کد خبر: ۴۶۸۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، قزوین، خراسان جنوبی و سمنان

 

کارشناس اداره کل دامپزشکی کرمان:
سالانه 650 تن عسل در استان تولید می‌شود

 

کارشناس اداره آموزش اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: میزان تولید سالانه عسل استان حدود 650 تن است.

دکتر "حسین رشیدی" کارشناس اداره آموزش اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: اغلب شهرستان‌های استان کم و بیش به فعالیت پرورش زنبور عسل اشتغال دارند ولی باتوجه به شرایط اقلیمی، نوع فعالیت‌های کشاورزی، باغداری و پوشش گیاهی این فعالیت‌ها در شهرستان‌های بم، رابر، شهربابک، کرمان و بافت از سایر شهرستان‌های استان بیشتر و شهرستان‌های سیرجان، بردسیر، رفسنجان، زرند، راور، ریگان در مرحله بعدی قرار دارند.

وی افزود: مناطق آب و هوایی معتدل‌تر و پوشش گیاهی وحشی یا باغی مناسب‌تر و دارای گل های خوشبو مثل باغ‌های مرکبات یا مراتع و چمنزارهای غنی تر برای پرورش زنبور عسل مناسب تر است و بدین جهت شهرستان بم به علت باغ‌های مرکبات و رابر، بافت و شهربابک به دلیل مرغزارهای طبیعی بر دیگر شهرستان‌ها برتری دارند.

رشیدی تصریح کرد: مهمترین بیماری‌ها و آفات زنبورعسل که در استان ما نیز وجود دارند عبارتند از لوک آمریکایی، لوک اروپایی، کنه واروار و نوزها که بیماری‌های لوک آمریکایی، لوک اروپایی دو بیماری باکتریایی هستند که حالت مسری داشته که می‌توانند با شیوه‌های مختلف بین کندوها و زنبورستان‌ها انتقال یابند این بیماری‌ها موجب از بین رفتن لاروهای زنبور در سلول‌های تخم شده و بدین شیوه خساراتی را بر کندو وارد می کنند.

این کارشناس ادامه داد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌ها رعایت مسایل بهداشتی و قوی نگه داشتن جمعیت کندوهاست، تشخیص این بیماری‌ها با متخصصین دامپزشکی است که بر آن اساس می‌توان از درمان‌های دارویی هم استفاده کرد.

رشیدی در مورد کنه واروا اظهارداشت: کنه واروا انگلی است که روی بدن زنبورعسل زندگی می کند ولی تکثیر آن در داخل سلول‌های سربسته کارگران و زنبورهای نر انجام می‌شود لاروهای آلوده به کنه واروا دچار اختلالاتی شده و بعد از مرحله دگردیسی هم نقص عضو نشان می دهند، کنه واروا جمعیت زنبور عسل داخل کندو را مضطرب و ناراحت می کند در نتیجه زنبورها عسل بیشتری مصرف می‌کنند و حالت اسهال پیدا می‌کند.

وی در مورد مطلب فوق افزود: اگر تعداد کنه‌ها زیاد باشد آنها را در دیواره داخلی کندوها روی قاب‌ها و در سوراخ پرواز می‌توان دید هرگاه مبارزه جدی علیه این انگل انجام نگیرد جمعیت زنبور داخل کندو به زودی از بین خواهد رفت پیشگیری از این بیماری با رعایت فواصل بهداشتی بین کندوها، زنبورستان‌های مختلف(حداقل 10 کیلومتر) و درمان آن با استفاده از داروهای مختلف و دود دادن کندو زیر نظر متخصصین دامپزشکی است.

کارشناس اداره آموزش اداره کل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: بیماری نوزما هم یک بیماری باکتریایی است که بیشتر در مناطق مرطوب دیده می‌شود و یک بیماری مسری و خطرناک است هرگاه کندویی در فصل پاییز به این بیماری مبتلا شود به ندرت می‌تواند زمستان را پشت سر بگذارد، مهاجرت دادن کندوها به محل‌های مناسب و خوش آب و هوا در فصول پاییز و زمستان از راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

رشیدی در پایان گفت: تشخیص قطعی بیماری با ارسال نمونه به آزمایشگاه و کنترل بیماری بیشتر با اقدامات مدیریتی است، همه بیماری‌های فوق الذکر می‌توانند موجب کاهش تولید و حتی به نابودی کامل جمعیت زنبورهای کندو منجر شوند.

