمان نظارت می‌کنند


مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: 40 گروه دامپزشکی بر کشتار دام در جنوب کرمان در ایام تاسوعا و عاشورا حسینی نظارت می‌کنند.

علی احمدی با اشاره به طرح‌های بهداشتی در ایام محرم حسینی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به منظور تامین بهداشت عمومی و حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت در ایام تاسوعا و عاشورا حسینی آماده بازرسی بهداشتی بر دام‌های نذری در سراسر شهرستان‌های جنوبی استان کرمان است.
وی بیان داشت: این گروه‌ها از ساعات هفت لغایت 21 هر روز در محل کشتاره دام، میادین اصلی شهر و مسیرهای اصلی حرکن دسته‌های عزاداری مستقر هستند.
احمدی گفت: اکیپ‌های راه‌اندازی شده طرح ویژه تاسوعا و عاشورا حسینی متشکل از 40 کارشناس دامپزشکی و ناظر ذبح شرعی هستند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان و شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، رودبار جنوب و قلغه‌گنج پاسخگوی تماس‌های مردمی و درخواست‌های تلفنی شهروندان هستند.
احمدی با بیان اینکه ذبح دام در خیابان‌ها، معابر عمومی سبب انتشار برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود، تصریح کرد: از شهروندان درخواست داریم، در صورت امکان، ذبح دام‌های نذری خود را در کشتارگاه‌های دام با نظارت ناظران بهداشتی و شرعی کشتار انجام دهند.
وی با اشاره به خطر وقوع بیماری‌های مشترک انسان و دام اظهار داشت: شهروندان جنوب کرمان باید به منظور مقابله با بروز بیماری موارد بهداشتی را رعایت کنند.
مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در راستای مبارزه با هرگونه خطر احتمال و افزایش سلامت گوشت قربانی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان در راستای سلامت عزاداران حسینی اقدام به ساماندهی اکیپ‌های بازرسی ثابت و سیار به منظور تشدید نظارت بر ذبح دام کرده است.

 

 

نظر شما
ادامه