کد خبر: ۴۵۴۸۷
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
استاد اپیدمیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سعید بکایی» افزود: بنده بسیار موافق انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت هستم اما می‌دانم که این کار را انجام نمی‌دهند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: استاد اپیدمیولوژی گروه بهداشت و کنترل مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران معتقد است که تمام دانشکده‌های دامپزشکی فاقد استاندارد باید تعطیل شوند. از نظر «دکتر سعید بکایی» ما باید به نقطه‌ای برسیم که به کشورهای دیگر دامپزشک صادر کنیم.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، جایگاه آموزش دامپزشکی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آموزش دامپزشکی به دو بخش دولتی و آزاد تقسیم‌بندی می‌شود. در بخش دولتی، آن دسته از دانشکده‌هایی که سابقه طولانی دارند، تشکیلات آنها منسجم است و سال‌هاست که آموزش را به عهده دارند، در امر آموزش موفق‌تر هستند. دانشکده‌های جدید اعم از دانشگاه آزاد و دولتی، اگرچه دانشکده‌های قدیمی‌تر دانشگاه آزاد وضع بهتری دارند، اما به طور کلی فاقد کادر لازم هستند؛ آموزش از این نظر دچار اشکال است.

به طور کلی آنچه که نیازمند برنامه‌ریزی و فکر است، یک نوع آینده‌پژوهی است تا ببینم در عرصه دامپزشکی سالانه به چه تعداد دامپزشک نیاز داریم و بر مبنای آن اولویت‌بندی کنیم. با این کار می‌توانیم دانشگاه‌هایی را که به استاندارد نزدیک هستند، حفظ کرده و مابقی آنها را تعطیل کنیم. مشابه همان کاری که در دنیا می‌کنند.

حکیم مهر: فکر می‌کنید اگر این اتفاق بیفتد و این برنامه اجرایی شود، چه تعداد دانشکده باقی می‌مانند؟

احتمالا ۶ یا ۷ دانشکده و واقعا نیازی به تعداد بیشتر از این نیست.

حکیم مهر: کشورهایی مثل کانادا و آمریکا با مساحت خیلی زیاد، در حدود ۴ تا ۵ دانشکده دامپزشکی دارند.

دقیقا همینطور است. اما این مساله در کشور ما تحت‌الشعاع برخی تصمیمات کلان کشور قرار گرفته است، مبنی‌بر اینکه عده‌ای مشغول به کار باشند، نسل جوان را به شکلی درگیر کنند و به آنها فرصت کار دهند. به همین دلیل چنین تصمیم‌گیری‌هایی نظیر تعطیلی دانشکده‌های دامپزشکی، با مخالفت‌های زیادی روبرو می‌شود. اما واقعیت این است که اگر بخواهیم درست فکر کنیم باید به این سمت برویم.

حکیم مهر: نظر شما در مود الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت چیست؟

از این نظر که خیلی از مسائل دامپزشکی شبیه پزشکی بوده و این دو رشته سنخیت زیادی با هم دارند، لذا بهتر است که این انتقال انجام شود. اتفاقا یکی از مشکلات ما در وزارت علوم همین است. ما در دانشگاه تهران با دانشکده‌هایی مثل ادبیات و به طور کلی علوم انسانی در یک جا قرار داریم و در برخی مسائل مثل درخواست هزینه برای طرح‌های تحقیقاتی با مخالفت روبرو می‌شویم. کمااینکه معمولا برای یک پایان‌نامه تخصصی با درخواست هزینه یک میلیون و دویست‌هزار تومان موافقت می‌شود. این رقم ممکن است برای دانشکده ادبیات کافی باشد اما برای رشته دامپزشکی به هیچ‌وجه کافی نیست. ما از این حیث مشکلات تحقیقاتی داریم و گروه‌های پزشکی این مساله را به خوبی درک می‌کنند، لذا بنده بسیار موافق انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت هستم اما می‌دانم که این کار را انجام نمی‌دهند.

حکیم مهر: چرا این تصور را دارید؟

تجربه من در گذر ایام این را ثابت کرده که پزشکان تمایلی ندارند که دامپزشکان به وزارت بهداشت منتقل شوند. آن درک لازم و کافی از حرفه دامپزشکی، حتی برای پزشکی وجود ندارد. در نتیجه بعید می‌دانم که چنین اتفاقی بیفتد، اما اگر این مساله اتفاق بیفتد بسیار پسندیده و خوب است. دامپزشکی طب پیشگیری است و اگر در عرصه دامپزشکی به آن جایگاه‌هایی که کشورهای پیشرفته رسیده‌اند برسیم، بسیاری از مشکلات بهداشتی ما هم حل می‌شود.

