کد خبر: ۵۳۲۱

حکیم مهر - یک دامپزشک با اشاره به تلف شدن برخی حیوانات در باغ وحشت تهران گفت: عدم تطابق باغ وحش تهران با استانداردها باید از پیش اعلام می‌شد.

دکتر امیر پیمان خسروی درباره این‌که چرا دامپزشکی در زمینه کنترل تغذیه ببرهای وارداتی و سایر حیوانات باغ وحش وظایف خود را به خوبی انجام نداده است، گفت: به نظر می‌رسد دامپزشکی در این زمینه وظایف خود را انجام داده است اما برخی سعی دارند تقصیرات را به دوش دامپزشکی بیندازند.

وی در ادامه افزود: در این زمینه 2 مسیر وجود دارد؛ یک مسیر تهیه غذا برای باغ وحش است که مسئولان باغ وحش باید آن را طی کنند اما مسیر دیگر تحویل غذا به باغ وحش است که معمولاً از گوشت چهارپایان تک سمی مانند الاغ و اسب استفاده می‌شود و به عنوان منابع غذایی هستند.

این دامپزشک در این زمینه اظهار داشت: پس از این مرحله زمانی که غذاها وارد باغ وحش می‌شود نقش دامپزشکی آغاز می‌شود.

وی در این باره گفت: باید از مسئولان باغ وحش بپرسیم آیا در این زمینه با دامپرشکی هماهنگ بوده‌اند؟

این دامپزشک افزود: این‌که غذاها باید کنترل میکروبی شوند و سپس مجوز ورود به باغ وحش صادر شود با دامپزشکی است اگر دامپرشکی در این زمینه قصور کرده حق با مدعیانی است که دامپزشکی را مقصر می دانند.

خسروی گفت: در بررسی‌ها ثابت شده که دامپزشکی وظیفه خود را به درستی انجام داده است.

وی در رابطه با این‌که بیماری مشمشه از غذای باغ وحش به حیوانات منتقل شده است، اظهار داشت: تک سمی‌هایی که خریداری شده‌اند به طور قطع مشکل‌دار بوده‌اند؛ روستاییان تک سمی که سالم باشد را به ارازنی نمی فروشند؛ چراکه تک سمی‌های پیر و بیمار را به دلیل عدم کارایی می فروشند.

این دامپزشک با تأکید بر ریشه‌یابی این مسئله توسط مسئولان، گفت: مسئولان باغ وحش باید بدانند که نباید به دنبال تهیه ارزان‌ترین منابع غذایی بروند چراکه به چنین گرفتاری‌هایی دچار می‌شویم؛باغ وحش تهران محل مناسبی برای نگهداری حیوانات نیست و باید ساماندهی شود.

خسروی درباره وضعیت ببر ماده اعلام کرد: ببر ماده مبتلا به بیماری باکتریایی(مشمشه) است و در مسیر درمان قرار دارد. دامپزشکان تلاش می کنند که این بیماری را درمان کنند.

وی در پاسخ به این مسئله که آیا امیدی برای درمان ببر ماده و نجات جانش وجود دارد یا خیر؟ گفت: در منابع مورد نظر هرچند چیزی به نام درمان مشمشه وجود نداشته باشد اما چون بیماری باکتریایی است امید درمان وجود دارد و دامپزشکان در حال تلاش هستند.

این دامپزشک تأکید کرد: اگر ببر ماده بمیرد نشان دهنده کم کاری دامپزشکان نیست.

خسروی افزود: دامپزشکی به هیچ وجه در بخش درمان دخالت نداشته و تیم دامپزشکی مورد نظر از بخش خصوصی هستند.

وی با اشاره به این‌که رئیس سازمان محیط زیست مقصر اصلی را باغ وحش اعلام کرده است، گفت: البته در این زمینه دامپزشکی نیز مسئول است و خوشبختانه بخش خصوصی به خوبی اطلاع‌رسانی کرده است.

این دامپزشک در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی در زمینه انتقال بیماری مشترک(مشمشه) توسط گربه‌ها به انسان داشته‌ایم یا خیر؟ گفت: هنوز در این زمینه گزارشی مبنی بر مبتلا شدن گربه‌ها به بیماری مشمشه نداشته‌ایم.

خسروی با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها مانند آنفولانزای مرغی یا دیگر موارد اظهار داشت:دامپزشکی استان تهران در زمینه گسترش برخی بیماری‌ها باید فعال‌تر ادامه کند و برای علت یابی باید پاسخگو باشد.

وی افزود: در زمینه دامپزشکی استان تهران باید بگوییم که در برخی موارد متأسفانه عملکردشان فریزی بوده است و تمام تلاش این است که وضع موجود حفظ شود.

خسروی در ادامه یاددآور شد: دامپزشکی استان تهران اگر می‌بیند باغ وحش مطابق استاندارد‌ها نیست و ایراد دارد باید اطلاع رسانی کند؛ به نظر من از این نظر باید از دامپزشکی سؤال شود.

وی با بیان این شعر مبنی بر این‌که " چون بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است " گفت: این مسئله باید به اطلاع مردم رسانیده می‌شد اگر دامپزشکی درباره وضعیت بد باغ وحش تهران مطلع بوده چرا به اطلاع مردم نرسانده است؟

 

 

نظر شما
ادامه