کد خبر: ۵۷۲۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: مبارزه با بیماری های واگيردامی و مشترک بين انسان و دام یکی از مأموريت هاي مهم در حیطه وظایف دامپزشکی می باشد. اين مهم از طريق واکسیناسیون دام و طیور بر علیه انواع بیماری ها، تست و خونگیری و انجام آزمایش و شناسايي دام هاي رآكتور و آلوده و حذف آنها از جمعيت دامي صورت مي گيرد كه لازمه انجام اين مأموريت ها مواجه شدن با دام هاي بيمار است كه در نتیجه اينگونه فعاليت ها سلامت پرسنل دامپزشكي را به خطر مي اندازد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، «دکتر علی فاتحی نیا» در خصوص این مطلب اظهار داشت: تاکنون بیش از 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان شناخته شده است که بسیاری از آن ها خطرناک و حتی مهلک می باشند. از مهمترین این بیماری ها تب مالت، سل گاوی، مشمشه، جنون گاوی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب کریمه کنگو و شاربن می باشد. 

لذا جامعه دامپزشكی در راستای مبارزه با این بیماری ها به منظور تامین سلامت انسان ها و حراست از سرمایه های دامی کشور با خطرات جدی روبرو هستند. از جمله این خطرات تماس با جنین سقط شده و ترشحات زایمانی دام های آلوده به انواع بیماری، تلقيح ناخواسته اجرام بيماري زاي واكسن ها به بدن واكسيناتورها، تنفس هوای آلوده به عوامل بیماری زا، برخورد فیزیکی دام و تماس با انگل های خارجی بدن دام است به گونه ای که بر اثر همین مسائل سالانه تعدادی از کارکنان دامپزشکی در سطح کشور به بیماری های خطرناک و کشنده مشترک مبتلا می شوند و یا دچار مصدومیت های شدید می گردند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در كنار مشكلات فوق عملیات مختلف آزمایشگاهی بر روی نمونه های فراورده های خام دامی، خون، بافت و سایر نمونه های مشکوک به بیماری انجام می گیرد که علی رغم رعایت نکات ایمنی می تواند خطرات جدی را متوجه کارشناسان آزمایشگاه دامپزشکی نماید.

فاتحی نیا در پایان اظهار امیدواری نمود: با تلاش پرسنل خدوم دامپزشکی استان و هوشیاری مردم در قبال هشدارهای دامپزشکی، به بالاترین سطح ایمنی در مقابل بیماری های مشترک انسان و دام دست یابیم.         

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
0
0
بعد دم از واکسیناسیون رایگان با تعرفه های مضحک میزنند وبروزرسانی تعرفه هاهم باچندسال تاخیر .خبری از بیمه وسختی کارو..هم نیست
ناشناس
|
Mexico
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
0
درج این خبر تو حکیم مهر چه تاثیری داره؟!مثل اینکه اعضای یه خانواده بشینند دور هم و از خوبیها و بدیهای همدیگه تعریف کنند!خبرهای حکیم مهر رو اکثرا دامپزشکان دنبال میکنند.از پزشکها یاد بگیرید که سر قضیه کرونا با توجه به تمام زحماتی که کشیدند از نظر رسانه ایی کمش نگذاشتند و حتی توانستند امتیاز شهید خدمت رو بگیرند.ولی متاسفانه دامپزشکان محترم همه حرفهاشون رو زیر پتو میگن!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
0
دقیقا درست است.الان دو همکار بیماری ناشناخته ای گرفته اند.
نظر شما
ادامه