حکیم مهر: تکلیف دانشجویانی که در دانشکده‌های غیر استاندارد تحصیل می‌کنند چیست؟

اگر آموزش دامپزشکی در همه جای کشور استاندارد نیست، همه دانشجویان دامپزشکی بدانند که با چه حرفه مهمی سروکار دارند و سعی کنند سطح خود را بالا بیاورند. اگر دامپزشکان توانمند و خودساخته داشته باشیم، حتی اگر فرصت شغلی برای آنها در کشور وجود نداشته باشد، می‌توان آنها را به کشورهای دیگر صادر کرد. لذا توصیه من این است که تمام دانشجویانی که در دانشکده‌های محروم از آموزش استاندارد تحصیل می‌کنند، به شکل خودجوش تمام تلاش خود را برای یادگیری هرچه بهتر به کار گیرند.

به‌عنوان حرف آخر...

از پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم که تلاش زیادی می‌کند تا با اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی لازم را در این زمینه انجام دهد.

حکیم مهر: نظر لطف شماست. ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
 
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
سیامک محسن زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
2
2
جناب دکتر بکایی عزیز از اساتید نازنین هستند که بنده افتخار شاگردی در محضر شون رو داشتم. براشون آرزوی سلامتی روزافزون دارم. برقرار باشید جناب دکتر.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
همین الان کلینیسین خوبی را به اونود اب ارسال نموده ایم
Vet.
|
United States of America
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
1
0
سلام.
از حکیم مهر بسیار سپاسگزار ام بخاطر این مصاحبه با ارزش با آقای دکتر بکایی. جناب دکتر با نظرات شما موافقم، احسن از اینکه تشخیص داده اید ،نیاز کشورمان به دانشکده‌های دامپزشکی استاندارد همان تعداد یعنی حداکثر ۶ دانشکده مکفی ست. جناب دکتر ولی در مورد اینکه دامپزشکی را صرفا طب دامی باید تلقی کرد و این را وجه اشتراک با پزشکی دانست ،منطقی نیست . معتقدم دامپزشکی دارای دو بخش اساسی است ۱ _ دامپزشکی طب بالینی. ۲ _ دامپزشکی صنعتی. بله در بخش اول میتوان از تشابهات با پزشکی سخن گفت ، اما بخش دوم دامپزشکی متفاوت از تصورات میباشد.
به نظر میرسد ، با گردهمایی تعدادی از کهنه کاران این حرفه بتوانیم مشکلاتمان را جمع بندی نموده و به نتایج خوبی دست یابیم . مصاحبه حکیم مهر با جنابعالی فوق‌العاده بود. ممنون و سپاس مجدد از حکیم مهر و شما.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
2
1
ایشون جزو اون دسته اساتیدی هستن که واقعا با دامپزشکان همکار بودن و کاملا با تار و پود دامپزشکی آشنا هستن و کلا در کشور شناخته شده هستن. نظر ایشون در این مورد حتما باید به عنوان یک پیشنهاد مهم در نظر گرفته بشه.
روشنایی
|
France
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
1
1
ممنون آقای دکتر بکایی.بلاخره یک نفر حرف حق و درست را زد.
دامپزشک بیکار فارغ التحصیل دانشگاه تهران
|
United States of America
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
1
3
استاد زمانی که درس اپیدیمیولوژی و اصول روش تحقیق باهاتون داشتم هیچ وقت فکر نمیکردم الان در انیده شغل مسافر کشی در انتظارم باشه برای خودم متاسفام که عمر و داخل این رشته تباه کردم
پاسخ ها
Reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
خداییش مسافرکشی یا مثل محسن رضایی ناشناس مسافرکشی می کنی که نظرات مردم رو بدونی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
1
0
حکیم مهر برو با وزیر بهداشت که بودجه کشورو سمت پزشکان کشیده مصاحبه کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
1
0
دکتر بکایی واقعا با سواده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
1
1
دکتر بکایی از اساتید یک درصد پراستناد هستند و رشته اپیدمیولوژی را ایشان وارد دامپزشکی کردند. در دوره دکتری حرفه ای افتخار شاگردی ایشان را داشتم. با فرمایش ایشان موافقم. پزشک متخصص پزشکی اجتماعی که به این رشته پزشکی پیشگیری میگویند هیچ شناختی از دامپزشکی نداشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
ممکن است پزشکان بخش درمان شناخت ناچیزی از ارزش والای دامپزشکی داشته باشند،
ولی بخش های بهداشتی وزارت بهداشت از جمله دکتر گویا
مدیر مبارزه با بیماریهای واگیر شدیدا از دامپزشکی و نقش آن در بهداشت و سلامت به ویژه با توجه به تکلیف سازمان بهداشت جهانی WHO به یکپارچگی کلیه ارکان حکومتی بهداشتی از جمله سازمان دولتی دامپزشکی،
حمایت می کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
وزیران سابق و فعلی وزارت بهداشت هر دو بر نقش اساسی و بی بدیل دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت جامعه تاکید کرده اند و چند بار گفته اند که منتظریم دامپزشکان حرکتی در جهت الحاق از خود نشان دهند!