 

--------------------------------------

 

کشف و ضبط بیش از 6000 کیلوگرم مواد اولیه تاریخ گذشته داروهای دامی دراستان قزوین

 

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی قزوین نوشت : براساس بازدیدهای مستمر کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان قزوین از شرکتهای داروسازی استان مقداربیش از 6 تن مواد اولیه ساخت داروهای دامی و مکمل تاریخ گذشته توسط کارشناسان این اداره کل، کشف ومطابق قوانین و ضوابط ،متخلفین  به مراجع قضایی معرفی گردیدند.
این پایگاه افزوده است : تولید داروهای دامی با مواد اولیه تهیه شده از کارخانجات معتبر وهمچنین نظارت بر مراحل ساخت و تولید دارو توسط افراد با تجربه و دارای تخصص کافی (دامپزشکان مسئولین فنی ) و نظارت عالیه اداره کل دامپزشکی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

-------------------------------------

 

کسب مقام اول تیم فوتسال اداره کل دامپزشکی قزوین در مسابقات فوتسال یادواره دکتر علی محمد اویسی

مسابقات فوتسال، یادواره مدیر کل فقید دامپزشکی استان قزوین، مرحوم دکتر علیمحمد اویسی با برتری تیم اداره کل دامپزشکی به پایان رسید.
اداره کل دامپزشکی و اداره کل منابع طبیعی به فینال این مسابقات راه یافتند، در بازی فینال تیم اداره کل دامپزشکی با برتری مقابل حریف به مقام اول این مسابقات دست پیداکرد.
ضمناً تیمهای شرکت هواپیمایی خدمات ویژه و نظام دامپزشکی استان به ترتیب به مقامهای سوم و چهارم نائل آمدند.
مسابقات فوتسال، یادواره مدیر کل فقید دامپزشکی استان قزوین، مرحوم دکتر علیمحمد اویسی با برتری تیم اداره کل دامپزشکی به پایان رسید.
اداره کل دامپزشکی و اداره کل منابع طبیعی به فینال این مسابقات راه یافتند، در بازی فینال تیم اداره کل دامپزشکی با برتری مقابل حریف به مقام اول این مسابقات دست پیداکرد.
ضمناً تیمهای شرکت هواپیمایی خدمات ویژه و نظام دامپزشکی استان به ترتیب به مقامهای سوم و چهارم نائل آمدند.

-------------------------------------

 

در دیدار نماینده مجلس شورای اسلامی با مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تاکید شد: حمل و نقل دام طبق ضوابط بهداشتی دامپزشکی


در دیدار نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل دامپزشکی استان بر حمل و نقل دام طبق ضوابط و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی تاکید شد.
در این بازدید که جمعی از دامداران شهرستان نهبندان نیز حضور داشتند مهندس صابری برخی از مشکلات دامداران شهرستان نهبندان را در حوزه دامپزشکی و بویژه حمل و نقل دام بیان کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان مخاطرات بهداشتی حمل و نقل غیرمجاز دام در بروز بیماری های واگیر دام، به رابطه مستقیم افزایش حمل و نقل غیرمجاز دام با افزایش کانون بیماری های دامی اشاره کرد و شرایط حمل و نقل بهداشتی دام را طبق دستورالعمل های سازمان دامپزشکی تشریح کرد.
دکتر محمد رضائی همچنین از صدور مجوز حمل و نقل دام بومی استان به مقصد کشتارگاه های دام سایر استان ها خبر داد.

------------------------------------

 

نشست مسئولین روابط عمومی های ادارات کل با دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در استان سمنان


نشست مسئولین روابط عمومی های ادارات کل با صالحی مرام، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در فرمانداری شهرستان سمنان تشکیل شد.
در این جلسه فرامرز محمودیان مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه روابط عمومی در دستگاه اجرایی قلب آن دستگاه به شمار می‌آیند بر حفظ جایگاه و نقش حساس روابط‌عمومی‌ها در دستگاههای اجرایی تاکید کرد.
وی در ادامه از دبیر شورای اطلاع رسانی دولت خواست تا پیشنهادی در خصوص ارتقاء جایگاه شغلی روابط عمومی ها در سازمان ها و ادارات و دادن امکانات و تجهیزات به روابط عمومی ها که با تقویت نمودن روابط عمومی هر دستگاه بتواند با دلگرمی بیشتر جهت اطلاع رسانی دو سویه در دستگاه اجرایی فعالیت نماید.
وی در ادامه از دبیر شورای اطلاع رسانی خواست تا نسبت به انعکاس مشکلات روابط عمومی ادارات کل استان سمنان به هیئت دولت رسانده تا در این خصوص اقداماتی صورت پذیرد.

نظر شما
ادامه