کد خبر: ۵۸۱۷

حکیم مهر - در حالی که کمتر از یک ماه تا انتخابات دبیرکلی فائو زمان باقی نمانده، اجماعهای جهانی نشان می دهد که دکتر محمد نوری نائینی، کاندیدای ایرانی به لحاظ فنی و تخصصی برتر از همه رقبای خود در پرسش و پاسخهای جهانی بوده است.

رییس اتاق کشاورزی اتاق ایران با اعلام این مطلب گفت: انتخابات فائو در اوایل تیرماه سال جاری برگزار می شود که برای تصاحب صندلی شماره یک فائو در 194 عضو این سازمان باید رای گیری شود.

محمدحسین کریمی پور افزود: اکنون امنیت غذایی یکی از مهمترین مسایل موجود در دنیا است که در همه مجامع جهانی از G8 تا G20 و اجلاسهای تخصصی همواره در لیست مذاکرات کشورها قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس یک اجماع جهانی فائو به عنوان یکی از سازمانهای ناکارآمد و قدیمی دنیاست که باید پس از 10 سال پوست اندازی کرده و هوشمندسازی و احیا در آن صورت گیرد. این در حالیست که پس از 36 سال و حضور دو دبیرکل با عمر مدیریت 18 ساله، دبیر کمیته شورای فائو به این نتیجه رسید که یکی از دلایل ناکارآمدی این سیستم جهانی عمر طولانی ریاست نامحدود آن است. لذا پیشنهاد شد که حداکثر عمر تصدی گری دبیرکلی فائو به دو دوره چهار ساله محدود شود.

سکوت زیربخشهای کشاورزی در قبال کاندیداتوری ایران

کریمی پور ادامه داد: در حالی که شش رقیب دکتر نوری نائینی با سرمایه گذاریهای بسیار بالا و تبلیغهای زیاد در حال جذب رای برای کاندیدای مورد نظر خود هستند، ایران کمی دیر به فکر سرمایه گذاری برای انتخابات ژوئن 2011 افتاده است.

وی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی از دی ماه سال گذشته تاکنون تلاش کرده با مکاتبات سیاسی و رایزنیهای دیپلماتیک در داخل و خارج کشور نظر فعالان بخش کشاورزی را به سمت انتخابات تیرماه و دکتر نوری نائینی جلب کند، اما واقعیت آن است که تاریخچه سرمایه گذاری ایران برای انتخابات فائو شش ماه در مقابل تلاش دو ساله رقیب برزیلی است.

کریمی پور با اشاره به رقبای دکتر نوری نائینی یادآور شد: دکتر نائینی 11 سال به عنوان سفیر ایران در فائو فعالیت کرده و چهار سال طی دو دوره عضو شورای فائو به عنوان مهمترین کرسیهای موجود در فائو بوده است. همچنین سابقه فنی و تخصصی دکتر نائینی قابل مقایسه با هیچ کدام از کاندیداهای موجود در لیست انتخابات دبیرکلی فائو نیست.

رقابت اسپانیا و برزیل با ایران برای تصاحب فائو

وی تاکید کرد: داسیلوا به عنوان رقیب برزیلی دکتر نائینی که سمت معاون فنی آمریکای لاتین را در کارنامه خود داشته و سوابق خوبی نیز در فائو دارد، به عنوان اصلی ترین رقیب کاندیدای کشورمان محسوب می شود.

رییس اتاق کشاورزی اتاق ایران اظهار داشت: مورتینف وزیر امور خارجه سابق اسپانیا با وجودی که در بخش دیپلماسی بسیار فعال کرده، اما سابقه ای در بخش کشاورزی نداشته و در عمل به عنوان سومین کاندیدای اخذ کرسی دبیرکلی سازمان ملل قرار دارد.

کریمی پور همچنین گفت: فیشگر کمیسیونر سابق کشاورزی اتحادیه اروپا که متخصص اتریشی به شمار می رود و سوسیلو، وزیر سابق اندونزی و عبداللطیف رشید، وزیر سابق آب عراق به عنوان شش کاندیداتوری هستند که در انتخابات ژوئن 2011 با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

وی در ادامه افزود: هرچند در میان رقبا، دکتر نائینی به علت تخصص حرفه ای و شخصیت اثرگذار خود طی چند دهه گذشته در فائو از جایگاه شاخصی برخوردار است، اما میزان سرمایه گذاری کشور برزیل و اسپانیا قابل مقایسه با ایران نیست. در یک مقایسه رقیب برزیلی دکتر نائینی، 54 وزیر کشاورزی کشورهای مختلف را به برزیل برای بازدید از پیشرفتهای کشاورزی به مدت یک هفته دعوت کرد که در عمل یک تبلیغات موثر با انضمام هدایا و هزینه کرد 5/2 میلیون دلار محسوب می شد.

کریمی پور خاطرنشان کرد: رقیب اسپانیایی نیز به هر کشوری که عضو فائو بوده است، برای جمع آوری رای و فعالیتهای تبلیغاتی سفر کرده، به طوری که کشور امارات متحده عربی که در همسایگی ایران قرار دارد، اعلام کرده پیش از این به اسپانیا قول مساعد برای دادن رای مثبت به مورتینف داده است.

متخصص ترین کاندیدای موجود، دکتر نائینی است

وی ادامه داد: تجربه 40 ساله آکادمیک و آشنایی عمیق دکتر نوری نائینی و همچنین اثرگذاری وی در لابی گری به گونه ایست که در جلسه سفرای خارجی آمریکایی اعلام شده که نوری نائینی لایق ترین کاندیداتور از کشورهایی مانند ایران به لحاظ دیپلماسی سیاسی است.

رییس اتاق کشاورزی اتاق ایران تصریح کرد: هرچند دکتر نوری نائینی توانسته است در همه کمپینها و پرسش پاسخهای برگزارشده تا انتخابات رای مثبت سفرا و وزرای کشاورزی را از آن خود کند، اما گر به دلایل سیاسی نیز ایران نتواند صندلی شماره یک فائو را تصاحب کند، حضور دکتر نائینی در پرسش پاسخهای برگزارشده تا انتخابات نشان می دهد جمهوری اسلامی قابلیت پرورش مدیری در سطح بین المللی را داراست.

کریمی پور یادآور شد: اجماع جهانی درباره دکتر نائینی به لحاظ فنی و تخصصی تثبیت شده، اما در فرصت باقیمانده باید برای ستاد تشکیل شده توسط دکتر نوری نائینی و سرمایه گذاری برای تبلیغات وی در سطح کشورها اقدام عاجلی از سوی همه زیربخشهای اقتصادی صورت گیرد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه