کد خبر: ۵۳۴۳۶

نخستین مزرعه و همایش ملی شتر تک‌کوهانه کشور با حضور کارشناسان وزارت جهادکشاورزی و ۱۶ استان کشور روز چهارشنبه در مرکز تحقیقات شتر ایران در بافق یزد برپا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در این همایش بیش از ۴۰۰ کارشناس از استان‌های پرورش دهنده شتر، رئیس کلینیک دامپزشکی و ۲ متخصص ژنتیک و اصلاح نژاد از دانشگاه وین پایتخت اتریش حضور داشتند.

هدف از برگزاری این  همایش ارائه یافته های ناشی از آموزش و تحقیقات برای شیوه نگهداری شتر در مرتع و پرواربندی اعلام شدکه در نشست‌های تخصصی در قالب سخنرانی، بروشور و پوستر به شترداران عرضه می‌شود.

رئیس موسسه آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج (تات) وزارت جهاد کشاورزی در این همایش با بیان اینکه یکی از اولویت‌های اصلی نظام در چهار دهه گذشته توسعه امنیت غذایی و تکیه بر تولیدات داخلی کشور است اظهار داشت: مجموع محصولات کشاورزی در اول انقلاب ۲۶ میلیون تن بوده که با تلاش زیاد کارشناسان وزارت جهاد این رقم اکنون به ۱۲۲ میلیون تن رسیده است.

«علی مویدی» با تاکید بر اینکه این رشد رو به توسعه باید باقی بماند افزود: در حوزه دام، تولیدات ما ۳.۵ میلیون تن بوده که هم اینک شاهد تولید ۱۶ میلیون تن در این حوزه هستیم.

وی ظرفیت‌های فراوان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی را یادآور شد و بیان کرد: باید این ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی بیشتر در کانون توجه قرار گیرد.

این مسئول، از وجود ۱۵۰هزار نفر شتر در کشور خبر داد و تصریح کرد: ۱۲ هزار بهره بردار در بخش شترداری فعال هستند که به طور میانگین هر خانوار ۱۰ تا ۱۵ نفر را در این حوزه به کار مشغول کرده است.

مویدی با ذکر اینکه از ۲ سال قبل استقبال خوبی در حوزه پرورش شتر شده است تاکید کرد: باید این شرایط را بهبود بخشید تا ضریب تولیدات دامی و اشتغال در این حوزه افزایش یابد.

وی علت برگزاری مزرعه ملی شتر در بافق را ظرفیت شتر و وجود نخستین ایستگاه ملی تحقیقات این حیوان در شهرستان عنوان کرد و افزود: دعوت از کارشناسان خارجی نقطه قوت این مزرعه است.

این مسوول وزارت جهادکشاورزی از برپایی همایش بین‌المللی شتر در سال آینده و لزوم راه اندازی دبیرخانه مربوطه خبر داد و خاطر نشان کرد: ارسال نتایج تحقیقات و مقاله‌ها به این دبیر خانه بسیار کارآمد و مفید است و ضریب افزایش امنیت غذایی مردم را درپی خواهد داشت.

سالانه ۴۳۵ تن گوشت شتر در استان یزد تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در حاشیه این مزرعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان از نظر تعداد شتر رتبه سوم کشور بعد از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را داراست.

نادرسلیم  افزود: هم اینک ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر شتر در استان وجود دارد و از این تعداد سالانه بیش از ۲۰ تن شیر تولید می‌شود و هزار و ۵۰۰ بهره بردار در این حوزه به کار اشتغال دارند.

وی تصریح کرد: اگر آموزش و مدیریت صحیح در حوزه پرورش شتر صورت بگیرد ۳۰ درصد به اشتغال موجود استان افزوده می‌شود.

یک شتر دار بافقی هم گفت: پرورش این حیوان به خاطر کم توقعی و سازگاری با آب و هوای گرم و خشک و استفاده از علوفه مرتع و خوردن آب شور مقرون به صرفه است.

«عباس فتوحی» که دارای ۱۴۰ نفر شتر است افزود: پوشش گیاهی مقاوم با شوری مناطق پرورش شتر در بافق و رویش گیاهان یکساله در فصل بهار و دوام آن تا نیمه سال می‌تواند محیط چرایی مناسب برای گله‌های شتر فراهم سازد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که حاشی(بچه شتر) با تغذیه از شیر مادر و همچنین استفاده از علوفه مراتع می‌تواند به وزن مناسبی که حدود چهاربرابروزن تولدش است تا پایان دوره شیرخوارگی برسد.

یکی دیگر از پرورش دهندگان شتر هم به خبرنگار ایرنا در بافق از مانع تراشی های محیط زیست و منابع طبیعی گله کرد و گفت: اگر بارندگی شود و مراتع غنی داشته باشیم هیچ نیازی به خرید علوفه و خوراک دام برای پرورش شتر نداریم.

«ابوالفضل دانشور» تعداد شتران خود را ۴۰ نفر اعلام کرد و افزود: از گوشت ، پوست، شیر و باربری این حیوان به ویژه در منطقه گردشگری شن‌های روان کمپ بوم گردی کارکال و شن و شادن بافق بهره می بریم.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی بافق نیز به ایرنا گفت: شتر ضمن اینکه ظاهری این چنین دارد شفا بخش سوء تغذیه است که جهانیان نگران آن هستند.

«مسعود عسکری» با بیان اینکه خداوند خلقت شتر را همانند آفرینش انسان، کوه‌ها و زمین و آسمان عجیب یاد کرده افزود: گوشت و شیر شتر می تواند سوء تغذیه را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر در بافق نگهداری می‌شود تصریح کرد: بافق بعد از اردکان رتبه دوم پرورش این حیوان را در استان به خود اختصاص داده و ۷۰ بهره بردار در این زمینه فعالیت دارند.

غرفه عبا دوزی و توزیع شیر شتر از دیگر برنامه‌های مزرعه ملی شتر در بافق بود.

ایستگاه تحقیقات شتر بافق به عنوان اولین ایستگاه تحقیقات کشور در سال ۱۳۷۱ به منظور انجام تحقیقات و افزایش بهره وری در گله‌های شتر تک کوهانه کشور تاسیس شد و همچنین در راستای اصلاح نژاد، بیماریهای شتر و انگل ها و گری این حیوان فعالیت دارد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه