کد خبر: ۴۴۵۵۰
 

کاهش تولد و افزایش مرگ و میر گربه سانان به ویژه شیر‌ها دانشمندان را برآن داشته است برای جلوگیری از انقراض نسل پادشاه جنگل از روش‌های علمی تخصصی استفاده کنند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی دو توله شیر به نام‌های ایزابل و ویکتور در یک مرکز حفاظتی در نزدیکی پرتوریا، در کشور آفریقای جنوبی با استفاده از روش  لقاح مصنوعی به دنیا آمده‌اند .

آمار‌ها نشان می‌دهند شیر‌ها در ۲۶ کشور قاره آفریقا منقرض شده‌اند و تعداد این جاندار زیبا در حیات وحش به میزان ۴۳ درصد در طول ۲۰ سال اخیر کاهش داشته است .

این  توله شیر‌ها اکنون ۵ هفته دارند و از سلامت کامل برخور دارند. کارشناسان امیدوارند از این شیوه علمی برای جلوگیری از انقراض سایرگربه سانان، چون ببر و پلنگ برفی نیز در آینده استفاده کنند، تولد این دو توله شیر، حاصل ۱۸ ماه تلاش فشرده و مطالعاتی تیم تحقیقاتی بوده است .

کارشناسان تخمین می‌زنند تنها ۲۰ هزار شیر در کل جهان زنده باقی مانده است.

شیوه به دنیا آوردن دو توله شیر مشابه روش درمانی  IVF است که برای  درمان ناباروری در زوج‌های انسانی استفاده می‌شود. تولد این دو توله شیر حاصل تلاش دانشمندان دانشگاه پرتوریاست که برای اولین بار درجهان انجام شده است .

اکنون توله شیر‌های به دنیا آمده در محوطه‌ای قرنطینه قرار دارند و آزمایش بررسی میزان سطح هورمون برروی آن‌ها انجام شده است .

کارشناسان تخمین می‌زنند کمتر از ۴۰۰۰ ببر وحشی در آسیا و کمتر از ۷۰۰۰ پلنگ برفی در کوه‌های آسیای مرکزی زندگی می‌کنند و جمعیت آن‌ها در حال کاهش و این گونه‌های جانوری در حال انقراض است .

محققان امیدوار هستند با ادامه پژوهش‌ها و استفاده از  لقاح مصنوعی و سایر روش‌های مشابه بتوانند از انقراض نسل این جانداران زیبا جلوگیری کنند .

 
 
نظر شما
ادامه