کد خبر: ۵۱۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

نشست تفاهم نامه همکاری مشترک اداره کل دامپزشکی استان کرمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان درخصوص تدوین و اجرای بهینه ضوابط بهداشتی در مراکز توزیع، عرضه و طبخ فراورده های خام دامی، اماکن دامی و صنایع وابسته به دام و برگزاری دوره های آموزشی- ترویجی مشترک با موضوع بهداشت دام و فراورده های دامی برای کلیه ذی نفعان با حضور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، معاون سلامت اداره کل، روسای ادارات ستادی، روسای شبکه های دامپزشکی شهرستان ها و مدیران و کارشناسان گروه بهداشت و محیط دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان های کرمان، رفسنجان، بم و سیرجان در محل سالن کنفرانس اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، اظهار امیدواری کرد که با رایزنی و همکاری ممتد این دو مجموعه، مفاد این تفاهم نامه به صورت کامل به مرحله اجرا در آید و نیز با انعقاد این تفاهم ‌نامه گامی بلند در جهت رشد بهداشت و سلامت جامعه برداشته شود.

وی بر لزوم هم‌افزایی میان دستگاه‌های مرتبط تاکید کرد و افزود: در اجرای این تفاهم نامه، اعضا کمیته، دو مبحث رونق تولید از یک سو و اجرای ضوابط بهداشتی مراکز توزیع، عرضه و طبخ فراورده های خام دامی، اماکن دامی و صنایع وابسته به دام را از سوی دیگر مدنظر قرار داده که جهت همسو شدن این دو مبحث در راستای توسعه پایدار، نیاز به تبیین اهداف و برنامه های مشترک این تفاهم نامه برای مقامات عالی استانی از جمله استانداری و مجموعه قضایی استان( دادستان های حوزه قضایی) و ... می باشد.

وی ضمن تاکید بر لزوم رعایت ضوابط بهداشتی در انجام امور مرتبط، خواستار همکاری با تولید کنندگان و رفع حداکثری موانع پیش روی صنعت تولیدی استان و تحقق شعار رونق تولید گردید.

وی با اعلام این که استان کرمان از استان های طلایه دار اجرای این تفاهم نامه بوده است، بیان داشت: همسویی اقدامات مشترک و همکاری این اداره کل و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، از سال72 شروع شده، اما با امضای این تفاهم نامه شکل بهتر و منسجم‌تری به خود خواهد گرفت.

دکتر رشیدی افزود: ما با کمترین اختلاف نظر و ارایه بیشترین خدمات سبب پیشبرد اهداف مشترک از جمله بهبود بهداشت جامعه (ارتقای بهداشت عمومی و امنیت غذایی) شده ایم و در حال حاضر این همکاری ها حالت هم افزایی پیدا کرده و در پیشبرد اهداف اثربخش شده است.

دکتر رشیدی ضمن تقدیر و تشکر از همکاری های گذشته این اداره کل و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و ابراز خرسندی در این رابطه، افزود: از مباحث مهم در حوزه بهداشتی، بحث بازدیدهای مشترک از اماکن مورد هدف مابین اداره کل دامپزشکی استان کرمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان می باشدکه  با کمک کارشناسان هر دو ارگان صورت می پذیرد که علاوه بر ارتقای کمی وکیفی خدمات مشترک سبب پیش گیری از بیماری های مشترک شده است و ما خواستار توسعه و تکرار این بازدید ها می باشیم.

وی با  بیان اینکه روسای شبکه های دامپزشکی شهرستان ها مسایل مربوط به تفاهم نامه را پیگیری می کنند، افزود: این اداره کل هرگونه نظر و پیشنهاد در این رابطه را پذیرا می باشد زیرا هدف و دغدغه اصلی این مجموعه سلامت مردم می باشد  و ما مصر به ازبین بردن عوامل مخاطره آمیز سلامت مردم فراتر از چارچوب دستورالعمل هاییم.

وی در خصوص ارتقای کیفیت بهداشتی شیر خام بیان داشت: این مجموعه با همکاری های متعدد با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اقدام به نمونه گیری از دامداری های تحت پوشش نموده است که البته می بایست به دامداری های سنتی هم ورود کرده اگرچه در پرداخت غرامت به این دامداری ها در صورت مثبت بودن بیماری تب مالت و معدوم سازی دام ها با مشکل مواجه هستیم.

وی از تجهیز دستگاه HPLC آزمایشگاه این اداره کل جهت اندازه گیری باقی مانده های دارویی(آفلاتوکسین و ...) خبر داد و گفت: اندازه گیری این مواد،  فصل مشترک همکاری این دو مجموعه را پایدارتر و ارزشمندتر می کند.

دکتر رشیدی اعلام کرد: در فضای مجازی شاهد برخی اخبار اغراق آمیز و غیر واقعی درباره وجود باقی مانده های دارویی در گوشت  مرغ هستیم که این اداره کل، تمامی این موارد را تکذیب می کند.

وی از تشکیل دوره های آموزشی بهداشتی مشترک با حضور بهورزان و شبکه های دامپزشکی، جهت تبیین مسایل بهداشتی و آموزش عمومی بهره برداران در مناطق روستایی خبر داد.

دکتر صدیقه کاظمی نیا معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: این تفاهم نامه به نوعی بحث ارتقای بهداشتی در مراکز توزیع، عرضه و طبخ فراورده های خام دامی، اماکن دامی و صنایع وابسته به دام را هدفمند می کند زیرا این مراکز نقاط بحرانی شهر بوده که نیازمند نظارت مستمر دارند.

وی گفت: به منظور حمایت و مشارکت مقامات استانی، موضوع تفاهم نامه در شورای سلامت و امنیت غذایی استان مطرح خواهد شد و کمیته های شهرستانی تشکیل خواهد گشت.

دکتر کاظمی نیا از گرید بندی و ممیزی نمودن این مراکز خبر داد و افزود: با تشکیل کمیته مشترک ممیزی استانی این مراکز، تصمیم گیری  و برخورد با این مراکز، راحت تر صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: جلسات ممتد استانی با موضوع چک لیست های این تفاهم نامه همکاری، در دستور کار این کمیته مشترک قرار خواهد گرفت.

دکتر مینا قاضی زاده رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اعلام کرد: در این تفاهم نامه اقداماتی که می بایست توسط طرفین تفاهم نامه صورت پذیرد (شرح وظایف)، اعلام گشته و نیز نحوه و مدت زمان اجرای آن در 5 ماده تنظیم گشته است که همکاری اعضا کمیته استانی در اجرای مفاد تفاهم نامه مذکور را در سطح استان می طلبد.

وی ضمن مرور آیین نامه اجرایی و تعریف اصطلاح های این تفاهم نامه، تعهدات مشترک این دو مجموعه در این تفاهم نامه( تفکیک وظایف اعضا) و روند تهیه چک لیست ها به بیان دستورالعمل فنی و بهداشتی تولید، توزیع، عرضه فراورده های لبنی صنفی و بعضی از مفاد آیین نامه قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی وبهداشتی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: کمیته ارتقای شیر سه سال متوالی در حال برگزاری می باشد که ما با تشکیل کار گروه فعال شیر خام و نمونه گیری های متعدد و انجام طرح های غربالگری بیماری های مشترک( از جمله تب مالت و...) در دامداری ها و شناسایی دامداری های آلوده به نتایج مطلوب پیش گیری از این بیماری ها دست یافته ایم.

در ادامه نشست معاونین بهداشتی و مدیران گروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان، ضمن تشکر از همکاری های مثال زدنی و تعامل مناسب مجموعه دامپزشکی در قالب تیم های مشترک و اقدامات موثر در حوزه بهداشت و ارتقای ساختار کشتارگاه ها و احداث پیش سرد کن در پیش گیری از مخاطرات تب کریمه کنگو، در خصوص اجرای تفاهم نامه اعلام آمادگی نمودند و خواستار تداوم همکاری ها با حمایت مسوولین و مقامات استانی و دستگاه های مرتبط نظارتی گردیدند.

در پایان مواردی همچون برنامه ریزی در خصوص برنامه های همکاری تیم های مشترک و تیم بازرسی استانی و ... مصوب گردید.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
بگذارید سند امنیت غذاییتون اجرایی بشودگاماس گاماس..............
نظر شما
ادامه