کد خبر: ۴۵۰۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفت‌وگو با حکیم مهر عنوان شد:
مشاور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: یکی از مسئولیت‌های ما شناسایی ذخایر آبزیان در منابع آب‌های سرزمینی است ...
 

حکیم مهر: مشاور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، با اشاره به اینکه ۲ منبع برای آبزیان در کشور مطرح است، گفت: «یکی از این منابع، دریا یا آب‌های طبیعی و داخلی است که خود به آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی دسته‌بندی‌ می‌شود.»

«دکتر عباسعلی مطلبی» منبع دوم آبزیان را آب‌های داخلی به معنای چشمه‌ها معرفی کرد و افزود: «در حال حاضر رقم تولید انواع آبزیان در کشور یک میلیون تن است که بالغ‌بر ۵۰۰ هزار تن آن مربوط به صید از منابع آب‌های دریایی خزر، خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از آب‌های آزاد است و مابقی آن از طریق منابع آب‌های داخلی یا آبزی‌پروری است.»

وی ضمن اشاره به میگو به‌عنوان سایر آبزیان، تصریح کرد: «نزدیک به ۱۰ هزار تن از میگوی کشور از طریق صید از ذخایر دریایی و گونه‌های وحشی تامین می‌شود. قریب به ۲۰ تا ۲۵ هزار تن نیز بستگی به شرایط سال دارد که از طریق پرورش در سایت‌های پرورش میگو تامین می‌شود.»

مطلبی در پاسخ به این سوال که اگر روش‌ صید ترال کفی یک روش منسوخ شده است، پس چرا اخیراً کشتی‌های چینی از این روش استفاده می‌کردند، خاطرنشان کرد: «در خصوص روش صید و بحث صید کشتی‌های چینی، باید متولیان سازمان شیلات اظهار نظر کنند، اما از موضعی که بنده سال‌ها مسئول تحقیقات شیلات بودم، می‌توانم بگویم که یکی از مسئولیت‌های ما شناسایی ذخایر آبزیان در منابع آب‌های سرزمینی است. به این معنا که بخشی از این منابع را برداشت و با توجه به ظرفیت تولید در منابع آبی بحث بازسازی و احیای ذخایر را تامین می‌کنیم.»

وی با یادآوری اینکه معلومات ما برای برخی گونه‌‌ها پاسخ‌گو نبود و این ذخایر شناسایی نشده بودند، گفت: «موسسه تحقیقات شیلات ایران بالغ‌بر ۵ سال تحقیقات مستمر انجام داد تا ذخایر شناخته نشده را شناسایی کند. طبق اولین گزارش که با مستندات تایید شده علمی بود، بالغ‌بر ۲ میلیون تن از این ذخایر شناسایی و ارائه شد.»

مطلبی ادامه داد: «از آنجا که شرایط مهاجرت این گونه‌ها در اعماق دریا خاص است و شناورهای صیادی ما فاقد امکانات صیادی بودند، مجبور بودیم از شناورهای صیادی آسیای جنوب شرقی استفاده کنیم تا آنها تحت نظارت سازمان شیلات این صید را انجام دهند. طبق قانون میزان مجاز صید در منابع آبی با اجازه موسسه شیلات انجام می‌شود و این موسسه بر اساس مدل‌های علمی و بررسی‌های دقیق می‌گوید که زمان و میزان صید چقدر باشد.»

وی اضافه کرد: «در ادامه چینی‌ها صید را شروع کردند و در این میان آن چیزی که خیلی مهم است، این است که کشتی‌های چینی در اجاره شرکت‌های ایرانی هستند، لذا جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص میزان صید وجود ندارد کمااینکه صید تحت نظارت انجام می‌شود. نکته اینجاست که اگر صید انجام نشود، منابع هدر رفته و در دریا ضایع می‌شوند و زاد و ولد و اکوسیستم نمی‌چرخد.»

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
چقدر .... و مغلته آقای عزیز صید با تور ترال در دریایی با عمق کم کار بی نهایت .....ای است ثانیا در مواقع دریابست کشتی های چینی صید می‌کنند چرا ؟ بعد چه مقدار بچه ماهی گرفتن اینو خبر دارین ............
نظر شما
ادامه