کد خبر: ۴۸۱۸۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نایب رئیس نظام دامپزشکی استان گیلان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سعید احمدی‌شاد» افزود: دامپزشکی کشور تا حدی بلاتکلیف است و دوستان داروخانه‌دار نمی‌دانند در کجا قرار دارند؛ همکاران کلینیسین نیز نمی‌دانند چه جایگاهی دارند و این تداخل در کار یکدیگر، یکی از معضلات بزرگ ماست ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر سعید احمدی‌شاد» ورودی سال ۶۹ دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج است که در سال ۷۶ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد و از همان سال و همزمان با انجام خدمت سربازی، در استان لرستان اقدام به راه‌اندازی کلینیک کرد. وی از حدود ۲۲ سال پیش در حوزه کلینیک دامپزشکی و از ۱۴ سال پیش در انجمن صنفی درمانگران فعالیت می‌کند و در مقاطع مختلف رئیس انجمن، دبیر انجمن و عضو انجمن بوده است.

دکتر احمدی‌شاد که هم‌اکنون نایب رئیس نظام دامپزشکی استان گیلان و عضو هیات مدیره انجمن‌های صنفی مراکز درمانگاهی و مایه‌کوبی سراسر کشور است، به برخی از مهمترین چالش‌های صنف درمانگران دامپزشکی اشاره می‌کند و البته راهکارهایی هم برای حل آنها دارد. 

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات و چالش‌های صنف درمانگران دامپزشکی چیست؟

از نظر بنده مهمترین چالش درمانگران، تقسیم‌بندی‌های میان دامپزشکان از جمله درمانگر، داروخانه‌دار، مسئول فنی و ... است که ریشه آن به دانشکده و اصول آموزشی دامپزشکی کشور برمی‌گردد. اگر قرار است این ترکیب را ادامه دهیم، باید در دانشکده بعد از علوم پایه، افرادی که تمایل دارند در قسمت دارویی یا در بخش درمانی فعالیت کنند، از یکدیگر منفک شوند تا معلوم شود که چه کسی قرار است درمانگر شده و چه کسی می‌خواهد به امور دارویی بپردازد. با انجام این کار، موضوع شفاف‌تر می‌شود. اگر هم چنین دستورالعملی غیر ممکن است، ما باید تکلیف همه را مشخص کنیم. کمااینکه دامپزشکی کشور تا حدی بلاتکلیف است و دوستان داروخانه‌دار نمی‌دانند در کجا قرار دارند. همکاران کلینیسین نیز نمی‌دانند چه جایگاهی دارند و این تداخل در کار یکدیگر، یکی از معضلات بزرگ ماست.

حکیم مهر: این تداخل کاری بیشتر کدام صنف را آزار می‌دهد؟

هر دو طرف را اذیت می‌کند. هم داروخانه‌داران از اینکه کلینیسین‌ها دارو می‌دهند، گلایه برحق می‌کنند و هم ما کلینیسین‌ها و فعالان علوم بالینی گله‌مند هستیم از اینکه داروخانه‌داران بدون نسخه دارو می‌دهند یا خودشان در پیشخوان داروخانه ویزیت می‌کنند. البته این معضل در قسمت پت کمتر است. چون فعالان در عرصه پت متکی به داروخانه‌های انسانی هستند و داروی انسانی مصرف می‌کنند. بالطبع وقتی وارد این مقوله می‌شوند، کمتر بین داروخانه‌ها و کلینیسین‌ها وابستگی به وجود می‌آید. کمااینکه این وابستگی باعث شده که در کار تداخل به وجود بیاید.

حکیم مهر:‌ مهمترین معضلات حوزه دام بزرگ چیست؟

معضل بزرگ این حوزه را افرادی که با عنوان تلقیح مصنوعی کار و تکنیسین فعالیت می‌کنند، به وجود آورده‌اند. منظور بنده بیشتر تکنسین‌های تلقیح مصنوعی کار است، چون این افراد به دلیل داروهایی که دارند، راحت‌تر می‌توانند به گاوداری‌های کوچک سنتی یا گاوداری‌های بزرگ صنعتی نفوذ کنند و این مساله باعث شده که رسما در کار ما دخالت کنند. البته ما این معضل را بارها در جلساتی که با روسای سازمان دامپزشکی داشتیم، مطرح کردیم. همچنین آن را با رئیس نظام دامپزشکی کشور، رئیس نظام استان و روسای سازمان جهاد استان نیز در میان گذاشتیم. اما متاسفانه احساس می‌کنم که از طریق جهاد کشاورزی، کسی همت حل این مشکل را ندارد و بیشتر تمایل دارند که به همین شکل پیش بروند. لذا من امیدوارم که در سال ۹۸ هم  خود ما و هم دیگران برای حل این مساله همت کنیم.

