کد خبر: ۴۸۰۱۶
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تعداد افراد مسموم در قروه به ۳۱۵ نفر رسید:
مدیر مرکز بهداشت و درمان شهرستان قروه گفت: تمامی این گوشت‌ها مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته‌اند و تاکنون هیچ مورد آلوده‌ای گزارش نشده است ...
 
 

حکیم مهر: تعداد مسموم شدگان شهرستان قروه در حالی رو به افزایش است که مدیر شبکه بهداشت و درمان این شهرستان هرگونه ارتباط این مسموم شدگان با گوشت‌های وارداتی را قویا تکذیب می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، شنیده‌ها حاکی از آن است که از چند روز گذشته تاکنون تعداد مسمومیت شهروندان قروه‌ای و سریش آباد به بیش از 300 نفر رسیده است. مردم شهرستان قروه از این افزایش آمار بسیار نگران هستند و برخی نیز احتمال این مسمومیت ها را استفاده از گوشت‌های یخ زده وارداتی کشورهای چین و یونان می‌دانند، چرا که طبق اعلام مرکز بهداشت این شهرستان آب این مناطق کاملا مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته و هیچگونه مورد آلودگی مشاهده نشده است.

این در حالی است که مدیر شبکه بهداشت و درمان قروه صحبت های دیگری را در این خصوص مطرح می‌کند.

 «دکتر هوشنگ پیرفلاح» اظهار داشت: این اتفاق از نوزدهم اسفند ماه و با مراجعه تعدادی از افراد در سریش آباد که دچار تهوع و اسهال بودند به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان غروه آغاز شد.

وی افزود: بلافاصله از طریق کاشناسان مربوطه جهت پیگیری موضوع اقدام شد و اولین گام آب منطقه را از نظر آلودگی مورد بررسی میکروبی قرار دادیم.

پیرفلاح ادامه داد: پس از اعلام نتایج آزمایشات هیچگونه آلودگی از سوی کارشناسان تایید نشد.

وی ادامه داد: در بررسی حال افراد مسموم شده مشخص شد آنان با سبزیجات غیرسالم که از استان‌های همدان، خوزستان و... به این شهرستان وارد می شود دچار مسمومیت شده اند.

مدیر مرکز بهداشت و درمان شهرستان قروه علت مسمومیت مردم این شهرستان را به دلیل آلودگی گوشت‌های منجمد وارداتی تکذیب کرد و افزود: تمامی این گوشت ها مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند و تاکنون هیچ مورد آلوده ای گزارش نشده است.

وی ادامه داد: اغلب مسموم شدگان منطقه بعد از چند ساعت بستری بودن از مراکز درمانی ترخیص شدند و خوشبختانه تعداد افراد بستری رو به کاهش است .

تعداد افراد مسموم به ۳۱۵ نفر رسید

خبرگزاری صدا و سیما هم در این خصوص نوشت: ۳۱۵ نفر در قروه و سریش آباد در چند روز گذشته به دلایل نامعلوم مسموم و به مراکز درمانی مراجعه کرده اند .

فرماندار شهرستان قروه در بازدید سرزده از بیمارستان شهید بهشتی این شهر با اعلام این خبر گفت: این افراد از ۱۹ تا ۲۳ اسفندماه جاری در شهر‌های قروه و سریش آباد با علائم تهوع و استفراغ و دل پیچه به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

موحد امان اللهی افزود: با کمک کادر پزشکی و درمانی همگی ۳۱۵ نفر بصورت سرپایی درمان شده اند و فردی بستری نشده و خوشبختانه طی دو روز گذشته شاهد سیر نزولی مراجعین و بیماران با علائم مشابه هستیم .

وی ادامه داد: بر اساس آزمایشات صورت گرفته، منابع تامین آب شرب شهر‌های قروه و سریش آباد از لحاظ میکروبی و شیمیایی سالم است و علت این مسمومیت‌ها هم اکنون توسط کارشناسان بهداشتی در دست بررسی است .