آنچه که هم اکنون سد راه الحاق عزتمندانه سازمان مستقل و تخصصی دامپزشکی زیر نظر شخص وزیر بهداشت بدون هیچ گونه تداخل و موازی کاری شده است،
سنگ اندازی عده ای از دامپزشکان هستند که با رانت های متعدد چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی از تداوم حضور اجباری
سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی در وزارت تولیدی
جهاد کشاورزی سودها به جیب زده اند و می زنند!
مجید
|
Poland
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
2
1
موفقیت دانشگاه آزاد در به کمال رساندن طرح هر بزغاله یک دامپزشک باعث شده که بسیاری از اساتید و دلسوزان دامپزشکی درخواست الحاق به وزارت بهداشت داشته باشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
و ایضا سکوت و بی تفاوتی عملی توام با رضایت
وزارت های علوم و جهادکشاورزی!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
دامپزشکانی که دارای پست و مقام های گوناگون در وزارت جهادکشاورزی هستند یا شرایطی در بخش خصوصی برای شان فراهم شده است .........
مخالف سرسخت الحاق سازمان مستقل دامپزشکی به وزارت بهداشت هستند و حرفهای ...... شهروند درجه 2 را مطرح می کنند!
همین پرستارانی که دکتر نیستند از نظر وضعیت مالی در شرایط بسیار مطلوب تری نسبت دکتر دامپزشک راننده اسنپ دارند!
حداقل یک حقوق شهروندی در وزارت بهداشت دارند!
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
آن دوستانی که فکر میکنند وزارت بهداشت برایشان فرش قرمز پهن میکند تا به آن وزارت خانه مشرف شوند، چرا یک بار با هم جمع نمیشوند بروند آنجا و با چشم و گوش خود ببینند و بشنوند که آنجا چه خبر است و آیا اصلا " حاضرند برایشان تره هم خورد کنند یا نه !!؟؟ یا بروند پیش وزیر بهداشت تا چند تا از آن جملات قصار معروفشان را مانند خودت ماساژ بده و خودتان انتخاب کردید و باید تحمل کنید را تحویل تان بدهد تا ببینید چقدر مشتاق پیوستن شما هستند !!
دکتر محمد سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
0
دقت کنید لطفا:
۱.در کشور ما وزارت بهداشت وجود ندارد بلکه وزارت درمان است
۲. وزارت درمان اهمیت خیلی ناچیزی به پیشگیری و بهداشت قایل است
۳. دامپزشکی رشته ی بهداشت محور و پیشگیری محور است
۴. پس دامپزشکی برای این وزارت خونه اهمیت ندارد. عملکرد وزارتخانه را ملاک قرار دهید نه یک مصاحبه ی بدون تکرار را!
۵. نگویید در آنجا از پرستاری کمتر که نمیشویم, اتفاقا میشویم. چرا؟ چون پرستاری در درمان است و ما در پیشگیری
پذیرفتن حقیقت تلخ بهتر از پذیرفتن دروغ شیرین است. متوجه واقعیت بشویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
وزارت بهداشت انصافا در گسترش مراکز بهداشت ارزان قیمت در هر کوی و برزن در شهر و روستا بسیار موفق عمل کرده است!
نظارت بهداشتی بر کارخانجات شیر پاستوریزه و صنایع مواد غذایی که متاسفانه سازمان دامپزشکی به دلیل عدم حضور در در وزارت بهداشت پس از تشکیل آن دودستی تقدیم رقبای خود یعتی لیسانس های صنایع مواد غذابی کرد،
برنامه بسیار منظم و منسجم برای کنترل و مایه کوبی های متعدد بیماری های عفونی دوران نوزادی و کودکان،
پایش تنبلی چشم در کودکان،
مایه کوبی رایگان سراسری کودکان برای کنترل هپاتیت بی،
ریشه کنی افتخار آمیز پولیومیلیت،
کاهش بسیار شدید نرخ مرگ و میر مادران باردار،
کنترل رایگان فشار و قند خون،
کنترل موفق IDD،طرح آهن یاری و
توزیع رایگان ویتامین D در مدارس و مراکز بهداشتی،
آیا کارها و اقدامات بهداشتی و پیشگیری نیست؟؟!