حکیم مهر: چه راهکاری به نظر شما می‌رسد؟

استفاده به‌روز از پاراکلنیک و وسایل کمک درمانی مثل سونوگرافی و رادیوگرافی و ورود به این مقوله‌ها، باعث می‌شود که افراد غیر، کمتر بتوانند در این امور دخالت ‌کنند. لذا اگر سازمان دامپزشکی و سازمان نظام، یک همت مضاعف به کار ببندند و علاوه‌بر برگزاری کلاس‌های بازآموزی، وام‌های کم بهره بدهند و کلینیک‌ها را موظف به تهیه ابزار کمک درمانی مثل سونو و رادیولوژی کنند، اشخاص دیگری مثل تکنسین‌های تلقیح مصنوعی یا مهندسین دامپرور که به این علم مجهز نیستند، نمی‌توانند به آن ورود کنند.

حکیم مهر: حضرتعالی نایب رئیس نظام دامپزشکی استان گیلان هستید. خودتان چقدر تلاش کردید که این مسائل را حل کنید؟

اقبال بلندی که ما در استان گیلان داریم، حضور مدیر کلی در اداره کل دامپزشکی است که تمایل زیادی به حل این مشکلات دارد. ما در استان گیلان یک کارگروه به نام درمان‌های غیرمجاز داریم که از نظام دامپزشکی، اداره کل دامپزشکی، نمایندگان انجمن‌ها و شرکت‌های پخش دارو تشکیل شده است. ما در حد قدرت استان، می‌توانیم کارهایی را انجام دهیم اما برخی کارها استانی نیست و در حد کشوری است و باید در همان سطح حل شود. ما برای حل مشکل تکنیسین‌های تلقیح در سطح استان شاید بالای ۱۰ جلسه با معاونت امور دام استان برگزار کردیم اما دوستان اقدام نمی‌کنند و کاری انجام نمی‌دهند.

حکیم مهر:‌ یعنی چه که دوستان اقدام نمی‌کنند؟

یعنی جلسه برگزار می‌شود و همه چیز خوب پیش می‌رود اما مساله را پیگیری نمی‌کنند. حل مشکلات ما نیازمند این است که بعضی دستورالعمل‌ها از تهران و از وزارتخانه ابلاغ شود.

ما در هیات بدوی نظام دامپزشکی برخورد مناسبی با عوامل ورود به درمان غیر مجاز انجام می‌دهیم، اما معضلی که در این زمینه داریم، مربوط به قوانین ماست که خیلی از آنها طلب می‌کند که حتما شاکی خصوصی وجود داشته باشد. متاسفانه قضات محترم در این مقوله خیلی جامع عمل نمی‌کنند و دیدی که در رابطه با شاکی خصوصی در امورات دیگر تخلفی جامعه دارند، در رابطه با دامپزشکی نیز اعمال می‌کنند. این برای ما معضل ایجاد می‌کند، چون در بیشتر مواقع دامدار شاکی نمی‌شود و شکایت نمی‌کند. حتی دامدار را با مال تطمیع می‌کنند، به او پول قیمت گاو را پرداخت کرده و به کار خود ادامه می‌دهند. فرد متخلف آن قدر درآمد دارد که موضوع را ادامه ‌دهد. این معضلی است که هنوز نتوانستیم آن را از طریق اداره کل دادگستری استان گیلان حل کنیم.

حکیم مهر: به نظر شما مساله شاکی خصوصی را چطور می‌شود حل کرد؟

به این شکل که یک قاضی را به صورت کامل و اختصاصی در نظر بگیرند، البته منظور بنده فقط برای این کار نیست، بلکه باید به گونه‌ای باشد که ایشان را توجیه کرده باشیم که در این زمینه ورود کنند. کمااینکه امسال در حال پیگیری این مساله هستیم و یکی از کارهای اصلی نظام دامپزشکی همین است.

اما در رابطه با وام‌های کم‌بهره، دست استان کوتاه است و باید برای حل این مساله از بالا تلاش شود. وام‌های با بهره ۱۸ درصد به بالا که قابل انجام است. اما تمایل همکاران برای استفاده از وام‌های با درصد بالا، کم است. بنابراین باید از بالا اقداماتی انجام شود و این از قدرت ما در استان خارج است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
0
2
جالب اینه که هر کسی ی حرفی میزنه مثلا ی بنده خدا حرف خنده داری میزد و میگفت که دکتر مسول فنی واکسیناسیون اجازه واکسن زدن نداره و واکسن رو باید واکسیناتوراش بزنن اخه یکی نیس به این اقا بگه که ای کیو سطح دکتر که بالاتره از واکسیناتور متاسفانه بعضیا میخان اختیارات رو از دکتر بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
شمااگر پروانه خودتونگاه کنی فرق پروانه تاسیس مرکز وپروانه مایه کوب رو میفهمی وهمچنین تعهدات پشت پروانه درمانی روکه امضا کردی یه نگاهی به آیینامه ماده ۱۰ بند ۱۳ بنداز توهرکاری دخالت نکن فرداروزی به وزارت بهداشت ملحق شدی به عنوان بهورز ازت کارمیکشن نگی نگفتن بهت
دکتر xy
|
Hong Kong
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
0
1
دوستان کلینیسین فقط در نقش هستند. داروخانه ها واکسن طیور بومی و سگ و گربه و ویزیت از راه دور انجام میدن. این ضعف نظام دامپزشکی و سازمان دولتی دامپزشکی هستش. درمانگرهای غیر مجاز هم که دیگه جا خود داره.
دکتر مبهوت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
0
2
در اکثر کشورها چیزی بنام داروخانه دامپزشکی ومرکز واکسیناسیون وجود ندارد همگی تحت عنوان کلینیک دامپزشکی به یک دکتر دامپزشک داده می شود که تعدادی واکسیناتور هم زیر نظرش کار می کنند منتها در کشور عزیزمان بدلیل تدابیر مدیران کاربلد و آینده نگر 23 دانشکده دامپزشکی کار تربیت (تکثیر)جوانان نخبه را در رشته وزین دامپزشکی با اساتید بسیار متخصص و با کلینیک های بسیار مجهز‌‌‌! و بیماران بسیار زیاد و متنوع‌‌‌! بر عهده دارند لذا جهت رفع مشکلی که خود در پیدایش و ادامه آن نقش داشته اند اقدام به جداسازی (ایجاد اشتغال با عناوین مختلف) کرده اند که حدود 20سال است کل دامپزشکان دچار سردرگمی، تنش، درگیری، افسردگی و رقابت‌های ناسالم و.... شده اند و باعث سوء استفاده و ورود سایر افراد تحت عناوین و القاب مختلف در حوزه درمان دامپزشکی شده است. ما باید دامپزشکی دنیا و مهد آن دامپزشکی فرانسه را قبول کنیم و تابع آن باشیم یا با تفکرات و تدابیر هر مدیریبسوزیم و بسازیم. گزارش کارشناسانOIE در مورد وضعیت دامپزشکی در ایران در 8 ماده پارسال اعلام شد که تایید کننده این نوشتار است ولی مدیران ما نه تنها اهمیتی نمی دهند بلکه به اصرار به ادامه راه غلط 20 ساله دارند چون پذیرش اشتباه خود و سایر همکاران بسیار کارشناس چه در سازمان و چه در نظام دامپزشکی و دانشگاه گناه نابخشودنی و مستوجب عذاب الهی است. والسلام، نامه تمام.
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
0
0
در موارد حقوقی ، در درجه اول مشکل در عدم آگاهی و ناتوانی دوستان در تفسیر مناسب حقوقی قوانین موجود است و گرنه در صورت تسلط بر علم حقوق و منطق با استفاده و تفسیر درست همین قوانین کارهای بسیاری میتوان انجام داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
قوانین کپی از وزارت بهداشت با اندکی تغییر وکلی نگری به نفع دامپزشکان عزیز هست چرا آن عده که خود مدعی الحاق به وزارت بهداشت هستند درمواقعی که منافعشان درخطر می افتد تبعیت والگوبرداری نمیکنند مانند کامنت اولی ان شاالله روزی این افراد به کمتراز این واکسیناسیون هم تنزل پیداکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
0
0
سلام نیاز هست این قوانین وتفسیر درست ازآن به اطلاع همه رسانده بشه واز مدیر مسئول محترم حکیم مهر درخواست میکنیم دراین خصوص با یک کارشناس خبره مصاحبه وتفسیر درست ازاین قوانین موجود رو به اطلاع همه برسانند .الان همه استانها سلیقه ای وبه نفع دامپزشکان عزیز تفسیر میشه این قوانین کلی گویی شده مصوب ۱۳۵۰
متاسفانه کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
0
1
با عرض سلام خدمت دکتر احمدی شاد
وقتی بی قانونی در تمام عرصه ها حاکم باشد مطمئن باشید همان مامور تلقیح هم سونو میخرد هم رادیولوژی
مساله برخورد با این اشخاص است که هیچ همت و تمایلی برای اینکار وجود ندارد نه نظام دامپزشکی و نه سازمان دامپزشکی
فقط می توانند به افرادی که پروانه دارند برخورد کنند ولاغیر
دکتر پورمهدی چلیکدانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
0
2
کسی که بخواهد کاری را انجام دهد، راهش را پیدا می‌کند و کسی که نخواهد، بهانه‌اش را
دوستان ما در سازمان دامپزشکی، معاونت امور دام و به طور کل جهاد کشاورزی اگر قصدی برای انجام کاری داشتند، تابحال صد مرتبه انجام داده بودند.
بنده اراده‌ای در دوستان برای اصلاح وضع دامپزشکی کشور نمی‌بینم؛ البته امیدوارم این امر به دلیل عدم آگاهی بنده باشد.
مجید
|
Germany
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
1
1
دکتر درمانگاه کارتن کارتن واکسن خرید فروش میکند واکسیناتور تب شیر و تیلیریوز درمان میکند داروخانه بدونه نسخه از راه دور درمان میکند و حق ویزیت به جیب میزند مهندس دامپرور مامور تلقیح تشخیص آبستنی و درمان نازایی میکند این همه را به وضعیت به هم ریخته کارکنان بخش دولتی حساب کنید که بعد از ظهرها کیس میبینند .تمام این مسائل هم ریشه در تعداد نجومی افراد شاغل در این حرفه و درآمد کارگری آنها دارد .قانون هم در این میان چیزی جز تکه نوشته پشت پروانه نیست .تا وضعیت پذیرش اصلاح نشود همین تداخلات برای کسب درآمد بیشتر ادامه دارد .
پاسخ ها
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
دکتر مجید مشکلات بخش درمان رو در سراسر کشور گفتن،ولی کیه که گوش بده!یا اقدامی موثر انجام بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
0
0
وقتی در کشوری همش مشکل های فاحش مطرح می شه چند علت داره:افراد لایق در سیستم وجود نداره- ....... رییس شده-اهمیتی به مردم داده نمی شه-سیستم قانون گزاری اشکالات فراوان داره- .....ان بر همه چیز چیره شده اند-
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
0
بنده دامپزشکی هستم که بطور اکمل از این نوع دخالتها در کار درمان توسط سایر رده های دامپروری وکادر دامپزشکی مطلع هستم ودر زمان های مختلف باآن مبارزه کردم واکنون باین نتجه رسیدم که در درمان پت مشکلی اینچنینی نیست کرچه سگ فروشان وغیره هم دخالتهای دارند ولی دردام بزرک کلینکها لازم است بصورت شرکت ومجموعه دامپروری ودرمانگری ودارویی در مناطق مختلف باتقسیم دامپزشکی محل ومشخص کردن هر منطقه برای ان گروه انجام گیرد واز این شکل خارج شود در آن زمان هرکس کار خودش را انجام میدهد دکتر دامپزشک درمان میکند مهندس دامپرورس نظارت پرورشی ودادن فرمول تغذیه میدهد وکاردان تلقیح تحت نظر دکتر دامپزشک کار تلقیح انجام میدهد وکسی درمنطقه دیگری وردود پیدا نباید بکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
0
0
دوست عزیز وپرسابقه دامپزشک محترم هنوز همکاران خودرا کامل نمیشناسید دامپزشک عمومی خودرا آنقدرکامل می داند که از نکات پرورشی وچیره بگیر تاتلقیح وواکسیناتوری را مال خودمی داند ونیازی به واگذاری اموربه دیگران نمی بیند درپت نیز همکنون باب شده همه نوع جراحی را خودشان انجام می دهند ونیازی به تخصص نمی بینند وحتی واکسیناسیون پت راهم درتخصص خود میبینند وانحصارآن برای خودشان هست شما از دید مثبت نگاه میکنید ولی دیگران اینقدرمنصف نیستند واکثریت با آنهاست وجلوی هر اقدام مثبت وقانونی که به ضررآنهاباشد میگیرند.
نظر شما
ادامه