کد خبر: ۵۹۸۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

دانشیار گروه علوم درمانگاهی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه عامل عفونی علت کانیبالیسم (دیگر خواری) نیست، گفت: این اختلال از قبل وجود داشته و عارضه‌ای نیست که به انسان منتقل شود، بنابراین مردم با خیال راحت از مرغ استفاده کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چندی پیش کلیپ‌هایی از دیگرخواری مرغ‌ها در فضای مجازی منتشر شد که همین مسئله ابهاماتی را برای خرید مرغ در ذهن مردم ایجاد کرد، به‌همین دلیل بررسی علمی این موضوع را از زبان یک کارشناس جویا شدیم.

«دکتر شهاب بهادران» صنعت طیور مطرح می‌شود که این شایعات در فضای مجازی صحیح نیست و متاسفانه افرادی که اطلاع علمی ندارند به اظهار نظر می‌پردازند.

وی افزود: به‌عنوان مثال می‌توان به موضوع چندین‌ساله هورمون در صنعت طیور اشاره کرد که باید گفت این مسئله صحت ندارد و پروار شدن مرغ‌ها به‌خاطر تغذیه و ژنتیک قوی است، درباره کانیبالیسم (دیگرخواری) نیز باید گفت که این اختلال از قبل وجود داشته و عارضه‌ای نیست که در اثر عفونت به‌وجود آید و به‌عنوان یک بیماری به انسان منتقل شود، بنابراین مردم با خیال راحت از مرغ استفاده کنند.

بهادران به بیان علت کانیبالیسم پرداخت و ادامه داد: تغییر در شرایط محیطی مانند تراکم، نور زیاد و گرسنگی سبب عصبی‌شدن پرنده شده و باعث نوک زدن به یکدیگر می‌شود، گفتنی است که شرایط نامناسب تغذیه‌ای این روزها و کمبود نهاده‌های دامی مانند کنجاله سویا، تامین نشدن پروتئین مورد نیاز و  نمک کم این مسئله را تشدید کرده است و اگر این شرایط حل شود پرنده به آرامش روانی رسیده و این مشکل مرتفع خواهد شد و باید گفت که این موضوع برای سایر پرندگان که در یک مکان و به‌صورت صنعتی تجمع داشته و پرورش می‌یابند ممکن است رخ دهد.

دانشیار گروه علوم درمانگاهی دانشگاه شهرکرد درباره دیگر بیماری‌های شایع در مرغ‌ها بیان کرد: نیوکاسل، برونشیت عفونی، آنفلوانزای پرندگان و ... در پرندگان از گذشته‌ها وجود داشته، فرم‌هایی از آنفلوآنزا مانند H9N2 با بیماری‌زایی کم و H5N8 با بیماری‌زایی بالا نیز وجود دارد که خوشبختانه کنترل‌شده و قابلیت انتقال به انسان را ندارند، اما در بسیاری از این بیماری‌ها قدرت سرایت به انسان وجود ندارند و تنها نکته حائز اهمیت پختن کامل مرغ و تخم‌مرغ است.

وی به بیماری مشترک میان انسان و طیور اشاره و تصریح کرد: بیماری سالمونلا که عامل آن باکتری سالمونلوز است شایع نبوده و بیشتر در جوجه‌های کم‌سن با علائمی نظیر ژولیدگی، کم‌اشتهایی و اسهال خود را نشان می‌دهد، در مرغ‌های با سن بالا علائم کمتر و معمولا با اسهال جزئی بروز می‌کند، عامل آن به میزان کم به تخم‌مرغ منتقل می‌شود که با پختن کامل از بین می‌رود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
م ر
|
United States of America
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
1
4
با سلام. اگر مطلب فوق بدون دستکاری و یا افزودن کلمه ای از قول جناب دکتر بهادران در اینجا منعکس شده است بایستی بسی تاسف خورد که جناب دانشیار معنی و معادل واژه کانیبالیسم را "دیگرخواری" قرار داده است نه "همنوع خواری" !!! که تفاوت این دو واژه بسیار است.
در رابطه با آلودگی سالمونلایی در تولیدات طیور نیر ظاهرا ایشان آلودگی ناشی از سالمونلا پولوروم را که در جوجه ها روی داده و کمتر در مرغان بالغ سبب بیماری می شود و از نظر بهداشت عمومی اهمیت ندارد با آلودگی سالمونلا های پاراتیفوئیدی طیور ناشی از سالمونلا تایفی موریوم و انتریتیدیس که عامل بیماری مشترک در طبور و انسانها می باشد' اشتباه گرفته است. اگرچه مطلب ایشان سبب روشنگری است اما بک مطلب علمی بایستی عاری از چنین اشتباهاتی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
احتمالا اشتباه تایپی بوده
چون بیماری را هم سالمونلا و عامل را سالمونلوز نوشتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
1
1
قطعا اشتباه تایپی ناشی از کپی و پیست مصاحبه کننده بوده است
نظر شما
ادامه