کد خبر: ۴۹۷۳

حکیم مهر - آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان مرکزی عصر 19 بهمن 89 همزمان با هشتمین روز از دهه فجر با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و جمعی از مسوولان اجرایی استان مرکزی بهره برداری شد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در آیین بهره برداری از این طرح گفت: این آزمایشگاه با زیربنای 500متر مربع با صرف اعتبار سه میلیارد ریال ساخته و تجهیز شده است.
دکتر 'سید سعید حسینی ' افزود: این آزمایشگاه که بخشی از مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت به استان مرکزی است دارای دو بخش تشخیص بیماری های دام و طیور و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی و خوراک آبزیان و دام و طیور است.
وی گفت: بخش تشخیصی بیماری های این آزمایشگاه شامل آزمایشگاه های سرولوژی دام و طیور، میکروب شنسی و قارچ شناسی، انگل شناسی و تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمر از PCRاست.
وی توضیح داد: آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی این آزمایشگاه مرجع نیز شامل بخش های سنجش کنترل میکروبی فرآورده های خام دامی، آنالیز شیمی فرآورده ها و خوراک دام و طیور و آبزیان است.
وی گفت: آزمایشگاه مذکور جایگاهی کلیدی در کیفیت بخشی وظایف دامپزشکی در عرصه بهداشت عمومی و مقابله با بیماری های نوظهور و بازپدید دارد و قدرت تصمیم سازی و اقدامات واکنش سریع و تشخیص و درمان پاراکلینیکی را دو چندان می کند. وی افزود: با استقرار تجهیزات مدرن تکنیک PCRدر این آزمایشگاه قابلیت تشخیص به موقع و سویه بیماری تب برفکی مهیا شده و استان دیگر از صدور نمونه های آزمایشگاهی به تهران بی نیاز شده است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم گفت: در راستای اجرای اصل 44قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی هم اینک 180آزمایشگاه خصوصی با تشکیلات دامپزشکی در کشور همکاری دارند.
دکتر 'سید محسن دستور' افزود: در 9ماهه امسال بیش از 900هزار نمونه خونی در آزمایشگاه های همکار بخش خصوصی دامپزشکی ارزیابی شده و این بخش بازوی پرتوانی برای ارتقای امنیت و سلامت غذایی و جامعه است.
وی گفت: در برنامه آتی سازمان دامپزشکی واگذاری کامل انجام فعالیت های ازمایشگاهی به بخش خصوصی پیش بینی شده و قرار است آزمایشگاه های دولتی به عنوان آزمایشگاه مرجع تنها ناظر فعالیت ها باشند.
وی ، تولید محصولات غذایی ارگانیک را از ماموریت های اولویت کلید خورده در دامپزشکی عنوان کرد و افزود: هم اینک در برخی استان ها تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک با شرایط نظارتی سخت آغاز شده و همچنین طرح پایش باقی مانده ها از شیرمصرفی از سموم قارچی ، ماهی قزل آلا و عسل نیز در مراحل انجام است.
وی گفت:با تلاش دامپزشکی هم اینک تمامی کشتارگاه های طیور و 50کشتارگاه دام کشور صنعتی شده که در سلامت گوشت مصرفی بخش بزرگی از جامعه موثر است.
وی توضیح داد: کار ساخت 50کشتارگاه دامی صنعتی دیگر در کشور نیز در دست انجام است و تاکنون نیمی از کشتارگاه های سنتی قابلیت بهره برداری خود را از دست داده است .
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در این آیین گفت: امنیت و تضمین سلامت غذایی جز الزامات سند 20ساله نظام است و رهبر فرزانه انقلاب نیز این مهم را اولویتی مهم برای کشور دانسته اند.
'عباس رجایی' افزود: نظارت جدی بر تولید و عرضه محصولات خام دامی و طیور که عاری از افزوده های مضر است، افزایش بهره وری در بخش تولید گوشت آبزیان، طیور و دام ، ساماندهی مناسب کشتارگاه ها و تقویت صنعت بسته بندی مواد پروتئینی از مسایل جدی است که سازمان دامپزشکی باید به شکل ویژه بدان بپردازد.
نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب تصریح کرد: اگر چه مدیریت تنوع زیستی در حیطه سازمان محیط زیست است اما با توجه به خطر بیماری های مشترک و فرهنگ نادرست و رو به رشد نگهداری حیوانات وحشی در خانه ، سازمان دامپزشکی باید این مهم را از وظایف اصلی خود قرار داده و بدان بپردازد.

 

نظر شما
ادامه