کد خبر: ۵۲۸۵۹

در نبرد همیشگی بین گربه و سگ، باوری عمومی وجود دارد: سگ‌ها بهترین دوست انسان هستند. آنها باوفا، اجتماعی و مطیع هستند. از طرف دیگر چهره گربه‌ها تا حدود زیادی مخدوش است: گربه‌ها با انسان‌ها زندگی می‌کنند چون ما به آنها غذا می‌دهیم. در هر صورت، یافته‌های یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها نیز به مانند سگ‌ها و حتی کودکان، به انسان وابسته می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آی تی سان، «دکتر کریستین ویتال»  Kristyn Vitale، دانشمند مطالعه رفتار حیوانات در دانشگاه اورگن و رهبر اصلی تحقیق صورت گرفته، بیان می‌کند: من این جمله را بارها شنیده‌ام که می‌گویند می‌دانستم! می‌دانستم که گربه‌ها دوست دارند با من بازی کنند! اما در علم تا آزمایش و تحقیق نباشد، نمی‌توان ادعای دانستن کرد. نتایج این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده و نشان می‌دهد که برعکس تصور موجود، گربه‌ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند.

طی مطالعه‌ای در سال 2017، دکتر Vitale و همکارانش به این نتیجه رسیدند که بیشتر گربه‌ها ارتباط با انسان را به بازی کردن با اسباب بازی و یا خوردن ترجیح می‌دهند. در تحقیق صورت گرفته در سال جاری، محققین به این نتیجه رسیدند که گربه‌ها رفتار خود را با توجه به مقدار توجه دریافت شده، تنظیم می‌کنند. تحقیقات دیگری نیز صورت پذیرفته است که نشان می‌دهد گربه‌ها نسبت به احساسات و خلقیات انسان‌ها حساس هستند و اسم خود را به خوبی می‌شناسند.

با این وجود، صحبت‌های متناقضی در خصوص وابستگی حیوانات به صاحبان خود وجود داشت. دکتر Vitale و همکارانش برای بررسی دقیق این موضوع دست به طراحی آزمایشی زدند. آنها موافقت صاحبان 79 بچه گربه و 38 گربه بزرگسال را جلب کردند تا در این آزمایش شرکت کنند. در این آزمایش که حدود شش دقیقه طول می‌کشید، گربه و صاحبش وارد اتاقی ناآشنا می‌شدند. 

پس از دو دقیقه فرد گربه خود را در اتاق ترک می‌کرد و همین امر موقعیتی استرس‌زا برای حیوان به وجود می‌آورد. دو دقیقه بعد فرد دوباره به اتاق بازمی‌گشت و دانشمندان پاسخ گربه را مورد بررسی قرار می‌دادند.

حدود دو سوم از بچه گربه‌ها و گربه‌ها به هنگام بازگشت صاحب خود برای خوش آمد به سمت او رفتند و سپس برای مکاشفه اتاق برگشتند. رفت و برگشت گربه‌ها به صورت دوره‌ای ادامه پیدا کرد. به این ترتیب دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این حیوانات نسبت به صاحبان خود وابستگی دارند؛ به عبارت دیگر آنها صاحب خود را در یک محیط ناشناخته به عنوان یک نقطه امن می‌بینند. 

دکتر Vitale در خصوص بروز این رفتار می‌گوید: "این رفتار می‌تواند همان اشتیاق نسبت به والدین باشد که در کودکی در نهاد گربه‌ها وجود دارد. احتمالا این رفتار به این معنی باشد که حالا دیگر همه چیز درست شد و صاحبم برگشت و من می‌توانم دوباره به گشت و گذار در اتاق مشغول شوم.”

حدود 35 درصد از گربه‌ها و بچه گربه‌ها رفتار نامعینی نشان دادند. آنها یا به سمت صاحبان خود نرفتند و یا هنگام بازگشت فرد دیگر از او جدا نشدند. البته دکتر Vitale عقیده دارد این رفتار نیز نمی‌تواند بد تلقی شود و شاید تنها به این مساله بازمی‌گردد که حیوان آنطور که باید صاحب خود را به عنوان منبع امنیت نمی‌بیند. 

این یافته‌ها پیش از این در کودکان و سگ‌ها نیز مشاهده شده بود. حدود 65 درصد از کودکان و 58 درصد از سگ‌ها رفتاری مشابه نسبت به گربه‌ها با افرادی که از آنها مراقبت می‌کردند، داشتند.

پس از اتمام دور اول آزمایش، دانشمندان گربه‌های حاضر در آزمایش را به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه کنترل و گروه تمرین و اجتماعی‌سازی. به مدت شش هفته، هر هفته یک روز گربه‌های حاضر در گروه تمرین و اجتماعی‌سازی در کنار هم قرار می‌گرفتند تا با هم بازی کنند و رفتارهای جدید بیاموزند. 

هنگامی که شش هفته به پایان رسید، دانشمندان آزمایش اولیه را یک بار دیگر امتحان کردند. آنها به نتایج مشابهی دست یافتند؛ در واقع تمرین تاثیری بر وابستگی گربه‌ها به افراد نگذاشته بود. این آزمایش نشان می‌داد ایجاد وابستگی در گربه‌ها می‌تواند طولانی مدت باشد و باقی بماند.

دانشمندان هنوز علت به وجود آمدن این وابستگی در گربه‌ها را نمی‌دانند، اما حدس می‌زنند ژنتیک، هویت و تجربه از عوامل دخیل در به وجود آمدن این رفتار باشند. Mikel Delgado، محقق رفتار حیوانات از دانشگاه کالیفرنیا، اعتقاد دارد احتمالا تعداد بسیار بیشتری از گربه‌ها به خاطر امنیت نسبت به صاحب خود وابسته شده‌اند. 

وی بیان می‌کند: برعکس کودکان و سگ‌ها، گربه‌ها بیشتر عمر خود را در داخل خانه سپری می‌کنند. با قرار گرفتن در یک محیط جدید، ایجاد حس امنیت پیش از وابستگی بروز پیدا می‌کند؛ به همین خاطر نمی‌توان نتایج این تحقیقات را قطعی دانست. وی عقیده دارد تکرار همین آزمایش، این بار با افرادی غریبه نسبت به گربه‌ها می‌تواند اعتبار تحقیق صورت گرفته را افزایش دهد.

 

نظر شما
ادامه