محققان با بررسی موش‌های صحرایی،‌ علت مقاومت به درد آنها را کشف کردند تا راهی برای تسکین درد در انسان‌ها باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، در میان طیف وسیعی از عادات بیولوژیکی موجودات، موش‌های صحرایی دارای یک مقاومت قابل توجهی نسبت به درد هستند.

در حال حاضر محققان درک بهتری از دلیل این رفتار دارند که می‌تواند در نهایت منجر به تدابیر جدیدی برای تسکین درد در انسان‌ها شود.

گفتنی است؛ موش‌های صحرایی علاوه بر تحمل درد، به سرطان مبتلا نمی‌شوند. این موجودات شگفت‌انگیز می‌توانند با تقلید از گیاهان، برای مدت طولانی بدون اکسیژن زندگی و همچنین قوانین بیولوژیکی پیری را نقض کنند؛ از همین رو، سال‌ها است که محققان موش‌های صحرایی را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، مرکز پزشکی سلولی مکس دلبروک آلمان و دانشگاه پرتوریا مقاومت به درد موش‌های صحرایی را بررسی کردند؛ آنها واکنش درد هشت گونه صحرایی را آزمایش و چگونگی واکنش موش‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند.

طبق این گزارش، محققان برای انجام این آزمایش، پنجه‌های حیوانات را در سه ترکیب مختلف برای ایجاد دردهای ملایم قرار دادند. این ترکیبات عبارتند از، کپساسین (عامل تندی فلفل)، ) AITCترکیب تند ترب ژاپنی) و یک محلول اسیدی از آب لیمو؛ در پایان آزمایش، محققان دریافتند، هریک از گونه‌های موش صحرایی نسبت به ترکیبات ایمنی دارند.

از همین رو دانشمندان، برای دریافت اینکه چگونه این جانور نسبت به درد مقاومت دارد، نمونه‌هایی از نخاع و بافت عصبی آنها را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت با کشف شگفت‌انگیزی مواجه شدند. آنها فهمیدند که اعصاب موش‌های صحرایی دارای کانال‌های سوراخی به نام «NALCN» هستند که به قطع سیگنال‌های درد کمک می‌کنند.

«توماس پارک» یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: کانال‌های سوراخ اعصاب باعث می‌شود تا عصب‌ها نتوانند پیام‌های مربوط به درد را به مغز منتقل کنند.

گفتنی است؛ این کشف می‌تواند منجر به تسکین درد بدون هیچ گونه عوارض جانبی شود.