کد خبر: ۵۳۴۳۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

جمعیت سگ‌های ولگرد و به تبع آمار حیوان گزیدگی در سطح شهرهای لرستان به ویژه خرم‌آباد رشد چشم‌گیری داشته است، موضوعی که اولتیماتوم استانداری را برای جمع‌آوری کامل این حیوانات در پی داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، نیروی انسانی از جمله ابزارهای مهم در رسیدن جوامع به توسعه است، بنابراین حفاظت از سلامت افراد می توانند در تحقق این مهم بسیار موثر واقع شود.

جمعیت سگ‌های ولگرد و به تبع آمار حیوان گزیدگی در سطح شهرهای لرستان به ویژه خرم‌آباد رشد چشم‌گیری داشته است، موضوعی که موجب گلایه بسیاری از شهروندان نیز شده است.

قطع اعضاء و حتی تلفات از مهمترین مواردی است که طی سال‌های اخیر توسط انتقال عوامل بیماری‌زا از حیوانات به شهروندان لرستانی صورت گرفته است، از این رو امروزه سگ‌های ولگرد تهدیدی جدی برای سلامتی انسان‌ها شده‌اند.

برای جلوگیری از روند گسترش بیماری‌هایی همچون هاری و همچنین جمع آوری کامل سگ‌های ولگرد، ظهر امروز جلسه‌ای با حضور معاون سیاسی استانداری لرستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و دیگر مدیران ذیربط برگزار و در نهایت منجر به اولتیماتوم استانداری برای تحقق این موضوع تا برگزاری جلسه آینده شورای سلامت استان شد

وقوع 6 هزار مورد حیوان گزیدگی در لرستان

کارشناس استانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان با اشاره به موارد بالای حیوان گزیدگی در استان، گفت: حدود 6 هزار مورد حیوان گزیدگی در استان اتفاق افتاده است،
علی چگنی شرفی خاطرنشان کرد: تاکنون 19 میلیارد تومان برای مسائلی همچون پیشگیری و درمان بیماری هاری هزینه شده است، بنابراین بایستی کمیته اتلاف و یا ساماندهی در استان راه‌اندازی شود.

80 درصد حیوان گزیدگی‌ها در مناطق روستایی رخ می‌دهد

وی با بیان اینکه 80 درصد حیوان گزیدگی‌ها در مناطق روستایی رخ می‌دهد، افزود: از این رو واکسیناسیون سگ‌های گله بایستی مورد توجه قرار گیرد.

چگنی با اشاره به طغیان بالای موارد مثبت هاری در استان، تصریح کرد: اغلب شهرهای استان از این مسئله رنج می‌برند و به طور مرتب شاهد مرگ‌های انسانی و قطع عضو به دلیل حیوان گزیدگی هستیم.
این مسوول خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها در شهر و دهیاری‌ها در روستاها ملزم به ارائه راهکار و پیشگیری از گسترش حیوان‌گزیدگی‌ها هستند چرا که این موضوع از دغدغه‌های مهم شهروندان لرستانی است.

پوشش بالای واکسیناسیون علیه بیماری‌های قابل انتقال

در ادامه معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی لرستان با اشاره به پوشش بالای واکسیناسیون علیه بیماری‌های قابل انتقال در مناطق مختلف استان، اظهار کرد: با وقوع سیل اخیر واکسیناسیون در مناطق سیل‌زده علیه بیماری‌هایی همانند هاری و شاربن افزایش یافت.

احسان سلیمانی بیان داشت: لرستان در بین 7 استان همجوار دام‌پرور ترانزیت در جهت کوچ‌روی عشایر است و این موضوع انتقال آلودگی‌ها از یک نقطه به نقطه دیگر را افزایش می‌دهد.

بیشترین آسیب‌ها را در فصل کوچ عشایر داریم

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب‌ها را در فصل کوچ عشایر داریم، افزود: علی‌رغم تلاش‌های گسترده برای جلوگیری از حضور پیاده عشایر کوچ‌رو در استان، اما به دلایل مختلف اجتماعی و طایفه‌ای این مهم محقق نشد.

واکسیناسون 10 هزار قلاده سگ

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی لرستان با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه امکان مالی و علمی واکسیناسیون حیات‌وحش به دلیل هزینه‌بر بودن وجود ندارد، گفت: با این وجود دامپزشکی استان علاوه بر تعهد واکسیناسیون 7 هزار قلاده، 3 هزار قلاده دیگر را تحت پوشش قرار داده است.

سلیمانی بر لزوم ایجاد پناهگاه برای جمع‌آوری و نگهداری و یا حذف احشام با امکانات بهداشتی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: چنانچه پناهگاهی برای سگ‌های ولگرد راه‌اندازی شود، دامپزشکی استان امکانات لازم برای سم‌پاشی، واکسیناسون و ارائه قرص‌های ضدانگل را فراهم خواهد کرد، ضمن اینکه عقیم‌سازی این حیوانات بایستی به کمک دانشگاه علوم پزشکی انجام شود.

سگ‌های ولگرد، تهدیدی جدی برای شهروندان خرم‌آبادی

فرماندار خرم‌آباد در این جلسه وجود سگ‌های ولگرد را تهدیدی جدی برای شهروندان عنوان و بیان کرد: جمعیت سگ‌های ولگرد در سال‌های اخیر افزایش یافته و عاملی برای تهدید سلامتی افراد شده است.
جعفر طولابی بیان داشت: از آنجا که در شهرها، شهرداری‌ها متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هستند اما شهرداری خرم‌آباد به تنهایی قادر به انجام کار نیست، چرا که ابزار و منابع مالی لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه شهروندان معترض حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر هستند، گفت: انتظار می‌رود معاونت عمرانی استانداری، بودجه لازم طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را با مشارکت دیگر دستگاه‌ها تامین نماید.

طولابی ادامه داد: بخش زاغه امسال کانون شیوع بیماری هاری بود، همچنین در مناطق عشایری این بیماری عامل جدی برای تهدید سلامتی افراد محسوب می‌شود

فرماندار خرم‌آباد بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تاکید و تصریح کرد: اگرچه تاکنون فعالیت‌هایی در این زمبنه انجام شده اما بایستی بیش از پیش افزایش یابد.

شهرداری قادر به جمع‌آوری سگ‌ها نیست/ بودجه لازم تامین شود

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد با بیان اینکه طی سال‌های گذشته حساسیت بالایی برای کشتن سگ‌های ولگرد وجود نداشت، گفت: اما طی سال‌های اخیر و با فعالیت سازمان‌های مردمی حمایت از حقوق حیوانات، اتلاف عملا از دستور کار خارج شد.

علی محمدخانی با اشاره به ایجاد فضایی برای نگهداری سگ‌های ولگرد در حاشیه خرم‌آباد، بیان داشت: در حال حاضر حدود 70 سگ در این محل نگهداری می‌شوند.

وی، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را امری مشکل خواند و گفت: اگرچه اکنون دو پیمانکار برای این موضوع به کار گرفته شده است، اما پس از زنده‌گیری بایستی دیگر دستگاه‌ها ورود کرده و اقدامات لازم جهت عقیم‌سازی حیوانات را انجان دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد اظهار داشت: بایستی از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه حقوق حیوانات درخواست کرد که مدیریت مجموعه نگهداری از سگ‌های ولگرد را بر عهده بگیرند.

محمدخانی با بیان اینکه حدود 500 سگ در مناطق مختلف شهر خرم‌آباد حضور دارد، گفت: برای جمع‌آوری هر قلاده سگ حدود 150 هزار تومان مورد نیاز بوده، از این‌رو شهرداری نیازمند تامین مالی در این زمینه است

جمع‌آوری کامل سگ‌های ولگرد بایستی عملیاتی شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با اشاره به مصوبات بسیار برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد طی سه سال گذشته، اظهار کرد: با این وجود این موضوع رها شده است.

محمود ثمینی با تاکید بر اینکه از کنار این موضوع مهم نبایستی به سادگی عبور کرد، افزود: جمع‌آوری کامل سگ‌های ولگرد بایستی عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هزینه‌بر است، گفت: در همین راستا انتظار می‌رود از ظرفیت بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین استفاده شود.

معاون سیاسی استانداری لرستان اظهار داشت: دامپزشکی استان موظف است در زمینه مراقبت‌ از سگ‌ها حضور پر رنگی داشته باشد.

ثمینی تاکید کرد: انتظار می‌رود تا برگزاری جلسه آینده همه سگ‌های ولگرد از سطح شهر خرم‌آباد جمع‌آوری شوند ، چرا که علاوه بر ناقل بیماری بودن، سگ‌های ولگرد عاملی برای تهدید نوامیس و کودکان محسوب می‌شوند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
2
1
اگه راست میگه خودش که مسئول کارگروه اقدام مناسب کنه
دامپزشکی اصلا وظیفه قانونی جز مشاوره نداره
منوچهر مهرنور
|
Turkiye
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
2
1
ایشون اشتباه متوجه شده اند و فرموده اند دامپزشکی هیچ مسئولیتی ندارد بودجه بدهند شهرداری جمع کند دامپزشک استخدام یا با یه کلینیک دامپزشکی قرارداد ببندد بعد اداره دامپزشکی نظارت بر جراحی ها رو داشته باشد و گرنه در جمع آوری و نگهداری دامپزشکی هیچ رنگی ندارد یکی بره این آقا رو توجیح کنه .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
0
2
اتفاقا" این کار به عهده دامپزشکی هست نه ارگانهایی دیگر . البته دامپزشکی لرستان در قبال حیوانات اهلی کاری از پیش نبرده چطور میتونیم انتظار داشته باشیم سگ ها رو مهار کنند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
1
0
توجبه نه توجبح
علیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
2
0
جمع اوری سگهای بدون صاحب در شهرها به عهده شهرداری هاست قطعا انجمن های حمایت از حیوانات در این مورد به کمک خواهند امد معمولا دامپزشکی در کمیته هایی که ارتقا بهداشت عمومی مطرح باشد مشارکت و حضور فعال خواهد داشت
نظر شما
ادامه