کد خبر: ۴۵۱۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گیلان، خراسان رضوی و همدان

 

مدیرکل دامپزشکی گیلان:
کشتارگاه‌های سنتی گیلان تعطیل می‌شوند


مدیر‌کل دامپزشکی گیلان گفت: به‌زودی تمام کشتارگاه‌های سنتی گیلان تعطیل می‌شوند.

دکتر علی بشری‌معافی با بیان اینکه کشتارگاه‌های سنتی مانع از فعالیت و سودآوری کشتارگاه‌های صنعتی هستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه کشتارگاه‌های صنعتی با پروانه دامپزشکی کشتارهای خود را وارد بازار می‌کنند وجود کشتارگاه‌های سنتی ضرورت ندارد.
وی کشتارگاه‌های صنعتی را دارای مزیت بسیار فراوان دانست و افزود: کشتارگاه‌های صنعتی در سلامت جامعه نقش مهمی دارند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی خاطرنشان کرد: در این کشتارگاه‌ها تمام فعالیت‌ها به جز ذبح لاشه به لحاظ شرعی، به روش مکانیزه و بهداشتی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه قرنطینه گاو پیش از عملیات کشتار به مدت 24 ساعت برای شناسایی بیماری‌های دامی انجام می‌شود، ادامه داد: شوک پیش از کشتار برای سلامت دام که نقش مهمی در انرژی مورد نیاز پروتئین در زمان مصرف دارد و همچنین قرار گرفتن در ریل و ارتفاع که هیچگونه تماس با کف زمین ندارد و نگهداری لاشه تا 24 ساعت دیگر در سردخانه، حاصل کشتار صنعتی است.
بشری‌ معافی کشتار‌های صنعتی را موجب آسیب‌ ندیدن محیط‌ زیست دانست و تصریح کرد: کشتارگاه‌های صنعتی همگام با محیط زیست هستند.
وی درباره مضرات کشتارگاه‌های سنتی خاطرنشان کرد: خون حاصل از کشتار سنتی سریعا وارد رودخانه می‌شود و در گیلان به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی اثرات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند زیرا این کشتارگاه‌ها فاقد تصفیه‌خانه هستند.
مدیر‌کل دامپزشکی گیلان ادامه داد: ضایعات این نوع کشتار همراه با زباله وارد محیط زیست می‌شود که این امر می‌تواند عامل مهم دیگر بیماری‌های خطرناک باشد.
وی با مهم دانستن نقش کشتارگاه‌های صنعتی بیان داشت: تمام ضایعات حاصل از کشتار به صورت فرآوری وارد چرخه مصرف و درآمدزایی می‌شود.
به گفته بشری‌ معافی در گذشته 36 کشتارگاه سنتی در گیلان فعالیت می‌کرد که این کشتارگاه‌ها به مرور برای حفظ سلامت جامعه تعطیل شدند.
وی اظهار داشت: در سال 83 با تاسیس کشتارگاه صنعتی دام سالم در شهرستان تالش متعاقبا کشتارگاه‌های سنتی غرب گیلان از جمله آستارا، تالش، رضوانشهر، فومن، صومعه‌سرا، شفت و ماسال تعطیل شدند.
مدیر‌کل دامپزشکی گیلان با تاکید بر تعطیلی کامل کشتارگاه‌های سنتی در این استان افزود: شش کشتارگاه سنتی در لنگرود، املش و رودسر هنوز تعطیل نشدند که قرار بود از تاریخ اول دی ماه جاری این کشتارگاه‌های به فعالیت خود پایان دهند و با هماهنگی مسئولان استان به‌زودی این کشتارگاه‌های سنتی برای همیشه تعطیل می‌شوند.
وی از تشکیل ستاد ساماندهی کشتارگاه‌های کشور در گیلان خبر داد و نقش مسئولان استان در این زمینه را مهم برشمرد.

 

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:
جای اعتبارات در بخش بهداشت دام خالی است

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در مرحله اول اعتبارات خشکسالی به بخش دامپزشکی اعتباری تخصیص داده نشده است.

دکتر ناصر مرگان ازغدی در خصوص اعتبارات خشکسالی سال جاری اظهار کرد: از 24 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده در مرحله اول مبلغی به دامپزشکی داده نشده است. بیشتر این اعتبارات به قسمت آب اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در بخش دوم قول 14 میلیارد تومان اعتبار را داده اند که امیدواریم به بهداشت دام و کشاورزی اختصاص یابد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی، اعتبارات خشکسالی را برای جبران بخشی از خسارات دانست و عنوان کرد: اعتبارات محدود است که باید مدیریت خوبی روی آن بشود یعنی با پول کم بهره برداری زیادی صورت گیرد.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته با مدیریت خوب توانستیم با یک میلیارد تومان کل روستاهای استان را پوشش دهیم، گفت: تولید دام جز سرمایه‎های تجدیدپذیر است و باید اعتبارات خشکسالی در مرحله دوم به این بخش اختصاص یابد.

ازغدی افزود: در حال حاضر جای اعتبارات در بخش بهداشت دام خالی است.

وی در خصوص تاثیر هدفمندسازی یارانه ها در حوزه دامپزشکی، اظهار داشت: بخشی از خدمات دامپزشکی از محل پرداخت یارانه‌ها انجام شده است؛ با تدابیر اندیشیده شده باید حذف یارانه‌ها کمترین تاثیر منفی را بر تولید کننده داشته باشد اما این قانون باید خوب مدیریت شود.

ازغدی با اشاره به طرح بهره‎وری، خاطرنشان کرد: هر قانونی که در مجلس و شورای نگهبان تصویب شود، ما به عنوان دستگاه اجرایی موظف به اجرای آن هستیم که اگر خوب مدیریت شود، تاثیر منفی به دنبال نخواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به کمبود نیرو، تصریح کرد: کمبود نیرو با توجه به نیازهای مردم در دامپزشکی یک حقیقت کتمان ناپذیر است.

وی افزود: باید تصدی گری‌ها به بخش خصوصی واگذار شود که در بخش درمان، دارو و مسکن این امر اتفاق افتاده است و ظرفیت خالی برای فارغ التحصیلان دامپزشکی در شهرستان‌ها وجود دارد.

 

----------------------------------------

 

برای مبارزه با تب برفکی؛ امسال بیش از 9 میلیون رأس دام سنگین در کشور واکسینه شدند
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال در کشور برای مبارزه با تب برفکی 9 میلیون و 600 هزار رأس دام سنگین واکسینه شدند.
دکتر سیدمحسن دستوردر جمع خبرنگاران در همدان  با بیان اینکه در سال جاری به مبارزه 11 بیماری‌ در سطح کشور پرداختیم، اظهار داشت: در 9 ماهه سال جاری بر روی 200 میلیون رأس دام، عمل واکسیناسیون انجام شده که این امر با همکاری بخش دولتی و خصوصی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی 20 هزار نفر فعالیت‌های تصدی‌گری انجام می‌دهند که قالب فعالیت‌های آنان در حوزه درمانی، مایه‌کوبی و تشخیص بیماری‌ها است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سال 89 عملیات مبارزه با بیماری تب برفکی و قرنطینه‌ای انجام شد که مسائل مربوط به آموزش و محدودیت‌ در دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای انجام شد و عمل واکسیناسیون نیز در دو فاز اجرایی شد.
وی بیان داشت: برای مبارزه با تب برفکی نیز در سال جاری بر روی بیش از 9 میلیون و 600 هزار رأس دام سنگین عمل واکسیناسیون صورت گرفت که بخشی از عملیات مبارزه را شامل می‌شد.
دکتر دستور عنوان داشت: در حال حاضر هم با توجه به شرایط خاص ترددها و دامداری‌ها نظارت برای تب برفکی انجام می‌شود و در صورت اخذ گزارش نیز اقدامات لازم صورت می‌گیرد در حالی که شرایط خیلی بهتر از اوایل سال جاری است.
وی خاطرنشان کرد: برخی عملیات مربوط به مبارزه با بیماری‌های دامی به صورت فصلی انجام می‌شود به طوری که امسال یک فاز در بهار و دیگری در پاییز انجام شده است و خارج از آن انجام نمی‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: تب برفکی از جمله بیماری‌هایی بود که در سال‌های قبل نیز انجام شده است اما امسال گسترده‌تر شد که یکی از دلایل شیوع آن گستردگی بیماری در بسیاری از کشورها بود.
وی عنوان داشت: با توجه به اینکه اصل 44 قانون اساسی یکی از سیاست‌های کلی دامپزشکی است باید واگذاری‌ها به بخش خصوصی با اعمال نظارت و وظایف حاکمیتی انجام شود تا آنچه که واگذار می‌شود نتایج خوبی را در پی داشته باشد.
دکتر دستور در مورد صدور پروانه‌های کلینیک‌های دامپزشکی تصریح کرد: تا پایان سال 88 تعداد پروانه‌های صادرشده در مسائل درمانی 3 هزار و 195 مورد است که سعی می‌شود از پراکندگی مکانی برخوردار شوند.
وی با اشاره به آزمایشگاه‌های دامپزشکی نیز بیان داشت: از ابتدا تا نیمه نخست سال جاری، 203 پروانه آزمایشگاهی در سطح کشور و در استان همدان نیز شش مورد صادر شده که باید به شکلی جنبه اقتصادی برای آنها در نظر گرفته شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان نظارت بهداشتی فرآورده‌های گوشتی را یکی از وظایف کشتارگاه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در شش ماه نخست سال جاری نظارت بر 2.5 میلیون رآس گوسفند و بره، یک میلیون رأس بز و بزغاله، 650 هزار رأس دام سنگین و هزار رأس شترمرغ صورت گرفته است.

 

 

نظر شما
ادامه