کد خبر: ۴۹۵۷۴

در چند روز اخیر تصاویری از کشتار میلیون‌ها ماهی ساکن در بند آبخیز‌داری آب‌گلام در فضای مجازی دست به دست چرخیده و ناراحتی فعالان محیط زیستی را از اتفاق صورت‌گرفته در برداشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، در چند روز اخیر تصاویری از مرگ میلیون‌ها ماهی ساکن در بند آبخیز‌داری آب‌گلام در فضای مجازی دست به دست چرخیده و ناراحتی فعالان محیط زیستی را از اتفاق صورت‌گرفته در برداشته است.

بند آبخیزداری آب‌گلام و گودمو که اخیرا مورد تجاوز هندوانه‌کاران این منطقه قرار گرفته است در چند کیلومتری بهبهان قرار دارد که علاوه بر ذخیره آب، تنظیم اکوسیستم منطقه و نگه‌داشت آب‌های زیرزمینی منطقه گردشگری بوده و هر ساله گردشگرانی را پذیرا است.

بند آبخیزداری آب‌گلام چندی است پس از بارندگی‌های اخیر چشم طمع متجاوزان را به خود جلب کرده بود که پس از مدتی و در سایه عدم نظارت مسولان متولی و سرقت آب از آن به‌صورت کامل خشک و موجب شده میلیون‌ها ماهی ساکن این بند کشته شوند.

فقط 2 میلیون ماهی نجات پیدا کردند

«فرخ شیرعلی» اظهار داشت: بلافاصله پس از انتشار این تصاویر در فضای مجازی و با اعلام فراخوان عمومی به فعالان محیط زیست از اوایل صبح امروز به بند آبخیز‌داری آب‌گلام اعزام شدیم.

وی افزود: خوشبختانه توانستیم با همکاری گروه‌های مردمی 2 میلیون ماهی که توسط اداره شیلات شهرستان در بند آبخیزداری بالادست بود را نجات داده اما متاسفانه تعداد زیادی به علت عدم اکسیژن و گرمی هوا کشته شدند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهبهان بیان کرد: ماهی‌هایی که زنده نجات پیدا کردند در حال حاضر برای انتقال به حوزه مارون آماده شده‌اند.

وی گفت: متاسفانه برداشت غیر مجاز کشاورزان ساکن حوالی این منطقه با بازکردن غیر مجاز دریچه‌های زیرین بند اقدام به برداشت غیر مجاز از این بند کرده و به خیال پرآبی امسال با توجه به بارندگی‌های اخیر دست به چنین عملی زده‌اند.

گشتی‌های منابع طبیعی در منطقه گودمو حضور دارند

«عبدالستار جلالی» عنوان کرد: بلافاصله پس از اعلام افراد محلی منطقه مبنی بر تعدی متجاوزان به این بند آبخیزداری فورا عوامل گشتی در منطقه حضور پیدا کردند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بهبهان تصریح کرد: متاسفانه متجاوزان لوله آب 4 اینچی را شکسته بودند که فورا درصدد تعمیر آن برآمدیم و اقدامات بعدی در دستور کار قرار گرفت.

تکرار سناریوی غم‌بار آب‌گلام در سایه بی‌توجهی مسئولان متولی

یکی از صاحبان گاوداری‌ منطقه گودمو ضمن اظهار تاسف از واقعه اخیر در بهبهان ادامه داد: ما چندین بار گزارشات مبنی بر تحرکات غیرعادی برخی کشاورزان را به نهادهای مرتبط منعکس کردیم.

وی تصریح کرد: این تراژدی برای بار اول نیست و باید مسئولان اهمال‌کار پاسخ دهند خاطیان چگونه و با چه مجوزی دست به چنین اقدامی می‌زنند و ترس از هیچ‌کس ندارند.

این شهروند بهبهانی اظهار داشت: این حجم گسترده آب و کشتار ماهی فقط برای بدست آوردن یک هندوانه زیادتر است پس ما انتظار داریم مسئولان صریح و شفاف علت عدم نظارت کافی و بی تدبیری را در خشکاندن چندباره آب گلام به مردم توضیح دهند.


نظر شما
ادامه