کد خبر: ۴۷۷۴۰


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: تا پایان سال جاری دست‌کم دو محموله گوشت وارداتی ۳۰ و ۴۰ تنی از طریق فرودگاه بین‌المللی پیام وارد کشور خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر حسین طرق» در خصوص آخرین واردات محموله‌های گوشتی از طریق فرودگاه بین‌المللی پیام در استان البرز، اظهار کرد: بعد از معدوم‌سازی محموله گوشت قرمز گرم بوئینگ ۷۰۷ سانحه دیده در اواخر دی‌ماه سال جاری، بعد از مدتی دو محموله گوشت دیگر به ترتیب از کشورهای قرقیزستان و رومانی وارد کشور شده و در فرودگاه پیام این دو محموله ترخیص شد.

وی میزان محموله گوشت گرم وارد شد از کشور قرقیزستان را ۴۳ تن اعلام کرد و گفت: محموله دوم نیز که یازدهم ماه جاری از کشور رومانی وارد فرودگاه پیام شده برابر ۳۳ تن است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز در مورد نحوه توزیع این محموله‌های گوشتی گرم، تأکید کرد: این محموله‌ها از استان البرز به تهران ارسال و در آنجا پس از دپوی موقت برای توزیع در نقاط مختلف تقسیم‌بندی می‌شود.

طرق در خصوص سهم استان البرز از این محموله‌های گوشتی وارداتی، گفت: سهمیه استان البرز مانند دیگر استان‌ها از طریق پشتیبانی در تهران تعیین می‌شود اما اینکه سهم البرز از همین محموله‌های گوشت قرمز گرم مشخص می‌شود یا از محموله‌های وارداتی در دیگر نقاط کشور مشخص نیست.

وی در خصوص میزان تأثیر محموله‌های گوشتی وارداتی در قیمت گوشت قرمز گرم موجود در بازار، گفت: محموله‌هایی که وارد استان البرز می‌شود به‌یقین تنها بخشی از محموله‌هایی است که در کل به کشور ما ارسال می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: به‌جز محموله‌های هوایی گوشت تعدادی محموله زمینی نیز از کشورهایی مانند روسیه وارد ایران شده و توزیع می‌شود؛ درنتیجه نمی‌توان رقم دقیق تأثیرگذاری این واردات بر بازار داخل را تعیین کرد اما به‌یقین هدف مهم، جبران کسری گوشت قرمز در ایران و متعادل کردن قیمت عرضه آن است.

طرق در خصوص محموله بعدی گوشت قرمز گرم که از طریق فرودگاه پیام وارد کشور خواهد شد، توضیح داد: به‌یقین تا پایان سال جاری دست‌کم دو محموله وارداتی دیگر را از طریق فرودگاه پیام دریافت و ترخیص می‌کنیم که بسته به حجم هواپیما میزان هر بار ۳۰ تا ۴۰ تن خواهد بود و ارسال این محموله‌ها نیز از کشورهایی نظیر قرقیزستان انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری در خصوص قاچاق دام در کشور و اینکه البرز چقدر درگیر این موضوع است، گفت: طی ماه‌های بهمن و اسفند چهار محموله دام کشف در استان کشف‌شده که از استان‌های دیگر به البرز آورده شده بود تا ذبح شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: طبق تعریف‌های جدید هر محموله‌ای که مجوز حمل از ادارات کل دامپزشکی‌های استان‌های مبدأ را نداشته باشد قاچاق محسوب می‌شود و با توجه به اینکه چهار محموله ذکرشده این مجوز را نداشتند قاچاق شمرده شدند و چنین محموله‌هایی در کشتارگاه ذبح‌شده و پول آن به‌حساب تعزیرات حکومتی واریز می‌شود و در کنار آن افراد متخلف نیز جریمه نقدی می‌شوند.

به گفته طرق چهار محموله دامی قاچاق کشف‌شده به ترتیب ۸۰ و ۶۰ رأس گوسفند و همچنین ۲۴ و ۶ رأس گاو بوده است.

وی بیان کرد: دام‌هایی که قرار است به‌صورت مجاز نقل‌وانتقال داده شود باید فرآیند دریافت مجوز از دامپزشکی را طی کنند و شرایطی ازجمله داشتن پلاک بارکددار، بومی بودن، واکسینه کردن دام، عدم دارا بودن نشانه‌های بیماری دامی و یا حمل با خودروی مجاز ازجمله مواردی است که برای صدور مجوز نقل‌وانتقال دام مدنظر است.


 


نظر شما
ادامه