کد خبر: ۵۸۶۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، آذربایجان شرقی، گلستان و خراسان شمالی

 

کسب مقام دوم اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در مسابقات شنا
 
در دهمین دوره مسابقات قهرمانی کشوری شنا در ماده 50 متر قورباغه در بین کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، کوروش جامع مهماندوست از کارکنان اداره کل دامپزشکی استان اردبیل موفق به کسب مقام دوم انفرادی این دوره از مسابقات گردید.

این مسابقه روز 27 اردیبهشت ماه سالجاری با حضور 72 نفر از شناگران وزارت جهاد کشاورزی در استان سمنان برگزار گردید.

----------------------------

 

اهداء خون کارکنان اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی به مناسبت سالروز فتح خرمشهر
 
جمعی از پرسنل اداره کل دامپزشکی استان در حرکتی خداپسندانه و در جهت ارج نهادن به سالروز فتح خرمشهر در سوم خرداد ماه سال 1361 و زنده نگاهداشتن یاد و خاطره جانفشانی رزمندگان اسلام، خون خود را اهداء نمودند.
گفتنی است به همت پایگاه مقاومت بسیج ولایت و روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی  به مناسبت گرامیداشت این روز عزیز که مقارن با روز میلاد دردانه پیامبر اکرم(ص) حضرت فاطمه زهرا (س) و سلاله پاکش حضرت امام خمینی(ره) که به نام روز زن و مادر نامگذاری گردیده در محل اداره کل دامپزشکی این استان ویژه برنامه ای روز سه شنبه از ساعت 10 الی 12  برگزار خواهد گردید.

 

----------------------------

 

توزیع سم و شربت ضد انگل برای دامهای عشایری خراسان شمالی آغاز شد
 
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: عملیات توزیع سم و شربت ضد انگل برای مقابله با بیماریهای دامی بین دامداران عشایری این استان آغاز شد.
دکتر'حمید رمضانی' اظهار داشت: سم و شربت توزیعی ضد انگل از امروز در اختیار دامداران عشایری استان قرار می گیرد تا دامهای خود را علیه بیماریها ایمن کنند.وی گفت: توزیع سم و شربت ضد انگل دامی 10 تا 15 روز از طریق شبکه های دامپزشکی شهرستانهای استان خراسان شمالی ادامه دارد.رمضانی شمار دامهای عشایر خراسان شمالی را 400 هزار راس عنوان کرد.وی همچنین از اجرای طرح مایه کوبی دامهای سنگین استان علیه بیماری تب برفکی ازدهم خرداد ماه همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت:در این طرح 90درصد از 84 هزار راس دام سنگین زیرپوشش قرار می گیرد.
معاون فنی دامپزشکی خراسان شمالی افزود: هم اکنون امکانات دامپزشکی استان برای اجرای طرح مایه کوبی دامهای سنگین علیه بیماری تب برفکی آماده است.
وی گفت : بخش خصوصی در نخستین مرحله اجرای طرح مایه کوبی دامهای سنگین علیه این بیماری طی سال جاری 60 درصد مشارکت خواهد داشت.
رمضانی همچنین از صدور کارت الکترونیکی برای رانندگان کامیون های حمل دام زنده و فرآورده های خام دامی در این استان خبر داد و گفت: این طرح از سالجاری شروع شده و تاکنون 10 درصد رانندگان کامیون حمل کننده دام زنده و فرآورده های خامی دامی از استان صاحب کارت الکترونیکی شده اند.
وی افزود: هم اکنون در این استان 300 کامیون در بخش حمل دام زنده و فرآورده های خام دامی فعالیت دارند که سال قبل فقط در بخش حمل دام زنده بین 170 تا 200 هزار راس دام از این استان به سایر استانهای کشور حمل شد.
وی همچنین درباره صدور کد رهگیری برای مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در استان نیز گفت: این طرح از سوی دامپزشکی استان به اجرا در آمده که تا پایان اجرای طرح هزار و 50 مرکز عرضه فرآوده های خامی زیر پوشش قرار می گیرند.
رمضانی از مزایای صدور کد رهگیری برای مراکز عرضه فرآورده های خامی در استان را ساماندهی و جلوگیری از تخلف این واحدها و هدایت مردم به مراکز مطمئن برای تهیه فرآورده های خامی دامی مورد نیاز عنوان کرد.
خراسان شمالی با داشتن بیش از دو میلیون راس دام سبک و سنگین یکی از قطب های دامپروری در کشور است.

 

---------------------------------

 

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی:
رعایت نشدن شرایط بهداشتی مرغداری‌ها، عامل اصلی انتقال بیماری "گامبورو" در بین طیور است

 

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی گفت: رعایت نکردن شرایط بهداشتی در مراکز پرورش طیور استان عامل اصلی انتقال بیماری "گامبورو" در بین طیور است.

دکتر فرزین حسینی با اشاره به این‌که "گامبورو" بیماری حاد و واگیردار ویروسی است که موجب تخریب سلول‌های ایمنی طیور می‌شود و از شایع ترین بیماری‌های طیور در نقاط مختلف دنیا است، افزود: نقل و انتقال و تردد افراد یکی دیگر از عوامل بروز این بیماری در بین طیور استان است.

وی با بیان این‌که ویروس گامبورو از طریق کود، آب و غذا انتقال می‌یابد و پرندگان با بلعیدن ویروس آلوده می‌شوند، ادامه داد: ویروس "گامبورو" ویروس مقاومی است و به راحتی به وسیله پرسنل، تجهیزات و دان قابل انتقال است.

حسینی با ذکر این‌که طی سال گذشته 2 کانون از این بیماری در بین طیور استان مشاهده شد و سه هزار قطعه طیور نیز بر اثر این بیماری تلف شدند، اظهار داشت: این تعداد تلفات در مقایسه با سال پیش از آن 41 درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، به منظور مبارزه با این بیماری طی سال گذشته حدود 6 میلیون قطعه طیور صنعتی در استان واکسینه شدند.

این مسوول با اشاره به این‌که بیماری گامبورو به 2 شکل تحت بالینی و بالینی طیور را درگیر می‌کند، توضیح داد: اگر جوجه در سن قبل از سه هفتگی درگیر شود، علایم بالینی از بیماری مشاهده نمی‌شود اما به شدت سبب تضعیف سیستم ایمنی جوجه می‌شود.

وی تصریح کرد: در طیور گوشتی که به صورت متراکم پرورش داده می شوند و به ویروس گامبورو آلوده هستند، طیور در سن‌های اولیه زندگی به بیماری گامبورو تحت بالینی که بدون علایم است مبتلا می‌شود و سبب کاهش رشد و بهره وری و پاسخ ایمنی ضعیف نسبت به واکسیناسیون در گله می‌شود.

رییس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی خراسان شمالی در خصوص بیماری گامبورو بالینی، گفت: گله بعد از سه هفتگی به این ویروس آلوده می شود که در این شرایط تلفات و علایم بیماری گامبورو به صورت ناگهانی خود را نشان می دهد.

وی، ایمنی مادری مناسب، بهداشت و قرنطینه خوب در گله و اجرای برنامه واکسیناسیون دقیق را مهمترین عوامل برای کنترل بیماری گامبورو در مراکز پرورش طیور بیان کرد.

حسینی افزود: از موارد دیگر در کنترل بیماری گامبورو در گله‌های طیور، کنترل انتقال آلودگی است که توسط اجرای مراحل بیوسکوریتی شامل بهداشت و آماده سازی مناسب واحد قبل از جوجه ریزی و کنترل عوامل انتقال دهنده ویروس در هنگام پرورش انجام می‌شود.

به گفته وی، ترکیبات ضد عفونی کننده مثل فنل یا فرمالین، ترکیبات ید، اثرات مفیدی را بر روی از بین بردن ویروس گامبورو دارند.

 

 

نظر شما
ادامه