اطلاعیه اداره کل دامپزشکی استان کردستان:

مردم عزیز استان خصوصا مردم شریف شهرستان قروه به شایعات توجه نکنند.

علت مسمومیت شماری از مردم قروه در روزهای اخیر، قطعا گوشت های منجمد توزیع شده نیست، چرا که

1- گوشت های منجمد هم در مبدا (برزیل) و هم در زمان تخلیه در بندر و هم تحویل به استان (سردخانه شرکت پشتیبانی و صمت) و هم در زمان تحویل به شهرستان، تحت نظر دامپزشکی می باشد و در مراکزی عرضه می شود که شرایط  نگهداری و سرمایی مناسب را دارد، توزیع می شود.

 2- همه تحویل گیرندگان گوشت منجمد در یک شهرستان نیستند و معمولا محموله در چند شهرستان توزیع می شود، پس باید علائم مسمومیت در سایر شهرستان های دیگر نیز دیده شود.

 3- با اطمینان باید گفت که هیچ عامل مسمویت میکروبی یا ویروسی در گوشت منجمد که بتواند چنین مسمومیت حادی را ایجاد کند، نمی تواند رشد و بقا یابد.

 4- خریداران گوشت منجمد همه با هم گوشت خریداری شده را مصرف نمی کنند که شاهد این همه مورد در زمان کوتاه باشیم.

 5- در زمان بروز چنین مسمویت هایی باید به حضور عامل مسمومیت که اکثراً باکتری می باشند در موادی که توسط بسیاری از شهروندان مصرف می شوند نظیر آب و یا ورود آن از طریق تنفس مشکوک شوند.

 6- تنها راه قطعی اظهار نظر در مورد عامل بیماری، کشت و جدا نمودن آن از بدن افراد مسموم می باشد.

 7- تاکنون در هیچ نقطه ای از کشور مسمومیت ناشی از مصرف گوشت منجمد گزارش نشده و همیشه مسمومیت ناشی از مصرف گوشت در یک مکان خاص مثلا یک رستوران یا یک مهمانی که گوشت مصرفی در اثر نگهداری در شرایط نامناسب آلوده میشود بروز می کند.

در پایان اداره کل دامپزشکی کردستان با قاطعیت اعلام می نماید که تمام گوشت های منجمد و گرم وارداتی و داخلی از نظر بهداشتی تحت نظارت کامل و سختگیرانه این ‌اداره کل قرار دارد.

 
 
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر حسن پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
6
2
بله .
کارشناسان دامپزشک دولتی صدایشان در نمی آید
این همه سرو صدا دامپزشک مقیم باید باشد این هم نتیجه اش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
بزرگوارمسمومیت بااین رنج وگستردگی بیشتردراثرآلودگی آب اتفاق می افتد.
اینجا ایرانه!
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
اصلا مشکلی پیش نمی یاد به رییس روئسا هیچ اتفاقی نمی افته.برنامه ریزی شده است،خیلی زیاد صداش دربیاد یکی دو نفر هستن که فدا و قربانی ......... و کوتاهی و بی اهمیتی بزرگترها و سران بشن.نهایتا می گن مسئول این اتفاق بیاد جلو.اینجا ایرانه.اصلا فکر نکنید به خاطر کوتاهی کارمند،وزیر خودش رو دار بزنه!!!!حتی اگه مقصر بزرگتر ها هم باشه،نهایتا کوچکترها تنبیه می شن تا مسئله زیاد شعله ور نشه.چون کسی که می دونه و کاردان هست،بیرون داره سیگار می فروشه !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
به نظر من شما باید یک وارد کننده باشید
هم وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
8
5
دامپزشکا اگه دلسوزن و کار بلدن بچسپن به همین کشتارگاه ها داخل کشور و سروسامان دادن به وضعیت بهداشت عمومی سطح کشور،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
و برخی وارد کنندگان متخلف هم بچسبن به چپاول
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
1
1
گربه دستش به گوشت نمیرسه .....
معاون
|
United States of America
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
1
1
قروه- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان عامل مسمومیت در قروه را به دلیل عفونت تنفسی به صورت ناراحتی گوارشی دانست و بر رعایت نکات بهداشتی برای کاهش این مسئله تأکید کرد.
فرزام بیدارپور شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص ایجاد مسمومیت یا بیماری در قروه که از نوزدهم اسفند شروع شده، اظهار داشت: در چند روز گذشته تعداد مراجعینی با حالت تهوع و استفراغ به مراکز بهداشتی و درمانی در سریش‌آباد و بیمارستان قروه به نسبت بالا بود و به همین دلیل به خاطر بررسی بیشتر تیم‌هایی از استان و از وزارتخانه اعزام شدند.

