کد خبر: ۶۰۴۳

حکیم مهر - سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اطمینان مصرف‌کنندگان از حلال بودن مصرف گوشت‌های وارداتی و داخلی گفت: بیش از 400 ناظر شرعی بر کشتار حلال دام و طیور داخلی نظارت دارند و ذبح شرعی برای دام و طیور در 30 تا 40 کشور که واردات فرآورده‌های گوشتی به ایران دارند، همچون پاکستان، هندوستان، لهستان، آلمان، برزیل و استرالیا با نظارت ناظران اعزام شده انجام می‌شود.

حجت الاسلام محمدباقر لیاقتی درباره نظارت بر کشتار شرعی دام، طیور و تولید غذای حلال در کشور اظهار کرد: نظارت شرعی سازمان دامپزشکی بر تولید فرآورده‌های گوشتی چه برای مصرف در کشور اسلامی و چه غیر اسلامی اعمال می‌شود که براین اساس برای ذبح شرعی دام در کشورهای غیر اسلامی همچون برزیل و آلمان ناظران شرعی اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات نظارت بر کشتار و ذبح شرعی برای دام و طیور در 30 تا 40 کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: در کشورهایی که واردات فرآورده‌های گوشتی به ایران دارند ناظر شرعی حضور داشته و در کشورهایی همچون پاکستان و هندوستان از روحانیون حاضر در همان کشورها استفاده می‌شود.

لیاقتی گفت: در حال حاضر ناظر شرعی بر ذبح حلال در کشورهای لهستان، آلمان، برزیل، هند و پاکستان و استرالیا نظارت دارند و طبق ماده هفت قانون، کلیه مبادی ورودی، خروجی و بسته‌بندی‌ِهای و مراکز تولید مواد پروتیئنی ناظر وجود دارد تا گوشت غیر شرعی در کشور مصرف نشود.

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اطمینان مصرف‌کنندگان از حلال بودن مصرف گوشت‌های وارداتی و داخلی گفت: کشتار در همه کشتارگاه‌های صنعتی، سنتی و نیمه صنعتی دام و طیور چه در داخل و چه در خارج با نظارت نمایندگان حوزه ولی فقیه در سازمان دامپزشکی انجام می‌شود.

وی افزود: در کشتارگاه‌های صنعتی که عموما کشتارگاه‌های طیور هستند، از ابتدا تا انتهای کشتار و بسته‌بندی نظارت صورت می‌گیرد. در کشتارگاه‌های نیمه صنعتی دام و طیور نیز مرتبا ناظران حضور دارند اما در کشتارگاه‌های سنتی چون حجم کشتار کم است، در ساعت کاری ناظران شرعی حاضر هستند.

به گفته لیاقتی در حال حاضر حدود 600 کشتارگاه دام و طیور در کشور فعال است که بیش از 400 ناظر شرعی بر کشتار نظارت دارند.

 

نظر شما
ادامه