کد خبر: ۴۹۳۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با هشدار جدی به عرضه‌کنندگان مرغ زنده، گفت: برای مقابله جدی با مراکز عرضه مرغ زنده برنامه داریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر امید حاج‌محمدی» با هشدار جدی به تمامی مراکز عرضه مرغ زنده، اظهار کرد: کار مقابله با عرضه مرغ زنده در کرمانشاه را در محلاتی که این مراکز به صورت محدود وجود دارند، شروع کرده‌ایم و این اقدام را در محلات دیگر مثل دولت آباد و جعفرآباد که تعداد زیادی مرکز عرضه مرغ زنده دارند، ادامه خواهیم داد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه قاضی که در حوزه مقابله با زنده فروشی مرغ پای کار است احکام خوبی برای برخورد با عرضه کنندگان مرغ زنده صادر می کند، گفت: تلاش می‌کنیم تا با بهره گیری از پتانسیل دستگاه قضایی تمامی مراکز عرضه مرغ زنده در سطح شهر کرمانشاه را جمع آوری کنیم.

وی با بیان اینکه مقابله با عرضه کنندگان مرغ زنده اراده جمعی می‌خواهد، ادامه داد: این بار با همراهی  معاونت سیاسی استانداری، نیروی انتظامی، اجراییات شهرداری، اماکن، اتحادیه صنف مرغ فروشان و تعزیرات به دنبال مقابله جدی با عرضه مرغ زنده در سطح شهر هستیم و کوتاه نمی آییم.

وی با بیان اینکه تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در سال جاری دیگر مرکز زنده فروشی مرغ در شهر کرمانشاه نداشته باشیم، گفت: با وجود تلاش های زیادی که تاکنون برای جمع آوری این مراکز انجام شده اما متاسفانه هنوز هم شاهد وجود مراکز عرضه مرغ زنده در سطح شهر کرمانشاه هستیم. 

حاج‌محمدی در ادامه در پاسخ به این پرسش که در مقابله با مراکز عرضه مرغ زنده کجای کار می لنگد که تاکنون طرح‌های مقابله‌ای با این مراکز به نتیجه نرسیده‌، گفت: یکی از موانع مهم به ثمر رسیدن طرح های مقابله با عرضه مرغ زنده در سطح کرمانشاه شده به بالا بودن میزان بیکاری بر می گردد که همنی باعث شده افراد زیادی به این کار روی اورند.

وی افزود: پایین بودن سطح درآمد مردم استان نیز در این خصوص تاثیرگذار است و به اشتباه فکر می کنند مرغ زنده ارزان تر تمام می شود. فروشندگان مرغ زنده به ظاهر مرغ را ارزان می‌فروشند و با محاسبه ضایعات ۲۷ درصدی، قیمت تمام شده مرغ زنده گرانتر از مرغ بسته بندی شده است، لذا خرید مرغ بسته‌بندی شده هم از بعد اقتصادی و هم از بعد بهداشتی به سود مصرف‌کنندگان است.

حاج‌محمدی با بیان اینکه هنوز فرهنگ خرید مرغ زنده در بین مردم کرمانشاه وجود دارد، گفت: باید با انجام اقدامات فرهنگ سازانه سطح آگاهی مردم را بالا برده و آنها را به سمت خرید مرغ بسته بندی شده سوق دهیم.

وی عنوان کرد: در کنار این مسائل تاکنون از سوی دستگاه های مربوطه به طور جدی به مقابله با عرضه مرغ زنده پرداخته نشده که شاید دلیل آن وجود مشکلات عدیده در استان باشد که مسئولین فرصت چندانی برای پرداختن به این موضوع نداشته اند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس با اشاره به پای کار بودن مردم کرمانشاه برای مقابله با عرضه مرغ زنده تصریح کرد: در حال حاضر از گزارش های مردمی برای مقابله با مراکز عرضه مرغ زنده بی بهره نیستیم و بیشترین کشفیات این حوزه توسط خود مردم اتفاق می افتد. همراهی مردم برای مقابله با مراکز عرضه مرغ زنده کار مقابله را سهل تر می کند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از مراکز عرضه مرغ زنده ای که بخواهند عرضه مرغ بهداشتی داشته باشند، گفت: در این زمینه تسهیلات خوبی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

حاج‌محمدی سپس از مقابله با عرضه کنندگان مرغ زنده به عنوان یک کار سخت و پیچیده یاد کرد و افزود: سختی کار تا جایی  است که این برخوردها می‌تواند تبعات اجتماعی، فرهنگی و گاه حتی سیاسی هم به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه تجربه مقابله با عرضه مرغ زنده در شهرستان سنقر در زمان مسئولیتم در این شهرستان را دارم، گفت:  آن زمان برای مقابله با عرضه مرغ زنده به مدت ۶ ماه صبح و بعد از ظهر کشیک تمام وقت گذاشتیم تا عرضه کنندگان اخطارها را جدی گرفتند، به نحوی که تا دو سال گذشته هیچ موردی از عرضه مرغ زنده را در این شهرستان نداشتیم.

حاج‌محمدی اضافه کرد: از حدود دو سال گذشته کم کم شاهد فعالیت برخی از مراکز غیر مجاز عرضه مرغ در محدوده سطر شهرستان سنقروکلیایی بودیم که باز هم با برخوردهای جدی اجازه کار را به این مراکز نداریم و در حال حاضر هیچ مرکز عرضه مرغ زنده در این شهرستان وجود ندارد.

مراکز کشتار غیرمجاز دام در کرمانشاه موردی هستند

این مسئول در ادامه اشاره ای هم به کشتار های خیابانی دام زنده در سطح استان داشت و افزود: در حوزه کشتار خیابانی دام وضعیت به مراتب بهتری در مقایسه با عرضه مرغ زنده در سطح استان داریم و مراکز کشتار غیرمجاز دام محدود هستند.

حاج محمدی ادامه داد: در حال حاضر در مسیر جوانرود با کارهای خوبی که انجام گرفته کشتار غیرمجاز دام دیده نمی شود و اگر مواردی هم وجود داشته باشد محدود به پاره‌ای از اوقات مثل شبهای جمعه است.

حاج محمدی اضافه کرد: هم اکنون کشتار غیرمجاز دام زنده در منطقه شیان در حوزه شهرستان اسلام آباد غرب و در قسمتهایی از شهرستان سرپل ذهاب دیده می شود که تلاش می‌کنیم تا با این مراکز هم برخورد کرده و آنها را به طور کامل از بین ببریم.

 وی سپس اشاره‌ای هم به وجود دو کشتارگاه صنعتی دام در استان کرمانشاه داشت و افزود: یکی از این کشتارگاه ها کشتارگاه صنعتی بیستون است که در حال حاضر فعال بوده و کشتارگاه دیگر کشتارگاه فوائدی در مسیر ماهیدشت است که از ۱۰ سال گذشته تعطیل شده که با مساعدت مجموعه دامپزشکی در آستانه فعالیت مجدد است.

 وی ادامه داد: همچنین یک کشتارگاه صنعتی دام در شهرستان کنگاور در ابعاد کوچک و به شکل نمادین در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد که این کشتارگاه نیز در حال طی کردن مراحل انتهای مربوط به اخذ پروانه است.

جگرکی سیار در سطح استان نداریم 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه  در ادامه اشاره ای هم به اقدامات انجام شده برای مقابله با جگرکی های سیار در استان کرمانشاه داشت و افزود: با کارهای مقابله ای که با جگرکی های سیار انجام گرفته، هم اکنون جگرکی سیار چندانی در سطح استان نداریم.

حاج‌محمدی وی ادامه داد: طرح مقابله با جگر کی های سیار را ادامه خواهیم داد، چرا که مطمئناً این جگرکی ها دوباره شروع به کار خواهند کرد.

وی سپس اشاره ای هم به عرضه گوشت های چرخ کرده ارزان قیمت در منطقه وزیری در شهر کرمانشاه داشت و افزود: تخلفات این واحدها که عمدتاً مربوط به چرخ کردن سنگدان مرغ است تخلفات بهداشتی نیست، بلکه غش در معامله و تقلب است که برخورد با این واحدها نیز به عهده مجموعه تعزیرات حکومتی است.

نیاز به جهش در اعتبارات دامپزشکی داریم 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره  به هزینه بر بودن کارهای دامپزشکی افزود: برای کارکردن در حوزه دامپزشکی و با توجه به آمار بالای جمعیت دامی استان نیاز به جهش در اعتبارات داریم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه بهداشتی شوخی بردار و قابل معامله با هیچ چیز دیگری نیست، تصریح کرد: برای بیشتر شدن خدمات دامپزشکی نیاز به حمایت های بیشتری داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در مجموعه دامپزشکی به لحاظ مالی به شدت وابسته به بودجه‌های استانی هستیم، اضافه کرد: در مجموعه دامپزشکی سهم زیادی از منابع ملی نداریم و حمایت‌های سازمان از استان تنها محدود به پرداخت غرامت های مربوط به دو بیماری سل و بروسلوز در گاوداری های صنعتی و تعمیر و تجهیز واحدهای قرنطینه‌ آزمایشگاهی و تهیه یکسری واکسن‌های خاص می شود.

در سال ۹۷  هیچ کانونی از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نداشتیم

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به وضعیت استان کرمانشاه از لحاظ شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سنوات گذشته داشت و افزود: سال ۹۵ شاهد ۱۹ کانون روستایی شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه بودیم که این آمار در سال ۹۶ به هفت کانون بیماری در سطح روستاها کاهش پیدا کرد.


 به گفته حاج محمدی استان کرمانشاه در سال ۹۷ جزو معدود استان‌هایی بود که هیچ کانونی از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در این استان شناسایی نشد که این مهم به واسطه آموزش های ترویجی صورت گرفته و کنترل خرید جوجه های یک روزه و عدم خرید از استان های درگیر با بیماری تحقق یافت.

حاج محمدی ادامه داد: از سال ۸۴ تاکنون هیچ کانونی از این بیماری در مرغداریهای صنعتی استان کرمانشاه دیده نشده است.

چه خبر از واکسیناسیون دام‌ها؟

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به آغاز واکسیناسیون دام‌ها در سطح استان کرمانشاه از ۲۰ فروردین افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان خرداد ماه کلیه دام های سبک استان شامل گوسفند و بز را علیه آبله که یک بیماری ویروسی است و بروز آن در جمعیت دام سبک استان عواقبی مثل لاغری دام ها، سقط جنین و... را در پی خواهد داشت، واکسینه کنیم.

حاج محمدی با اشاره به تدارک واکسیناسیون سه میلیون راس دام سبک علیه آبله افزود: طبق قانون باید ۸۵ درصد جمعیت دامی استان را علیه بیماری آبله واکسینه کنیم، در حالیکه ما هر ساله ۹۵ درصد جمعیت دامی استان را علیه این بیماری واکسینه می کنیم.

حاج‌محمدی در ادامه اشاره‌ای هم به دیده شدن بیماری شاربن در چهار شهرستان صحنه، سنقر و کلیایی، دالاهو و سرپل ذهاب در سنوات گذشته داشت و افزود: کار واکسیناسیون هدفمند دام های این شهرستان ها علیه بیماری شاربن نیز به صورت همزمان با واکسیناسیون علیه آبله انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به ضرورت سمپاشی جایگاه ها و بدن دام ها برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزود: کار سمپاشی جایگاه ها و بدن دام ها در نوار مرزی مناطق محروم و کانون‌های بیماری به صورت رایگان انجام می شود.

وی از بقیه دامداران خواست تا خودشان نسبت به تهیه سم برای سمپاشی جایگاه ها و بدن دام های خود برای مقابله با بروز بیماری‌های ناشی از حشرات مثل لمپی اسکین،زردی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اقدام کنند.

حاج‌محمدی گفت: توصیه می شود تمامی دامداران کار سمپاشی دام های خود را حداقل ۲ بار و به فاصله ۱۵ روز یکبار در فصل تابستان انجام دهند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر xy
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
0
0
دست فرماندار و شهردار و ... از دخالت در کار دامپزشکی کوتاه بکنند همه چی حل میشه . دادگاه اداره دامپزشکی رو محکوم کرد چرا مانع زنده فروشی و کاسبی طرف شدی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
0
به نظر میرسه کارمقابله با عرضه مرغ زنده توسط خود دامپزشکی باید شکل گیرد یعنی محوریت با دامپزشکی اگر باشد مشکل حل میشود
نظر شما
ادامه