کد خبر: ۴۴۹۱۸
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: خوشبختانه با تمهیدات و تدابیر اتخاذ شده و برخلاف سال گذشته، موج جدید آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشورمان شروع نشده است ...



حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در برنامه زنده شبکه خبر اعلام کرد: با تمهیدات اتخاذ شده میزان ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور ۹۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی»، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، با حضور در برنامه زنده روی خط خبر شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با اعلام این مطلب افزود: خوشبختانه با تمهیدات و تدابیر اتخاذ شده و برخلاف سال گذشته، موج جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورمان شروع نشده و ۱۰ کانونی نیز که در سطح اکوسیستم زاینده رود و اطراف رودخانه زاینده رود گزارش شده، در ادامه همان موج ۹۷-۹۶ است.

وی با بیان این که با انفجار بیماری در سال ۹۶ حدود ۱۰۹ نقطه کشور درگیر این بیماری شده بود، اظهار کرد: این در حالی است که با برنامه ریزی‌های انجام شده در ۵ محور و عملیاتی کردن آن‌ها، تاکنون از بروز موج جدید پیشگیری شده است.

ماکنعلی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد مرغ های تخم گذار واحدهای تولیدی ۱۰ درصد نیز بیش از تعداد مرغ‌ها در مدت زمان مشابه سال گذشته است، گفت: هم اکنون ۶۰ میلیون و ۳۵ هزار قطعه مرغ تخمگذار در ۳۰ استان کشور و ۱۱۴۶ فارم در حال فعالیت هستند که روزانه ۳۰ هزار عدد تخم مرغ تولید دارند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به اینکه پیاده سازی سیستم رصد، پایش و معدوم سازی واحدهای مبتلا به معنای تعطیل کردن چرخه تولید نیست، تصریح کرد: در واقع با وجود اینکه متاثر از موج ۹۶ قریب به ۲۰ میلیون قطعه مرغ تخمگذار معدوم شد، اما با جایگزینی انجام شده ۱۰۰ درصد مرغ های تازه جایگزین مرغ‌های معدوم شده گردید.

وی با اشاره به اینکه با تدابیر صورت گرفته سالانه ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ برای مصارف صنعتی و روزمره انسانی تولید و در بازار عرضه می شود، به مردم اطمینان خاطر داد: اگر هم مسئولان به مصلحت تنظیم بازار در این ایام، مبادرت به واردات مقطعی و موردی تخم مرغ کنند، صرفا با هدف تنظیم بازار است و ارتباطی به کاهش تولید ندارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، کارایی عملیات مقابله با بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را منوط به گزارش دهی مستمر مسئولان فنی واحدهای تولیدی کشور برشمرد و تاکید کرد تا زمانی که این عزیزان هرگونه تغییر میزان مصرف دان واحدها و یا مرگ و میرها را فوری به ادارات کل دامپزشکی مخابره کنند، سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که کانون‌های مبتلا به سرعت مهار خواهند شد.


نظر شما
ادامه