کد خبر: ۵۳۳۷۰
تعداد نظرات: ۷ نظر

یک بازرگان آلمانی ساکن ازبکستان طی یک معامله تجاری جهت خرید ۳ هزار قطعه شترمرغ از یک شرکت در استان فارس قسط اول را پرداخت می کند و بعد از گذشت ۶ ماه شرکت ایرانی نه حاضر به ارسال جنس است و نه حاضر به عودت دادن پول است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، تجارت خارجی یکی از مولفه های مهم در توسعه اقتصادی و منبع تامین درآمدهای ارزی برای سرمایه گذاری در تکنولوژی جدید و افزایش توان تولیدی اقتصاد کشور می  باشد. در سال جدید وجود تحریم  ها و بخصوص تحریم نفتی درآمد ارزی کشور را با تغییرات زیادی روبرو خواهد کرد و اقتصاد کشور را متاثر خواهد ساخت. و با توجه به این مطلب لزوم ایجاد تنوع در محصولات صادراتی و اهمیت و تاکید بر تجارت محصولات غیرنفتی را به وضوح نشان می  دهد. در این بین توجه به تجارت بخش کشاورزی با توجه به اهدافی همچون خودکفایی و امنیت غذایی و امکان ارز آوری بالای این بخش اقتصادی حائز اهمیت است.

ایران در رتبه اول تا هفتم جهانی تولید برخی از محصولات مهم کشاورزی قرار دارد و بر اساس اعلام فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می ‌شود اما، کشور ما در تجارت جهانی این محصولات سهم اندکی دارد. و به گفته کارشناسان بیش از هر چیز مربوط به گره های کوری می  شود که در روند تولید و صادرات محصولات کشاورزی در داخل کشور وجود دارد.

وابستگی اقتصاد ایران به نفت یکی از مشکلات اساسی است که همواره در برنامه های توسعه کشور برای رهایی از این مهم سیاست ها و راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده که توسعه صادرات غیرنفتی یکی از این موارد است.

بدون شک اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم، مورد بررسی قرار می گیرد بنابراین ایران اسلامی در این عرصه از ظرفیت های خوبی برخوردار است که باید با برنامه ریزی از این توانمندی ها به خوبی استفاده کرد. صادرات یکی از اولویت  های اصلی و مهم در سیاست  های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی محسوب می شود که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوان داشته  اند.

کشورهای حوزه CIS  همواره یکی از بازارهای هدف ایران برای صادرات بوده که در سالیان گذشته تعامل و ارتباط با آنان همواره یکی از چالش های مهم ایران برای صادرات بوده، حضور روسیه در این بازار صادرات را برای بسیاری از کشورها سخت کرده و با وجود یک چنین کشور قدرتمندی در این حوزه عملا پیدا کردن شریک تجاری و صادرات بسیار شانس بالایی می خواهد.

یکی از کشورهای بازار هدف ایران ازبکستان می باشد که بدلیل نزدیکی با روسیه و چین به شدت اقتصادش تحت تاثیر این دو قدرت بزرگ اقتصادی است، بازرگانان این کشور امکان تبادلات بازرگانی با آن کشورها را ندارد و علاقه‌مندند با کشور ایران تبادلات بازرگانی داشته باشد. این موضوع، فرصت خوبی را برای ایرانیان فراهم می‌آورد که حداکثر بهره را از شرایط موجود ببرد.

شروع ماجرا

«کریس اشماخ» (Chris Schmauch) یک بازرگان آلمانی است که چند سالی است در ازبکستان زندگی و تجارت می کند و از آنجایی‌که با صنعت دامپروری ایران آشنا است، در طی این مدت با توجه به مطالعه ای که روی بازارهای صادراتی ایران انجام داده و موقعیت استراتژیک ایران، بسیار علاقه‌مند به همکاری و تبادلات تجاری با ایران است.

ایشان عنوان داشت که از نظر تولید و پرورش شترمرغ ایران حداقل ۲۰ سال جلوتر از ازبکستان است و به همین منظور ایشان از طریق یک واسطه با بازار ایران برای خریداری مقدار قابل توجهی شترمرغ معرفی شدند ولی متأسفانه اولین تجربه کاری ایشان، بسیار ناخوشایند بوده است. طی یک معامله تجاری جهت خرید ۳ هزار قطعه شترمرغ از یک شرکت بزرگ در استان فارس، مبلغ ۳۸ هزار دلار بابت پارت اول به شرکت روسی که واسط بین ایران و ازبکستان بوده، پرداخت نمودند.

شرکت روسی هم مبلغ ۲۰ هزار دلار را به شرکت ایرانی جهت ارسال محموله ی اول پرداخت نموده است. رسید تمام پرداخت ها و تراکنش های مالی هم موجود است، متاسفانه طی ۶ ماه از واریز این مبلغ و وعده های متوالی طرف ایرانی، شرکت مذکور علیرغم داشتن قرارداد دوجانبه فی مابین به تعهدات خود عمل ننموده و از ارسال محموله شترمرغ‌ مورد توافق در قرارداد امتناع کرده است و به نوعی سعی در فریب این بازرگان داشته اند.

بدعهدی های طرف ایرانی و عدم حصول نتیجه از پیگیری های پی در پی باعث گردید تا آقای اشماخ به منظور اقامه دعوی حقوقی و طرح شکایت به روابط بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی و پی‌گیری موضوع از طریق سفارت ایران در ازبکستان و همچنین سفارت ازبکستان در ایران، به ایران سفر کند تا پیگیر موضوع فوق گردد.

وی اظهار داشت : زمانی‌که این اتفاق برای من افتاد، یک بی‌اعتمادی برای من بوجود آمد و با درگیری که برای من شکل گرفت دیگر چطور می‌توانم دیگر دوستانم را که تاجر و علاقه‌مند به ایجاد رابطه بازرگانی با ایران هستند، را به ایران معرفی کنم و یا آن‌ها را برای انجام فعالیت اقتصادی با ایران ترغیب نمایم؟.

وی اضافه کرد: من با بازرگانان و افراد زیادی که کار تجارت می کنند در ایران رابطه دارم و میدانم که بسیاری از آنان از تجار موفق، با سابقه و قابل اعتمادی هستند ولی متاسفانه مدیران شرکت سیمرغ پروران پارسه که خود را در ابتدا بعنوان بزرگترین پرورش دهنده شترمرغ در ایران معرفی نموده بودند، حالا نه تنها پاسخی به تماس های ما و واسطه ما نمی دهد، بلکه حاضر نیستند بار درخواستی که ۶ ماه پیش پرداخت کردیم را به ما تحویل دهد و نه حاضر هستند پول واریزی ما را عودت دهند.

وی اضافه کرد: واقعا متاسفم که عرض کنم اگر ایشان راه درست تجارت را انتخاب می کردند با درخواست خرید ماهیانه ای که برای ایشان در نظر گرفته بودیم نه تنها بازار خوبی برای ایشان باز نموده بودیم بلکه باعث می شد راه صادرات شترمرغ ایران به بازار ازبکستان باز گردد و از این راه بازرگانان زیادی را به بازار ایران هدایت می کردیم و در این زمینه ایران می توانست از پتانسیل خوب صادراتی در این بخش با ازبکستان بهره مند گردد.

اشماخ هدف اصلی خود از مبادلات تجاری با ایران را ضمن گسترش کسب و کار با ایران، کمک به اقتصاد دامپروری ایران می داند و صراحتا تاکید می کند که مورد کلاهبرداری طرف ایرانی قرار گرفته و به احقاق حقوق خود در مراجع رسمی و قضایی مصر است و معتقد است که من برای هستم

نباید از این موضوع به سادگی گذشت

حال این سول پیش می آید که در شرایط سخت اقتصادی که بدلیل اعمال تحریم های ظالمانه امریکا صادرات نفت ایران به مشکل برخورده است و درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران بسیار تقلیل یافته است و به گواه بسیاری از کارشناسان اقتصادی راه برون رفت از این بحران تمرکز بر بازارهای صادراتی غیرنفتی و گسترش آن می باشد، چرا وقتی یک بازرگان خارجی که با هزینه خود می خواهد ارز به کشور وارد کند، باید شاهد چنین رفتاری باشد و چرا تاوان کم کاری و عدم آشنایی با روابط اقتصادی بین المللی عده ای را باید کل یک صنعت بپردازد؟

وقتی چندین وزارتخانه و سازمان مختلف جهت تسهیل امر صادرات سالها هزینه، وقت و انرژی مصرف می کنند تا چرخ صادرات کشور به گردش در بیاورند، این نوع برخورد از طرف یک عضو کوچک از جامعه بزرگ تولیدی می تواند کل این چرخ را برای مدت طولانی متوقف کند. چرا آبروی یک ملت بزرگ توسط یک عضو کوچک جامعه به راحتی برده می شود و آیا اراده ای برای مقابله با این مخدوش سازی چهره اقتصاد کشاورزی ایران وجود ندارد؟ نا خودآگاه یاد مثل ایرانی افتادم که «آب رفته به جوی باز نمی گردد».

حال تولیدکنندگان و بازرگانان چند سال باید تلاش کنند تا این چهره مخدوش را ترمیم کنند و چقدر دولت باید برای این موضوع هزینه کند؟ آیا می توان برای این ضرر ارتباطی خسارتی که درخور آن بوده در نظر گرفت و آیا اساسا این نوع خسارات قابل اندازه گیری است؟ آیا می توان از این موضوع به سادگی گذشت؟

لازم به ذکر است تمامی مدارک مربوز به این قرارداد در دفتر این پایگاه اطلاع رسانی اگنا موجود است و فراخور آن در صورت لزوم می تواند در اختیار مراجع قانونی و قضایی قرار گیرد.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارمند دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
1
4
متاسفانه با این کارها آبروی ایران و ايراني بیش از پیش میره.این شخص باید از طریق حقوقي ، پیگیری کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
کدو م آبرو داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
بهتر است نظر شرکت ایرانی هم شنیده شود .یکطرفه قاضی رفتن صحیح نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
0
2
با اینا شدیم 80 میلیون فکر کردن به همین راحتی میتونن کلاه برداری کنن پوست شون و میکنن
ناشناس
|
Finland
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
0
0
همه چیزمون به همه چیزمون میاد
حمید اجاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
0
0
هرگونه ارتباط شرکت ایرانی با این تاجر آلمانی تکذیب شده ...مسائل از طریق پلیس فتا و معاون بین الملل دادستانی درحال پیگیری می باشد ..متاسفیم‌از نشر راحت مطالب کذب و قضاوت یکطرفه
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
0
0
سلام
فقط يك شركت معتبر در اين زمينه در استان فارس وجود دارد كه اصلا در جريان اين مورد نيست،احتمالا همان واسطه روس پول را گرفته و گفته داده به ايراني،خواهشا تا زماني كه تاييد نشده اين خبر را از روي سايت برداريد
نظر شما
ادامه