به گفته وی بیشتر افراد مبتلا عمدتاً یک علامت ۱۲ تا ۲۴ ساعته داشتند و علائم شدیدی در آنان مشاهده نشد و همچنین بیماران نیاز به بستری نداشته و سرپایی درمان شدند.

بیدارپور افزود: با توجه به بررسی انجام شده علاوه بر آزمایشات و نمونه گیری ها، عوامل خطر و منابع آبی آزمایش شد و خوشبختانه مشکلی در آب مشاهده نگردید و در واقع شرح حال بیماران از طریق نمونه‌های انجام شده نشان داد که مشکل در آب نبوده است.

وی همچنین به نمونه‌گیری از مواد غذایی که بیماران استفاده کرده بودند اشاره داشت و گفت: مراجعین قبل از اینکه دچار این مشکل شوند تعدادی سبزیجات و تعدادی هم شیرینی مصرف کرده بودند که با انجام آزمایشات مشخص شد عامل ناراحتی از این مواد نبوده است.

بیدارپور با بیان اینکه دلیل اصلی این مشکل می‌تواند به تغییرات آب و هوایی مرتبط باشد، بیان کرد: با توجه به شرایط فصلی که میزان عفونت‌های تنفسی افزایش می‌یابد و گاهی به صورت عوارض گوارشی خود را نشان می‌دهند به نظر می‌رسد عامل اصلی این جریان همین عفونت تنفسی باشد.

مطابق اظهارات وی ویروس‌های این بیماری به گونه‌ای هستند که تنفسی بوده اما خود را به شکل ناراحتی‌های گوارشی همانند تهوع و اسهال نشان می‌دهند که ممکن است با توجه به تغییرات آب و هوایی شرایط رشد ویروس اتفاق بیافتد.

بیدارپور مهمترین نکته در این زمینه را رعایت نکات بهداشتی دانست و عنوان کرد: لازم است مردم به بهداشت فردی و غذایی، استفاده از غذای پخته، توجه در تماس فرد به فرد، رعایت فاصله با فرد بیمار، هنگام عطسه و یا سرفه کردن جلوی دهان خود را گرفتن و … توجه داشته و تمامی موارد بهداشتی را در نظر بگیرند.

وی بر استراحت به موقع برای کسانی که بیماری دارند و انجام درمان‌های لازم تأکید کرد و یادآور شد: کسانی که دچار تب، سرفه، گلو درد و سردرد، کم آبی و بی آبی، درد عضلات و اسهال شدید شدند باید هرچه سریع به پزشک مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نسبت به سالم بودن آب قروه اطمینان خاطر داد و افزود: نگرانی خاصی وجود ندارد و مردم آسوده خاطر باشند و بهتر است تأکید شود که از این تعداد بیمار یک مورد هم بستری نشده و همه به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

این مقام مسئول بررسی موضوع را وظیفه دانشگاه علوم پزشکی دانست و توجه به سالم سازی سبزیجات بعد از خرید و شست و شوی کامل آن را ضروری اعلام کرد.

فرزام بیدار پور مبتلایان به این عفونت را در تمام رنج سنی عنوان کرد و به گفته وی بیشتر افراد سن بالا درگیر این معضل شده بودند.

