کد خبر: ۵۹۸۸

حکیم مهر - بورس کالا اعلام آمادگی کرده است که فرآورده‌ها و محصولات دامی که بتوان آن ها را با استانداردها و شرایط پذیرش کالا تطبیق داد را در صورت درخواست تولید کنندگان در این بازار پذیرش خواهد کرد.

بنا بر گفته مسئولان بورس کالا محصولات و فرآورده‌های دامی همچون گوشت بسته بندی شده و شیر جزو برنامه این شرکت برای پذیرش در بورس و رونق بخشیدن به رینگ کشاورزی سال جاری هستند.

در شرایطی که مسئولان بورس کالای ایران همواره بر آمادگی فنی و نرم افزاری شرکت متبوعه خود برای پذیرش و معامله کالاهای کشاورزی و دامی تاکید می کنند اما گویا اشتیاق تولیدکنندگان این نوع محصولات برای ورود به این بازار که بطور قطع مزایایی چون شفاف بودن نوع معاملات و تعیین قیمت کالاها بر اساس رقابت را دارا است، تنها در حد طرح مسئله عرضه باقی مانده است.

تا کنون مسئولانی در اتحادیه نخل داران برای عرضه خرما،‌ انجمن جوجه یک روزه برای عرضه این طیور، اتحادیه مرغداران گوشتی برای عرضه مرغ برای پذیرش این کالا در بورس صحبت هایی کرده‌اند که هنوز حتی فرم‌های لازم برای آغاز پروسه را پر نکرده‌اند تا این قضیه عملیاتی شود.

در این بین تنها مسئولان اتحادیه پنبه داران با ارائه مدارک به هیات پذیرش منتظر نهایی شدن ورود این کالا به بورس هستند تا طبق تعهد عرضه این کار را آغاز کنند.

البته باید به این نکته که شش ماه از پذیرش تخم مرغ در بورس کالا می گذرد بدون اینکه عرضه شود نیز اشاره کرد. اتفاقی که مسئولان اتحادیه مرغ تخم گذار برای آن دلایلی دارند.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت برای مصرف‌کننده، تخم‌مرغ طی شش ماهه اخیر در بورس کالا عرضه نشده است، اعلام کرد: اگر وزارت بازرگانی بتواند نهاده‌های تولید را (250 هزار تن گندم، 150 هزار تن ذرت و 50 هزار تن سویا با قیمت مناسب) برای مرغداران تامین کند، آمادگی داریم هر میزان تخم مرغ را به نرخ شانه‌ای چهار هزار و 200 تومان در هر مکانی که وزارت بازرگانی تعیین می‌کند، عرضه و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم.

هدایت اصغری درباره عدم عرضه تخم‌مرغ در بورس کالا طی شش ماهه اخیر، اظهار کرده بود: به دلیل این‌که اولویت بر تامین مصرف خانوار است طی مدت اخیر این کالا در بورس عرضه نشد تا دچار واسطه‌گری در بورس و افزایش قیمت آن نشود.

وی تصریح کرده بود: به ‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار مصرف طی شش ماهه اخیر تخم مرغ در بورس کالا عرضه نشده وهیچ گونه مشکل آلودگی نداشته است.

و حالا باید دید آیا دیگر اتحادیه ها و انجمن های فعال در حوزه کشاورزی و دامپروری نیز به دلیل چنین توجیهاتی تنها به بیان علاقه برای حضور در بورس کالا بسنده خواهند کرد یا خیر؟

 

 

نظر شما
ادامه