تعداد نظرات: ۱ نظر
اسامی ۲۲۸ پژوهشگر برتر ایرانی منتشر شد
«دکتر تقی زهرایی صالحی» و «دکتر سعید بکایی» از اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در جمع یک درصد پژوهشگر برتر دنیا قرار گرفتند ...

حکیم مهر - اسامی ۲۲۸ پژوهشگر ایرانی که در جمع یک درصد پژوهشگران برتر دنیا قرار گرفتند، منتشر شد.

به گزارش حکیم مهر، در بین اسامی منتشر شده نام دو عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز مشاهده می گردد.

«دکتر تقی زهرایی صالحی» میکروبیولوژیست و استاد تمام گروه میکروب شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و «دکتر سعید بکایی» اپیدمیولوژیست و استاد تمام گروه بهداشت و کنترل مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران دو دانشمندی هستند که در حوزه موضوعی علوم دامپزشکی در جمع یک درصد پژوهشگر برتر دنیا قرار گرفتند.

البته در حوزه موضوعی پزشکی نیز نام «دکتر سید رضا مجدزاده» اپیدمیولوژیست و استاد تمام دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت نیز در جمع دانشمندان برتر ایرانی دیده می شود.

به گزارش مهر، فهرست منتشر شده نشان می دهد محققان دانشگاه تهران و محققان رشته مهندسی بیشترین سهم را در این فهرست دارند.

پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر دنیا می پردازد که هر دو ماه یکبار براساس آخرین تحولات در شبکه علم بین الملل روزآمد می شود. مرجعیت علمی مبنای گزینش دانشمندان برتر در پایگاه طلایه داران علم است.

بر اساس اطلاعات استخراج شده در مجموع ۲۲۸ ایرانی طلایه داران علم هستند که از این تعداد ۱۳۹ دانشمند برتر کشور متعلق به دانشگاه های وابسته به وزارت علوم هستند و دانشگاه های صنعتی هم ۴۰ نفر از نخبگان علمی کشور را پرورش داده اند و سهم دانشگاه های علوم پزشکی ۳۷ نفر است.

پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور نیز ۳ نفر از دانشمندان برتر بین المللی را به خود اختصاص داده اند. سهم دانشگاه آزاد اسلامی در این فهرست ۹ نفر است.

دانشگاه تهران با ۳۶ نفر دارای بیشترین تعداد دانشمند برتر در بین دانشگاه های کشور است. دانشگاه های تربیت مدرس و صنعتی شریف به ترتیب با ۱۸ و ۱۶ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با ۱۸ محقق و دانشمند در رده های بالای این فهرست قرار دارند.

دانشگاه های علم و صنعت ایران، شیراز و صنعتی اصفهان هر کدام با ۸ دانشمند، دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی امیرکبیر هر کدام با ۷ نفر در رتبه های بعدی دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند.

در میان دانشگاه های کشور دانشگاه فردوسی مشهد با ۶ نفر، تبریز با ۵ نفر، دانشگاه های اصفهان، بوعلی سینا، کاشان، رازی، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم پزشکی اصفهان، مازندران، علوم پزشکی بقیه الله (عج) هر کدام با ۴ نفر در رده دانشمندان برتر بین المللی دارند.

۴ دانشگاه و مرکز پژوهشی از جمله پژوهشگاه دانش های بنیادی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه سمنان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته دارای ۳ دانشمند بین المللی هستند.

۱۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی از جمله دانشگاه شهیدباهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه یاسوج، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه یزد دارای ۲ دانشمند برتر بین المللی هستند.

۱۴ دانشگاه و مرکز پژوهشی در این فهرست تنها دارای یک نفر دانشمند بین المللی در جمع برترین دانشمندان یک درصد برتر دنیا هستند از آن جمله می توان به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه الزهراء (س)، دانشگاه کردستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه زنجان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان اشاره کرد.

انتشار یافته: ۱