گفتنی است از روز نوزدهم تا بیست و سوم اسفند ۳۴۲ نفر با علائم مشابه تهوع و اسهال به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان قروه مراجعه کرده‌اند که با انجام مراحل درمان به صورت سرپایی بهبود یافته‌اند.
ناشناس
|
France
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
2
2
در حال حاضر که دامپزشک مقیم حضور دارد،مگر حضور نداشته که میگویید این هم نتیجه اش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
1
1
یعنی چه دکتر حسن پور؟!!

این موضوع اولا هنوز علت اش نامشخص است

دوم اینکه شما معلوم نیست واقعا دامپزشک هستید یا نه

و می خواهید بگویید معاینه بالینی دام ها از نظر جای تزریقات داروهای دامپزشکی و بررسی نشانه های انواع بیماری های لازم نیست!

اتفاقا بر عکس چنین رویداد تلخی لزوم حضور کامل تر دکتر دامپزشک را در کشتارگاه های خارجی با توجه به خطر وجود انواع میکروب های اگزوتیک و نیز خطر بیوتروریسم داعش که خود دکتر رفیعی هم چند ماه پیش احتمال آن را مطرح کردند،
بیش از پیش به اثبات می رساند!
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
0
0
کلیه محموله های گوشت تحت نظر بوده و از زمان بارگیری تا تخلیه نظارت لازم صورت میپذیرد
ازمایشات نظارتی لازم نیز بر روی محموله های گوشت منجمد صورت پذیرفته
باتوجه به اینکه محموله در شهرستانهای مختلف ارسال و‌مصرف می گردد فقط مسمومیت در شهرستان قروه ان هم قروه و سریش اباد مشاهده گردیده نشان دهنده این است که گوشتهای منجمد. سالم می باشد
بیماران در مصرف گوشت منجمد مشترک نبودند یعنی از نظر اماری ارتباط معنی دار بین تعداد مصرف کننندگان گوشت و تغداد مبتلایان به بیمازی وجود ندارد
برابر تایید مدیران استانی بیماری ویروسی و احتمالا ... می باشد و انتقال ان از طریق گوشت منجمد کاملا مردود می باشد
ویروس کاملا به حرارت حساسو سریعا غیر فعال می گردد.بنابراین‌گوشت پخته شده به هیچ وجه نمیتواند عامل بیماری باشد
با تچجه به زمان توزیع گوشت و طغیان بیماری مشخص لست که در محدوده فوق گوشت منجمد توزیع نگردیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
0
3
گوشت های دیفراست شده دادند به مردم .
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
2
1
بسیاری از مبتلایان اصلا موفق به دریافت گوشت منجمد نگردیده اند و از گوشت نصرف نکرده اند
سراب خبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
0
0
♨️بازی #معاندان با یک ویروس/ انتشار #شایعه انحراف #افکار مردمی ❌

دکتر شهابی نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
3
گوشت ها دیفراست شده و زنجیره سرمایی حفظ نشده بعدا مجددا منجمد شده اند چون‌ داخل کانتینر گرم است فساد صورت گرفته است.
هی دارند مساله را می چرخانند نمی دانم آلودگی از آب است.
آلودگی از سبزیجات است.
آلودگی از تغییرات فصلی است.
و. .... هزار داستان ديگه...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
1
تهوع، استفراغ و دل پیچه چنانچه ناشی از ویروس نباشه نشان دهنده مسمومیت غذایی ست که در اثر تولید توکسین در غذا (پیش از مصرف آن) اتفاق افتاده و متاسفانه این توکسین ها مقاوم به حرارت هستند و با وجود اینکه خود باکتری در اثر حرارت از بین میرود ولی توکسین بعد از پخت در غذا باقی میماند. ازجمله کلستریدیوم پرفرنجنس، باسیلوس سرئوس واستاف شایع تری عوامل مسمومیت هستند.
بنابراین جداسازی باکتری از بدن مبتلایان چیزی شبیه طنز هست که مسئولین بهداشت و درمان افاضات فرمودن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
3
گوشت های وکیوم شده ۷۰ روزه غیر منجمد پر از خونابه احتمالا عاملش بوده!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
3
احتمالا یک محموله آلوده به کشت باکتری بالایی توزیع شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
2
1
خیلی از افرادی که مسموم شده اند اصلا گوشت نخورده اند و از این گوشت ها مصرف نکرده اند
مدیرکل دامپزشکی کردستان-ورمقانی
|
United States of America
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
5
2
سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت تشریح کرد