چرا منافع
نامشروع و حقیر عده ای پست و مقام دار در وزارت تولیدی جهادکشاورزی
باعث می شود که اینچنین غیر اخلاقی و غیر منصفانه
سیاه نمایی و وارونه نمایی واقعیات انجام شود؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
دکتر قاضی زاده لزومی ندارد که بگوید:

نقش دامپزشکی در حفظ سلامت مردم غیر قابل انکار است
و من از اول با جدایی دامپزشکی از علوم پزشکی مخالف بودم!

یا دکتر وحید دستجردی وزیر پیشین بهداشت
چه نیازی داشت که بگوید دامپزشکان چشم و چراغ ما هستند!

همین وزیر در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با دکتر فرهاد رهبر هم جناحی خود بر سر پیوستن دانشکده دامپزشکی جر و بحث کرد و
گفت که مثلا همین آمفی تئاتر فرسوده در شآن دانشکده مادر دامپزشکی کشور نیست و آن را به وزارت بهداشت بسپارید تا آبادش کنیم!

همچنین وزیر بهداشت سابق اضافه کرد که
تعداد 6 هزار نیروی دامپزشک در کل کشور
برای سازمانی بزرگ مثل دامپزشکی و رسالت های بسیار با اهمیت آن ناچیز است؟!!

براستی خداوکیلی این وزرای بهداشت
چرا بخواهند به قول برخی بدبینان به رقیب خود؟!!
کمک کنند؟!!
ایشان گفتند منتظر حرکت عملی از شما هستیم
تا ما بتوانیم حمایت کنیم!
پاسخ ها
Reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
اگر الحاق صورت گیرد، خیلی از عزیزان که بار علمی ندارند و سکان مدیریت در دست گرفته اند،باید بی خیال شونذثد و بیایند اینور میز.انوقت چه کنیم با حجم بالای مدیران ناکاربلد ناعلمی
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
بعضی وقت ها در بین نویسندگان کامنتها می شود دید که چاره ای نیست جزء اینکه بجای توضیح علمی "مار" باید شکلش را برایشان کشید !!
دوستانی که فکر میکنند این وزارت بهداشت خیلی موفق بوده بدون آنکه به شرایطی که آنها را به این مرحله رسانده توجه کنند و بفهمند که این موفقیت که البته با فاجعه ای که در اخلاق پزشکی ایران و عملکرد اغلب پزشکان در درمانهای غیر اصولی شان به وضوح میتوان دید چندان هم موفقیت نیست و فقط پول درآوردن به هر قیمتی است و چندان بهداشت و سلامت مردم اهمیتی برای اغلب آنها ندارد .
شاید با مثالی ساده برای این دوستان تفهیم شود که علت شرایط فعلی وزارت بهداشت و وزارت علوم چیست و اینکه چقدر با ساده دلی منتظرند تا این وزارت بهداشت آنها را با آغوش گرم پذیرا شود !!؟؟
شما فرض کنید یک زمین کشاورزی داریم مثلا ده هکتار ( این آموزش عالی کشور قبل از جدایی پزشکی ) که توسط لوله آبی با ظرفیت دو متر مکعب در دقیقه آبیاری میشود و همچنین کارگران و کود و بذری که بطور مساوی در تمام زمین استفاده میشود و البته این زمین از لحاظ محصول دهی و درآمد زایی نتایج یکسانی را بدست نمیدهد ( رشته های مختلف آموزش عالی که هر کدام بازار کار و درآمدزایی مختلفی دارند ) اما یک روز عده ای به بهانه ها و اعمال نفوذ های خاص و روابط ویژه و صحنه آرایی و شاید توجیه اینکه محصول خاصی را تولید کنند دو هکتار از مرغوبترین بخش این زمین ده هکتاری را برای خودشان جدا کردند و یا قرار شد این بخش جدا شود ( جدا شدن علوم پزشکی از وزارت علوم ) اما این جدایی همراه با تقسیم متناسب امکانات نبود نصف آب و کود و بذر و بهترین کارگران برای این دو هکتار که قبلا بطور مساوی با بقیه زمین از این امکانات استفاده میکرد تخصیص یافت !! علتش را هم که میدانید !! و بعد ها نیز باز امکانات بیشتری که باید با جاهای دیگر مشترکا" استغاده میکرد را به تمامی به این دو هکتار خاص اختصاص دادند ( مثلا بودجه های بهداشتی مانند طرح جامع سلامت که حداقل دامپزشکی باید از آن سهمی میبرد ولی رئیس این دو هکتار با نشان دادن علامتی خاص!!به دامپزشکی گفت پایتان را از این موضوع بیرون بکشید).
خب حالا انصافا" چه انتظاری از آن هشت هکتار باقی مانده با یک پنجم امکاناتی که قبلا" داشته ، دارید !!؟؟ و خب معلوم است که آن دوهکتار ظاهر آبادتری دارد ولی نکته در این جا است که مردم فقط نیازمند محصول خاص آن دو هکتار نیستند و نیازهای مهمتر دیگری هم دارند از جمله فرهنگ که عملا" در این کشور ساقط شده و تامین غذای سالم و علوم پایه قوی و بسیاری محصولات دیگر!!
این دو هکتار،آبادی اش را مدیون امکانات و توجهاتی است که اصلا" حقش نبوده و حق دیگران را تحت نفوذ و رابطه به خود اختصاص داده و در واقع موفقیت ظاهریش حاصل توان مدیریتی و پشتکار و زحمات واقعی نبوده و اتفاقا" یکی از منابع ترویج سقوط فرهنگی کشور هم بوده که کوس رسوایش را به کرات در سریالهای طنز یا تلخ طنز شاهد بوده ایم !!
ناشناس
|
Finland
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
1
باز هم تکرار میکنیم ، دوستانی که فکر میکنید در وزارت بهداشت برایتان فرش قرمز پهن کرده اند تا شما قدوم مبارکتان را بر آن بگذارید !! بجای این همه حرف بیهوده که راه بجایی هم نمیبرد !! بفرمایید ،آنها منتظر حرکت عملی شما هستند !! جمع شوید و باهم به آن وزارت خانه بهداشت و درمان تشریف ببرید و واقعیتها را از نزدیک با چشم خود ببینید و با گوش خود بشنوید !!؟؟ تا یکبار و برای همیشه تکلیفتان با آرزوهایتان روشن شود !! تا به این حقیقت برسید که " کس نخارد پشت من جزء ناخن انگشت من "
هی منتظر باشید تا یکی از جایی دیگر برای مشکلات شما شاید اقدامی کند !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
 دروغ و جعل تاریخ تا چه حد؟

شما هستید که ......... می خواهید مار قلابی را به خورد کم اطلاعان بدهید!!!

بیایید برای اینکه دست تحریف کنندگان روشن تاریخ رو شود فقط به
این نکات توجه کنید!

دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین و با سابقه ترین دانشگاه کشور در حدود 35 پیش
دارای دانشکده های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، بهداشت در محل اصلی پردیس دانشگاه در میدان انقلاب اسلامی، پرستاری و بیمارستان امام خمینی،
دانشکده دامپزشکی و بیمارستان دام های کوچک و زمین ورزش آن به طور مجزا در خیابان آزادی، موسسه 100 هکتاری امین آباد، پردیس عظیم دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی در کرج همراه با صدها هکتار زمین کشاورزی در دو طرف بزرگراه کرج قزوین و مزرعه آموزشی و پژوهشی کشاورزی، دانشکده فنی، دانشکده های ادبیات، تربیت بدنی، زبان های خارجی، هنرهای زیبا، علوم، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، ساختمان های واقع در خیابان های بلوار کشاورز، قدس، 16 آذر، ادوارد براون و خیابان جنوبی منشعب از خیابان انقلاب اسلامی و مراکز انفورماتیک و انتشارات دانشگاه تهران و مجتمع آموزش عالی ابوریحان ورامین و رامیان مازندران و مراکز دیگری که چون مطمئن نیستم ذکر نمی کنم!

حالاز تمامی مراکز علمی، دانشکده ها، مجتمع های آموزشی و پردیس ها و ساختمان های اداری
فقط و فقط دانشکده های
"پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری و بیمارستان امام خمینی" به وزارت بهداشت منتقل شد!

آیا انصافا این چند دانشکده کوچک علوم پزشکی در آن زمان و یک بیمارستان آموزشی و پژوهشی البته بزرگ،
80 درصد دارایی ها و امکانات دانشگاه تهران را در حدود 35 پیش تشکیل می دادند؟؟!
و
دانشگاه تهران فعلی فقط یک پنجم امکانات سابقش را به ارث برده است؟؟!

حضرت امام حسین ع سخنی دارد
که شاید در این مغالطه شگفت انگیز تعدادی معدود از مخالفان الحالق به وزارت بهداشت کاربرد داشته باشد:

اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید!
از تمامی مراکز علمی، دانشکده ها، مجتمع های آموزشی و پردیس ها و ساختمان های اداری
فقط و فقط دانشکده های
"پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری و بیمارستان امام خمینی" به وزارت بهداشت منتقل شد!

آیا انصافا این چند دانشکده کوچک علوم پزشکی در آن زمان و یک بیمارستان آموزشی و پژوهشی البته بزرگ،
80 درصد دارایی ها و امکانات دانشگاه تهران را در حدود 35 پیش تشکیل می دادند؟؟!
و
دانشگاه تهران فعلی فقط یک پنجم امکانات سابقش را به ارث برده است؟؟!

حضرت امام حسین ع سخنی دارد
که شاید در این مغالطه شگفت انگیز تعدادی معدود از مخالفان الحالق به وزارت بهداشت کاربرد داشته باشد:

اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
هیچ کس ادعا نکرده است که فرش قرمزی در وزارت بهداشت
برای دامپزشکی پهن شده است یا اینکه مدینه فاضله است!

ولی هر چه که باشد
از زمین خاکی، لم یزرع و خارزار وزارت تولید محور جهادکشاورزی بهتر است!

البته ممکن است رفتن به وزارت بهداشت بر خلاف منافع نامشروع و سرشار عده ای رانت خوار از ما بهتران باشد!

واقعا اکر انسان ذره ای انصاف و وجدان داشته باشد
چگونه می تواند از جایگاهی دفاع کند که در آن موسسه تحقیقاتی رازی که روزگاری نگین درخشان علم و پژوهش ایران با نورافشانی نوابغی همچون پروفسور میرشمسی بود به یک موسسه تولیدی تجاری شبه آموزشی تبدیل شده است؟؟!

از وزارت خاته ای دفاع کند که دامپزشکان مظلوم ناظر فتی کشتارگاه ها ناچارند برای چندر غاز حقوق بر خلاف اصول اخلاقی امر برخورد با اشکالات بهداشتی را زیر پا بگذارند؟؟!

وزارتخاته ای که خروار خروار دامپزشک جعلی در حال وارد شدن به بازار رقابت است و با بی تفاوتی رضایت آمیز نظاره گر آن است!

وزارت خانه ای که در این چند سال حذف اجباری طیور صنعتی و ورشکستگی مرغدارانی که برخی به دروغ سنگ آنها را به سبنه می زنند به دلیل آنفلوانزای فوق حاد سر به 40 میلیون قطعه می زند
و در برابر آن در ایتالیا کشوری که یک پنجم ایران مساحت دارد و این میزان زیر یک میلیون؟؟؟ قطعه است!

کشوری که با تولید بالای گوشت مرغ و تخم مرغ سالم،
سازمان دامپزشکی مستقل آن به شکل کاملا تخصصی
وظایف بهداشتی خود را در زمینه انسان و دام زیر نظر شخص وزیر بهداشت پس از جدا شدن ار وزارت کشاورزی
به نحو موفقیت آمیزی انجام می دهد
و هیچ مشکلی هم بر خلاف نظر مغرضان سیاه نما کار، برای
تولیدات دامی آن پیش نیامده است!
بلکه برعکس بسیار موفق تر از ایران ماست که دامپزشکی آن در زیر نظر یک وزارت تولیدی به دلیل کمبود شدید اعتبارات درجا می زند و دچار پس رفت شده است
و همین بس که به دلیل موفقیت چشمگیر وزارت بهداشت ایتالیا در عملکرد مثبت دامپزشکی اش،
افتخار داشتن کرسی دائم سازمان جهانی خواربار و کشاورزی FAO را نیز کسب کرده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
دوستی که علاقه داری به هر ترتیبی تاریخ را وارونه جلوه دهی مگر وزارت علوم فقط همین دانشگاه تهران بود !!؟؟ مگر بیمارستان فقط امام خمینی بود ، بماند که فکر نکنم هنوز هم مجتمعی بیمارستانی به بزرگی ان در کشور تاسیس شده باشد !!
در همین تهران ، علاوه بر دانشکده های پزشکی و داروسازی و دندانپزشکی و پرستاری و غیره در دانشگاه تهران دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه ملی ( شهید بهشتی ) که چه بسا از لحاظ امکانات ، بیمارستانها و وسعت از دانشگاه تهران هم بزرگتر بوده و به غیر از آن بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور تا کنون ، یعنی مرکز پزشکی شاهنشاهی سابق یا دانشگاه علوم پزشکی ایران را هم اگر در نظر بگیریم ،بدون شک از لحاظ مساحت و امکانات فقط در تهران با بقیه آنچه برای وزارت علوم باقی ماند برابری میکند .
متاسفانه به نظر می اید که شما در ریاضی نیز با مشکل مواجه هستید آیا ارزش مالی امکانات گران قیمت علوم پزشکی و سطح درآمد زایی این مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانهای درجه یک کشور ، حداقل در آن زمان ، با تمام زمینها و ساختمانهایی که برای وزارت علوم باقی ماند سر سوزنی برابری میکند !!؟؟ زمینها و ساختمانها و دانشکده هایی که نه فقط کوچکترین درآمدی به همراه نداشتن بلکه همگی محتاج کمک و صرف هزینه های گزاف بودند !! اما آنچه وزارت بهداشت با خود برد ، نه فقط هزینه های خود را تامین میکرد بلکه سود سرشاری را روانه جیب وزارت خانه " هلو بپر تو گلو " می نماید .
حال بماند که از شیراز یعنی مرکز پزشکی کشور و انواع دانشکده های علوم پزشکی آنجا و بیمارستانهای معروفی چون نمازی و فقیهی و چند بیمارستان دیگر آنجا یادی نکردیم و بماند دانشکده های پزشکی و بیمارستانهای شهرهای دیگری چون اصفهان و ارومیه و جندی شاپور اهواز و غیره نیز اشاره ای نشد !!
و بماند که شما حداقل به یکی از آن بیمارستانهایی که مربوط به وزارت بهداری سایق بود هم اشاره ای نکردید که دانشکده های علوم پزشکی وزارت علوم در حسرت پیوستن به انها بوده اند !!!!؟؟؟؟
البته سخن شما دقیقا" تایید کننده ماری است که برایتان کشیدم همانطور که خودتان اعتراف کردید دانشکده های علوم پزشکی دانشگاه تهران مساحت کوچکتری نسبت به بقیه دانشگاه تهران شاید داشته اند ( همان دو هکتار از ده هکتار ) اما مسئله ما ارزش زمینها نبود بلکه ارزش امکانات و درآمدزایی و متخصصین و کار بلدهایی بود که به مراتب در طرف کوچکتر زمین متراکم شده اند یعنی در علوم پزشکی ! و انچه را امروز از وزارت بهداشت میبینیم حاصل همان اساتید علوم پزشکی و پزشکان و متخصصان تربیت شده و تجربه کسب کرده در وزارت علوم هستند نه وزارت بهداشت فعلی !!
البته بر شما حرجی نیست چون متولد و پرورش یافته دورانی هستید که تحریف و وارونه نمایی حتی تاریخ معاصر در آن امری عادی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
 پس بالاخره ناخواسته مشخص شد که ریاضی چه کسانی ضعیف است و
80 درصد سهم وزارت سرتاسری علوم شده است
نه وزارت بهداشت و
تاریخ وارونه جلوه داده شده است!

هر کس که تنها امکانات و تاسیسات و صدها هکتار اراضی و مستحدثات دانشگاه تهران را در گران ترین استان های ایران یعنی تهران و البرز به عنوان مشتی از خروار در همه جای کشور،
یک جمع سر انگشتی بزند به ثروت نجومی مایملک به ارث رسیده به وزارت علوم پی می برد!
که البته خداوند بزرگ را شاکریم که وزارت علوم کشورمان چنین ظرفیت های عظیمی را دارد که بایستی با مدیریت بهینه بتواند آنها را ضمن ایجاد ارتباط با صنایع گوناگون و تحول علمی آموزشی و کاربردی کردن آن به درآمدزایی جهت پیشبرد پژوهش برساند!

وزارت بهداشت حداقل اگر انصاف و عدالت در قضاوت داشته باشیم این حسن برحسته را داشته که بر خلاف وزارت بهداری با کمال ناباوری
کشور را از صرف هزینه کرد میلیاردها دلار اعزام بیمار به خارج بی نیاز کند و ایران را
از یک وارد کننده پزشک بی کیفیت خارجی به 
یک کشور صادر کننده خدمات پزشکی در مدتی کوتاهی تبدیل کند!
به طوری که تحسین WHO را برانگیزد و
اتفاقا بر عکس وارونه نمایی ها،
ابهت غیر طبیعی رشته پزشکی که دسترسی نیافتنی می نمود شکسته شد و پزشکی عمومی به یک
رشته پیش پا افتاده تبدیل گردید!

و اگر کسی اصول پیشگیری از بیماری ها و اصلاح سبک زندگی را 
در پیش بگیرد کمتر نیازمند مراجعه به متخصصین پرهزینه خواهد بود!
به همین دلیل، امید به زندگی از حدود 53 سال در وزارت بهداری سابق 
به نزدیکی 80 سال در حال صعود است و این
حفظ سرمایه های انسانی ایران عزیز با هیچ معیاری 
قابل احصا نیست!
البته کسانی که از اول به دنبال پست و مقام های زودگذر دنیایی هستند حق دارند که نگران از دست رفتن احتمالی منافع نامشروع خود که با باندبازی و رانت خواری به دست آورده اند باشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
0
بایستی بدون حب و بغض و منصفانه اندیشید که چرا استادان بازنشسته و پیشکسوتان برجسته دامپزشکی
که البته هیچ پست و مقام حکومتی هم ندارند
و به اصطلاح آردشان بیخته و الک شان آویخته
از جمله دکتر محمدعلی راد و دکتر سید مهدی رضوی روحانی
و روسای محترم دانشکده های دامپزشکی کشور همچون دکتر وجگانی و دکتر ملکی
بر خلاف منافع شان،
با ماندن در وزارت علوم
مخالفت می کنند
و شجاعانه بیان می کنند که الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت به مصلحت کشور و باعث ارتقای دامپزشکی می شود؟؟!

آیا اینها که در بطن امور و زیر و بم کارها بوده اند
در پی چه هدفی هستند؟

جز سربلندی دامپزشکی ایران!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
0
0
 در اینجا لازم است از حسن برخورد اخلاقی و منصفانه جناب آقای دکتر مصطفی شریف روحانی دانشجوی دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به چشم خود شاهد واقعیت های آن زمان بودند،
صمیمانه تشکر کرد که با وجودی که به نظرشان رفتن به وزارت بهداشت خیلی توجیه ندارد و منطقی تر است که در همین وزارت علوم بمانیم،
بر خلاف برخی مغرضان و سیاه نمایان 
همان طور که از ایشان انتظار هم می رفت از جاده عدل و انصاف در خصوص بیان آثار مثبت تاسیس وزارت بهداشت برای کشور خارج نشدند!!!

آنجا که می گویند:

"""این رویه در ایران به خاطر ضرورتی بود که در یک مقطع زمانی و با هدف خودکفایی کشور به پزشک،
سیستم آموزش پزشکی به آن نیاز داشت.

اوایل انقلاب این تصمیم‌گیری انجام شد تا از فورس اجرایی وزارت بهداری آن زمان استفاده شود!
و بتوان با تمرکز نیرو، امکانات، سرمایه؟؟!
و قدرت اجرایی آن وزارتخانه،
سیستم آموزش پزشکی را متحول کرد.

به این دلیل بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق قانون تشکیل و آموزش پزشکی از حوزه وزارت علوم منفک شد. 

بله این سیستم موفق بود!

و وزارت بهداشت در خودکفایی کشور به پزشک و سیستم‌های پیراپزشکی
خیلی خوب عمل کرد!!!

در گذشته تمام؟ پزشکان بیمارستان‌های دولتی!

به خصوص در مناطق کم‌برخوردار،

پزشکان هندی و پاکستانی بودند؛ 

الان اما دیگر خبری از آن پزشکان نیست و 

حتی در روستا‌های ما هم پزشک متخصص و رزیدنت نشسته اند!!!

بدون آمایش، در کشور بیش از حد نیاز متخصص، محقق و دانشجو تربیت می‌شود که وقتی در آینده بازار کاری وجود نداشته باشد،

باعث سرخوردگی آنها می‌شود و شأن رشته پایین می‌آید. زمانی افرادی که به هندوستان می‌رفتند، می‌دیدند که در پیاده‌روهای این کشور، پزشک بساط پهن کرده و فشار خون می‌گیرد.
یعنی تعداد پزشک تا این اندازه زیاد بود که به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر می‌کردند."""

همچنین بنا بر اعتقاد دکتر شریف روحانی
وزارت بهداشت
در برابر پذیرش بی رویه دانشجوی پزشکی 
خیلی بسته عمل کرد و به نحو موفقیت آمیزی نگذاشت که تعداد بیش از اندازه نیاز کشور 
پزشک تربیت شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
حکیم مهر: کشورهایی مثل کانادا و آمریکا با مساحت خیلی زیاد، در حدود ۴ تا ۵ دانشکده دامپزشکی دارند.
حکیم مهر عزیز ؛ کشور کانادا ۵ دانشکده دامپزشکی دارد ولی آمریکا حدود ۳۰ دانشکده دامپزشکی دارد. لطفا برای جلوگیری از نشر اطلاعات غلط متن را اصلاح یا توضیح دهید.
با تشکر
نظر شما
ادامه