کد خبر: ۵۹۷۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

اینجا تعداد سگ‌های ولگرد بیشمار است شب‌ها گله‌ای پرسه زنان به دنبال غذا می‌گردند روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. گاهی اوقات برای پیاده‌روی شبانه و یا صبحها برای رفتن به محل کار، مجبوریم از ترس آن‌ها مسیرمان را عوض کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، به‌غیر از سگ‌های ولگرد، تعدادی از ساکنین اینجا نیز سگ‌های خانگی دارند که شب‌ها برای هواخوری با خودشان به پارک می‌آورند. در شرایط فعلی که کرونا تا این حد در بروجرد زیاد شده و وضعیت قرمز است، این کار دهن کجی به حقوق شهروندی مردم می باشد چون ممکن است این حیوانات ناقل ویروس باشند و مردم را دچار بیماری کنند.

سگ‌های‌ولگرد با به‌هم ریختن ‌زباله‌ها و زباله‌گردی در سطح شهر و تردد در محیط‌ شهری باعث انتقال آلودگی و برهم زدن‌ نظافت شهری می‌شوند.

گاهی سگ‌ها وفادار هستند و داستان‌های زیادی از وفاداری سگ‌ها به انسان‌ها شنیده شده پس می‌توان با یک کنترل برنامه‌ریزی شده از آنها برای نگهبانی ساختمان‌ها و اماکن استفاده کرد اما اگر کنترل نشوند می‌توانند مخرب و مضر باشند.

مردم اعتقاد دارند اتلاف باید به شکل عقیم‌سازی باشد

«محسن بلوریان» معاون سیاسی فرمانداری بروجرد در این‌باره، اظهار می کند: نزدیک به یک دهه است که معضل سگ‌های ولگرد، نحوه اتلاف آنها و اعتراضات انجمن حمایت از حیوانات بروجرد در این رابطه مطرح است.

به گفته وی، در ماه‌های اخیر اتلاف سگ‌های ولگرد به صورت اسلحه شکاری است که اعتراض مردم را به دنبال داشته و اعتقاد آنها بر این است که اتلاف باید به شکل عقیم سازی انجام شود.

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از طریق حیوان گزیدگی نیز هاری است البته سایر بیماری‌های عفونی دیگر هم ممکن است منتقل شود چراکه دهان حیوان دارای انواع میکروارگانیسم‌های بیماری‌زاست که می‌تواند باعث عفونت‌های دیگر هم شود بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها رخ می‌دهد.

دامپزشکی در راستای عقیم‌سازی به میدان بیایید

«دکتر شهرام ممدوحی» معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز در این‌باره، اظهار می کند: موضوع هاری به صورت آندمیک در کشور وجود دارد و احتمال انتقال آن به انسان توسط حیوانات از طریق گزش وجود دارد.

وی تصریح می کند: در ماه‌های نخست امسال نمونه‌هایی از سگ و شغال گزیدگی در بروجرد مشاهده شده که جواب نمونه‌ها مثبت هاری بود و این یک هشدار است.

معاون شبکه بهداشت بروجرد خاطرنشان می کند: برای اتلاف سگ‌های ولگرد و یا عقیم سازی آنها باید بررسی شود در این زمینه به چه میزان اعتبار نیاز است.

ممدوحی اضافه می کند: در حال حاضر تعداد حیوان گزیدگی با اتلاف سگها نسبت معکوس دارد و برای تأمین واکسن هاری اعتباری به شهرستان نمی‌دهند و این را کشوری پرداخت می‌کنند.

بنابراین واضح است که عقیم‌سازی سگ‌ها هزینه زیادی در بر خواهد داشت پس باید مکانی در نظر گرفته شود تا توسط انجمن حمایت از حیوانات نگهداری شوند.

زمینی خارج از محدوده شهر در اختیار انجمن حمایت از حیوانات قرار گیرد

«امیر ثقلینی» رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این‌باره، می گوید: بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ یک سایت به مساحت ۱۳.۵ کیلومتر در منطقه جهان آباد بروجرد به منظور دفن زباله‌های منطقه از طرف اداره منابع طبیعی به شهرداری بروجرد اعطا شد.

وی می افزاید:  قرار بود از این زمین حدود یک هکتار برای نگهداری سگ‌های ولگرد اختصاص پیدا کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد در ادامه خاطرنشان می کند: اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و طبق قانون دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، با تشکیل کارگروهی شامل شهرداری، شبکه بهداشت و یکی از دهیاران روستایی پیشنهاد می‌شود زمینی خارج از محدوده شهری و منطقه مسکونی تعیین و در اختیار انجمن حمایت از حیوانات بروجرد قرار گیرد.

سگ‌های ولگرد یک معضل شهری است

«جباری» نماینده انجمن حمایت از  حیوانات بروجرد در ادامه خاطرنشان می کند: سگ‌های ولگرد یک معضل شهری است که تیم مردمی و انجمن حمایت از حیوانات حدود یک سال است با شروع فعالیت خود در این زمینه تلاش می‌کند تا این معضل را رفع کند.

وی تصریح می کند: کشتار حیوانات هیچ دردی از جامعه درمان نمی‌کند و باید کار ریشه‌ای حل شود.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات بروجرد خاطرنشان می کند: عقیم سازی سگ‌های ماده باید انجام شود تا زاد و ولد کمتر شود.

جباری اضافه می کند: گروه تیم پزشکی انجمن در زمینه عقیم سازی با شهرداری بروجرد همکاری همه جانبه خواهد داشت.

کشتار سگ‌های بلاصاحب به هیچ عنوان در دستورکار شهرداری بروجرد نبوده و نیست

«رحیم جافری» شهردار بروجرد نیز در این‌باره، می گوید: اخیراً تصاویری دردناک در فضای مجازی درخصوص کشتار سگ های بلاصاحب منتشر و این عمل غیراخلاقی به شهرداری منتسب شده است.

وی تصریح کرد: کشتار سگ‌های بلاصاحب به هیچ عنوان در دستور کار شهرداری بروجرد نبوده و نیست و تصاویر انتشار یافته مربوط به سنوات گذشته و یا شهرهای همجوار هستند.

شهردار بروجرد خاطرنشان می کند: با عنایت به نارضایتی برخی شهروندان از حضور و تجمع سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، شهرداری بروجرد در نظر دارد با همکاری تشکلی مردم نهاد با عنوان انجمن مهر فرزانگان نسبت به ساخت پناهگاهی جهت زنده‌گیری، درمان و پلاک‌گذاری این سگ‌ها اقدام  کند که براساس شیوه نامه کنترل جمعیت حیوانات بلاصاحب ابلاغیه سال ۸۷ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور، زمین آن می‌بایست در خارج از محدوده شهری جانمایی شود.

جافری اضافه می کند: در همین راستا، پیگیری‌های لازم از طریق اداره منابع طبیعی جهت واگذاری قطعه زمین مورد نیاز، انجام گرفته است.

جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر علاوه بر اینکه آرامش و آسایش مردم را سلب می‌کند، خود به عاملی برای انتقال بیماری و تهدید سلامت شهروندان تبدیل شده است.

اینجاست که اهمیت جمع‌آوری این سگ‌ها و حل ریشه‌ای این معضل دوچندان شده بنابراین طبق مصوبه وزارت کشور، مسئولان شهری موظفند سگ‌های سرگردان در سطح شهر را زنده‌گیری و عقیم‌سازی کنند تا علاوه بر جلوگیری از زاد و ولدشان، آرامش و آسایش را نیز به شهروندان بازگردانند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
0
هرموقع بحث حمالی و اقدامات رایگان باشه دامپزشکی یادشون میفته اونم با لحن دستوری!!چشم قربان امر دیگه ای باشه!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
اعتبارات مفت که میریزی تو جیب پزشکا کم من از بخش خصوصی خرید خدمت کن
باید جلوی لینگونه زیاده خواهی بهداشت ایستاد تا مشابه سنوات قبل نشه پول و خوشی انفلوانزا رو بهداشت برد حمالیش رو دامپزشکی
نظر شما
ادامه