علت اپیدمی اسهال و استفراغ در کردستان/در آزمایشات به عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است/این بیماری خطرناک است

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در مورد اپیدمی اسهال و استفراغ در برخی از مناطق استان کردستان توضیحاتی ارائه داد و گفت: آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی گردیده و در آزمایشات به عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است.

به گزارش تابناک کردستان، کیانوش جهانپور اظهار کرد: در پی بروز اپیدمی اسهال و استفراغ در بخش‌هایی از استان کردستان از جمله قروه و سریش‌آباد شایعاتی مبنی بر ارتباط دهی موضوع به بیوتروریسم، گوشت‌های یخ زده و یا آلودگی منابع آب منتشر شده است که جملگی بی پایه بوده و مشخصاً آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی گردیده و در آزمایشات به عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است.

وی گفت: نوروویروس عامل این بیماری مسری گوارشی است که سالانه حداقل ۶۸۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده می‌کند، این ویروس در ابتدا ویروس نورواک (Norwalk Virus) به نام شهری که اولین بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ در آن شیوع پیدا کرد اشتهار یافت و می‌تواند موجب التهاب معده، روده یا هر دو شده که نوعی گاستروانتریت حاد برشمرده می‌شود.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم ابتلاء به نوروویروس است و عموماً ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از ابتلاء به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می‌کند و اغلب سه روز بعد علائم بهبود می‌یابد.

وی گفت: اسهال و استفراغ موجب کم آبی در بیمار می‌شود، کم آبی در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای، البته خطرناک است.

جهانپور افزود: نوروویروس به شدت مسری است و در فضاهای پرازدحام و بسته مثل مهدهای کودک‌، خانه‌های سالمندان، مدارس و پادگان‌ها و آسایشگاه‌ها و…، به سرعت گسترش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: افراد در طول زندگی خود در معرض چندین بار ابتلاء به نورو ویروس هستند چرا که ایمنی حاصل از ابتلاء به این ویروس مادام العمر نیست و تیپ‌های مختلفی از این ویروس وجود دارد که ابتلاء به یک نوع از این ویروس ممکن است فرد را در برابر تیپ‌های دیگر همین ویروس ایمن نکند.

goo.gl/Wcamd2

متن خبر در تابناک کردستان
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
2
تا ما زنده ایم نمیگذاریم تجار و وارد کنندگان بی انصاف گوشت بی کیفیت و ناسالم به خورد مردم بدهند
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
0
سلام سایت حکیم مهر یک سایت تخصصی و تحلیلی بر اساس مدارک و شواهد علمی است ، لطفا افراد غیر متخصص اظهار نظر و ............ نکنند .
دامپزشک گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
0
0
اصلا دعوای نهایی سر واردات و صادرات گوشت است.بزودی خواهند دید که چه کسانی گوشت صادر خواهند کرد و وارد خواهند کرد.موضوع بسیار مهم جهانی است و صف وارد کننده ها و صادر کننده های گوشت از هم جدا خواهد شد.
نوید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
1
0
این دیگه گوشت تولید کشور تا همین چند ماه قبل کفاف مصرف داخل رو می داد و درین شک و شبهه ای نیست.دارم زنده کشور داره قاچاق میشه به کشورهای عربی و از اون طرف گوشت وارد کشور می شه. یعنی جلوگیری از قاچاق دام زنده از کشور تا این مشکله؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه