کد خبر: ۵۷۱۳

حکیم مهر - مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی با بیان اینکه وجود باقیمانده سموم و فلزات سنگین در ماهی قزل آلا در حال بررسی است، گفت: ویروسها از طریق فرآورده‌های آبزیان به انسان منتقل می‌شوند که این موضوع هم براثر عدم رعایت بهداشت فردی کارگران اتفاق می‌افتد.
دکتر کاظم عبدی درخصوص بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو، گفت: امسال هنوز پرورش میگو شروع نشده اما اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شده است.

وی افزود: در مراکز تکثیر میگو سیستمهای مدیریتی فعال هستند و تاکنون هم 8 بیماری شناسایی شده و تحت کنترل قرار دارد که سازمان می تواند در صورت شیوع این بیماریها با آنها مقابله کند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی تصریح کرد: فرآورده های شیلاتی از سالم ترین محصولات محسوب می شوند و اصولا آبزیان زنده هیچ گونه بیماری را به انسان منتقل نمی کنند.

عبدی افزود: ویروس ها تنها از طریق فرآورده های آبزیان به انسان منتقل می شوند که این موضوع هم براثر عدم رعایت بهداشت فردی کارگران اتفاق می افتد.

وی در مورد پایش آبزیان برای کنترل باقیمانده سموم اظهار داشت: در مورد میگو هر ساله پایش انجام می شود و از آنجایی که ایران جزو صادر کنندگان محصولات آبزیان است و در گروه A  که جزو بالاترین صادرکنندگان دردنیاست قرار دارد، محصولات آبزیان به خصوص میگو از سالم ترین آنها به شمار می رود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی به پایش در ماهی قزل آلا اشاره کرد وافزود: امسال برای اولین بار اقدام به پایش قزل آلا کردیم که نتیجه آزمایشات هم در حال آنالیز هستند.

عبدی افزود: تاکنون در زمینه آنتی بیوتیک، سموم ارگانوکلره و فسفره مشکلی وجود نداشته اما برخی موارد مانند فلزات سنگین در حال بررسی آماری است.
 

نظر شما
ادامه