کد خبر: ۴۶۲۳۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
نگاه شما:
قرار بود افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات در برنامه توسعه چهارم محقق شود، ولی نه تنها محقق نشده بلکه به دلیل سیاسی‌های نامناسب و ناهماهنگ، سرانه مصرف شیر کاهش نیز یافته است ...
 
 

حکیم مهر: «دکتر حسن نیلی» استاد دانشگاه و دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت، با ارسال یادداشتی به حکیم مهر، از عدم اهتمام دولت برای جلوگیری از کاهش سرانه مصرف شیر انتقاد کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسمه تعالی

به بهانه تقدیم بودجه توسط ریاست محترم جمهور به مجلس

دیروز ریاست محترم جمهوری بودجه سال ۹۸ را تقدیم مجلس نمودند، ولی نمی‌دانم که آیا در خصوص افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات و اصلاح الگوی تغذیه برنامه ای در بودجه ۹۸ پیش بینی شده است یا نه؟ 

آخرین دستاوردهای علمی نشان می دهد که با اصلاح الگوی تغذیه و افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات می‌توان جلوی بسیاری از بیماری‌های اسکلتی، قلبی - عروقی، گوارشی، سرطان ها و به خصوص پوکی استخوان که سن ابتلا به آن به شدت ر‌و به کاهش است، را گرفت. در سال ۹۵ بصورت مکتوب به ریاست محترم جمهوری نوشتیم که نامناسب بودن تغذیه و پایین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات چه خسارت های سنگینی به سلامت جامعه وارد می سازد (این نامه در فضای مجازی برای همه قابل دسترسی است).

متاسفانه بودجه های حوزه بهداشت و درمان به جای آنکه پیشگیری محور باشند، درمان محورند و این علاوه بر آنکه هزینه زیادی بر درآمد خانوار و بودجه عمومی تحمیل می نماید، با اسناد بالادستی حوزه سلامت و سیاست های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز تطابق ندارد.

لازم است همه فعالین حوزه بهداشت و درمان کارشناسان صنعت دامپروری و فعالین فضای مجازی در یک برنامه هماهنگ در ارتباط با نمایندگان مجلس از آن‌ها بخواهند که ردیفی را در ارتباط با افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات در بودجه ۹۸ پیش‌بینی کنند، چرا که این مهم قرار بوده است در برنامه توسعه چهارم محقق شود؛ ولی نه تنها محقق نشده بلکه به دلیل سیاست های نامناسب و ناهماهنگ، سرانه مصرف شیر کاهش نیز یافته است.

مسئولین محترم وزارت بهداشت گاهی در این خصوص بویژه در سال‌های اخیر هشدارهایی داده‌اند، ولی هشدار دادن کفایت نمی کند و لازم است که در یک برنامه ریزی هماهنگ، همه ابزارها در این خصوص به کار گرفته شود. امید است حداقل با تلاش نمایندگان این مهم در بودجه ۹۸ محقق شود.

دکتر حسن نیلی

دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
همه چی رو‌گرون کردین ،از گوشت وبرنج ،مردم قدرت خرید ندارن
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
مجهز بودن کشور برای درمان این همه مخاطرات فراوانی که پیرامون ما هست بسیار لازم است. بد نیست جناب دکتر بدانند که درحال حاضر آمار بیمار و فوتی ها در بیماران غیر واگیر و عفونی بالاتر است. هرچند که توجه به برنامه های پیش گیری خصوصا از بیماری های واگیردار بسیار مهم است اما بنظر بنده اونایی که داد از مقدم بودن پیش گیری از درمان را میزنند، اولین اقدام و شاید کم هزینه ترین آن که آموزش است را فراموش کردن. درکل درست می فرمایند، بهداشت و درمان باید در اولولیت اصلی کشور باشد و هزینه کافی برای پیش گیری و کنترل بیماری های عفونی واگیر دار را درنظر بگیرن.
روش های نوین آموزش همگانی، فرهنگ سازی و داشتن برنامه های مطالعه شده با قابلیت اجرا یا درمواردی قدرت اجرا موجب کاهش هدر رفت اعتبارات بخش پیش گیری می شود که البته بنظرم مداخلات افراد غیر متخصص در این حوزه با اختیارات بالایی که دارند، بهتر است بیش از پیش نسبت به تجهیز بیمارستان های کشور اقدام شود.
حسن نیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
سرانه مصرف شیر یک شاخص توسعه یافتگی محسوب می شود کشورها هر چه پیشرفته ترند، سرانه مصرف شیر بالاتری دارند و به همین دلیل از ضریب سلامتی بهتری نیز برخوردارند. این عزیزی که به صورت ناشناس پیغام داده اند در حقیقت اهمیت این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده اند که بیماریهای غیر واگیر مثل: متابولیکی، اسکلتی، کبد چرب دیابت و ،،،،،،،، خسارات سنگینی به اقتصاد جامعه وارد می کنند. همه اینها به گونه‌ای با اصلاح الگوی تغذیه قابل پیشگیری می باشند که متاسفانه آنگونه که باید مرد توجه قرار نمی‌گیرند.
Abbas Zelbeik
|
United States of America
|
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
قطعا درست میفرمایید بها دادن به تغییر فرهنگ مصرف مواد غذایی بالاخص درجهت کاهش بیماری‌های اسکلتی با مصرف شیر وفراورده های آن به راحتی ‌وبدون کمک نهادهای دولتی ‌و تخصیص ردیف بودجه خاص امکان پذیر نمیباشد
باتوجه به اینکه بوضوح درخانواده های خودمان روزانه بااین بیماری‌ها که منشا تغذیه ناصحیح دارن روبروهستیم لزوم راهکارهای پیشگیرانه شدیدا نیاز هست.
امیر زرگران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
کاملا روشن هست که آموزش یک راه بسیار مهم و البته طیق فرمایش دوستمون کم هزینه ترین است که جا دارد کلمه هزینه در کنار آموزش به کار برده نشه و یک نوع سرمایه گذاری محسوب میشه ولی برای همین مورد تخصیص بودجه و اعتبار لازم هست که این فرهنگسازی و اقدامات پیشگیرانه جلوی هزینه های بسیار زیاد درمان را بگیره و همچنین تاثیرات بسیار مهم دیگری که در سایر بخشها میگذارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
2
" دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت" یعنی چی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
مشکل اصلی در مورد شیر در دو محور است:
1. فرهنگ غلط مردم که حاضرند برای نوشابه که تقریبا همه اجزای آن سمی است روزانه با وجود گران شدن هزینه بدهند و ایران متاسفانه از بالاترین های میزان مصرف نوشابه در جهان است و یا همینطور در مورد قلیان و سیگار!

آن زمانی که بطری شیر زیر 1000 تومان بود باز هم سرانه مصرف شیر در کشور بسیار پایین تر از میانگین جهانی بود!

2. دولت به جای تحمیل قیمت های پایین و غیراقتصادی به
گاوداران که باعث ورشکستگی آنها شده است،
یارانه ای را که صرف واردات نهاده های دامی می کند و عملا جیب های گشاد تعدای رانت خوار سیری ناپذیر را پرتر می کند،
به مصرف کننده نیازمند واقعی، اداره بهزیستی، کمیته امداد، کارگران و کارمندان جزء یارانه خرید شیر نیم بها بدهد و بگذارد که شیر با قیمت تمام شده و واقعی از گاوداران خریداری شود!

البته این وسط کارخانجات شیر پاستوریزه و فرآورده های لبنی هم برای سود بیشتر خود با پرداخت قیمت واقعی شیر به گاوداران دائما مخالفت می کنند!
امیر والی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
0
0
درحالت طبیعی تو کشور مصرف سرانه شیر پایین هست وقتی ازش حمایت هم نشه قطعا پایینترهم خواهد امد من نمیدونم ما چرا داریم این کارها رو میکنیم شبر که خاویار نیس فقط قشر مرفه وپولدار استفاده کنن .
اگر بنا بد این باشد که حمایت نشود درمرحله اول من گاودار آسیب خواهم خورد همانطوری ک تا الان به زور سرپا موندیم با ابن گرانی ودرمرحله دوم مردم هستن که متاسفانه هردو مورد غیر قابل جبران وبازگشت به حالت اولیه بسیار زمان بر وگران خواهد بود
نظر شما
ادامه