کد خبر: ۵۸۱۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

«دکتر علیرضا رفیعی پور» مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تسهیل گری در قوانین و دوری از موازی کاری بین دستگاه های حاکمیتی، نظر فنی و علمی سازمان دامپزشکی کشور در مورد سقف مجاز آفلاتوکسین به میزان 20ppb  برای نهاده ها، مورد تایید کمیته ملی استاندارد قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور»، مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر افزود: با پیگیری های مستمر دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی سقف استاندارد اجباری نهاده های کشاورزی اعم از ذرت و کنجاله ها اصلاح گردید و یکی از گره های اصلی تامین نهاده ها در کشور که سالها مورد مناقشه با سازمان استاندارد بود مرتفع گردید.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران، سقف افلاتوکسین B1  را در واردات نهاده ها ۵ppb در نظر گرفته است ولی اعتقاد سازمان دامپزشکی در سالهای گذشته همواره بر آن بوده که حتما از استانداردهای بین المللی مانند اتحادیه اروپا و یا FDA  می توان استفاده نمود و آن را ملاک عمل قرار داد تا میزان رسوب نهاده ها در گمرک به حداقل برسد و محصولی که می تواند در کشور به مصرف خوراک دام برسد دچار برگشت به مبدا و معدوم سازی نباشد  با توجه به اینکه این اقلام با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور گردیده بودند دچار تضییع بیت المال نشویم.

رفیعی پور خاطر نشان کرد: بعد از جلسات متعدد که در قالب کمیته های فنی و تخصصی وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های ذیربط در موضوع مانند سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات، معاونت باغبانی، معاونت امور دام، معاونت امور زراعی با کارشناسان سازمان استاندارد ایران برگزار گردید، در نهایت در کمیته ملی استاندارد در بحث افلاتوکسین، نظر مرجع ذیصلاح بین المللی که همان دامپزشکی است به تایید نهایی رسید.

وی گفت: در این کمیته مصوب شد در حوزه واردات نهاده های دامی در مورد نهاده هایی که در بخش طیور، دام پرواری وآبزیان مصرف می شوند، میزان افلاتوکسین مجاز برای واردات به سقف  ۲۰ppb در اصلاح شود و در مورد نهاده های مورد مصرف در دام سبک و سنگین شیری و همچنین دام های جوان سقف استاندراد ۵ppb درنظر گرفته شود.

رفیعی پور در مورد بحث واردات ذرت دارای افلاتوکسین که بازتاب رسانه ای زیادی در رسانه ها داشت اعلام کرد: سالانه چیزی بالغ بر ۸٫۵ میلون تن ذرت دامی وارد کشور می شود که در مساله ذرت های آلوده این میزان فقط ۱۴۰ هزار تن بود، کل محصول مورد مناقشه با سازمان استاندارد کمتر از ۲ درصد واردات سالیانه هم نیست.

وی افزود: ممکن است طرح این مساله در سطح ملی ممکن است برای مردم ایجاد شبهه نماید ولی باید این مساله را یادآور شوم که ذرت مورد مناقشه در سال قبل پس از سالم سازی، با رعایت اصول بهداشتی به دستور مقامات ذیربط برای ارسال به کارخانه های الکل سازی به منظور فراوری و استحصال الکل مورد تایید قرار گرفت.

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی گفت: در آخرین کمیته ملی استاندارد که در حضور کارشناسان سازمان ملی استاندارد، زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وزارت بهداشت بود، با پیگیری های دفتر محیط زیست و سلامت غذا، نظر فنی و علمی دستگاه تخصصی که سازمان دامپزشکی کشور بود به کرسی نشست و یکی از گره هایی که سالها در حوزه تامین نهاده مهمی مانند ذرت و کنجاله ها بود باز شد.

رفیعی پور در انتها یادآور شد: این مصوبه برای تصویب نهایی به شورای عالی سلامت ارسال شده و پس از تصویب بعنوان یک دستورالعمل و قانون اجرایی ابلاغ خواهد گردید.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
1
1
باسلام و خدا قوت به دکتر رفیعی پور انسان مؤمن و اخلاق مدار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
0
فرق نهاده وارداتی و نهاده دام سبک چیست؟
پاسخ ها
دامپزشک
| Germany |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
فرقش این هست که اون سقف ۵ ppb رو بی خیال شید
چطوری میخواهین کنترل کنین که یه محموله ذرت با ۲۰ ppb آفلاتوکسین بره به مرغداری و یه محموله با ۵ ppb بره به گاوداری؟ اونم توی کشوری که دکل نفتی توش گم میشه و قاضیش میره رومانی روغن بنفشه استعمال می کنه و از بالای هتل دایو میزنه
نظر شما
ادامه