کد خبر: ۵۶۰۹

حکیم مهر - مدیرگروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در زمینه کنترل مالاریا در استان‌هایی مانند هرمزگان، زاهدان و کرمان باید دقت بیشتری شود چرا که آمار مبتلایان به مالاریا در این استان‌ها بیش از سایر مناطق کشور است.

دکتر پرویز وحدانی افزود: ایران مرزهای وسیعی با افغانستان، پاکستان و کشورهای عربی دارد. این کشورها مانند ایران بیماری مالاریا را کنترل نکرده‌اند بنابراین افرادی که از این کشورها به ایران سفر می‌کنند می‌توانند مالاریا را به ایران منتقل کنند.

وی تأکید کرد: اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اقدامات خوبی را در زمینه کنترل مالاریا در کشورمان انجام داده است و از این نظر یکی از کشورهای برتر خاورمیانه هستیم.

این متخصص بیماری‌های داخلی و عفونی اضافه کرد: در مرز ایران افرادی که دارای علایم ابتلا به بیماری مالاریا هستند شناسایی و درمان می‌شوند و این کار نتیجه بسیارخوبی را در زمینه کنترل مالاریا در ایران داشته است.

وحدانی افزود: اگر فردی آلوده به انگل مالاریا در منطقه‌ای وجود نداشته باشد حتی اگر پشه آنوفل در آن منطقه باشد، مالاریا منتقل نمی‌شود چرا که آنوفل باید فرد مبتلا به مالاریا را نیش بزند تا بتواند این انگل را به فرد دیگری منتقل کند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت کنترل مالاریا در جهان اظهار کرد: مالاریا در کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، آمریکای لاتین و تا حدودی هندوستان به خوبی کنترل نشده است. در این کشورها هم مبتلایان به مالاریا زندگی می‌کنند و هم آنوفل وجود دارد بنابراین این بیماری به راحتی منتقل می‌شود. در این شرایط کشورهای دیگر باید برای کنترل این بیماری به ممالک درحال توسعه و توسعه‌ نیافته کمک کنند.

وی افزود: مطالعات خوبی در آمریکای لاتین برای تولید واکسن مالاریا صورت گرفته است چون درحال حاضر واکسنی وجود ندارد که بتوان همه افراد را با آن بر علیه ملاریا واکسینه کرد.

وحدانی در پایان در زمینه علایم ابتلا به مالاریا گفت: تب، لرز، تعریق فراوان و بزرگ ‌شدن طحال از علایم ابتلا به مالاریا است اما این علایم براساس نوع انگل تا حدودی متفاوت است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه