کد خبر: ۶۰۲۸۳
 

گربهها به بیتفاوت بودن نسبت به افراد اطراف خود معروف هستند. تقریباً تمامی صاحبین گربههای خانگی تصدیق میکنند که وقتی گربۀ خود را به اسم صدا میکنند، او تظاهر به نشنیدن میکند. اما مطالعات جدید حاکیست که گربهها نام خود را بلدند، حتی وقتی که صدایشان میکنید و آنها بدون توجهی میروند!

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، استاد دانشگاه سوفیا در توکیو و محقق رفتار شناس حیوانات  Atsuko Saito در مطالعاتی که انجام داده ثابت کرده که گربه ها صدای صاحب خود را می شناسند.

در بررسی دیگری که بر روی 78 گربۀ خانگی انجام شد  Saito در ابتدا از صاحبین این حیوانات خواست 4 کلمه را که مشابه نام گربه شان بود صدا کنند تا زمانی که حیوان به آن کلمات عادت کرده و دیگر پاسخ یا واکنشی ندهد. سپس از صاحب هر حیوان خواستند که نام واقعی گربه را که در میان گربه های دیگر قرار داشت صدا بزند و واکنش حیوان را دیدند گربه یا با میو کردن به صاحب خود جواب می داد و یا با تکان دادن گوش ها یا دُم خود نشان می داد که نام خود را در میان نام های دیگر شنیده و شناخته است. این مطالعه در مجلۀ علمی  Scientific Reports در آوریل 2019 میلادی چاپ و منتشر شد.

در مطالعۀ دیگری از افراد غریبه خواسته شد تا نام گربه را ادا کنند. اگرچه واکنش گربه ها به پُررنگی واکنشی که به صاحب خود داشتند نبود، اما همچنان نشان میدادند که نام خود را شناخته اند.

John Bradshaw محقق رفتارشناس و تعاملات انسان – حیوان در دانشگاه  Bristol می گوید: "این مطالعه به وضوح نشان می دهد که گربه ها در تعامل با صاحبانشان نام خود را به خوبی می شناسند" اما  Bradshaw نمی تواند در رابطه با واکنش گربه ها به غریبه ای که نام آنها را ادا کند با اطمینان بگوید

Saito در این زمینه می گوید: "هیچ مدرکی مبنی بر اینکه گربه ها همانند ما انسان ها درک و شناخت فردی از خود و اسمشان داشته باشند نیست و تشخیص نامشان از میان نام های دیگر بحثی متفاوت است. همانطور که بحث تعلیم دستوراتی – همانند سگ ها – به گربه ها متفاوت است."

Bradshaw در این زمینه می گوید: "گربه ها در زمینۀ تعلیم به خوبی سگ ها هستند فقط علاقه ای ندارند آنچه را که یاد گرفته اند به صاحب خود نشان دهند!"

 

برچسب ها: گربه، دامپزشکی،
نظر شما
ادامه