کد خبر: ۶۰۸

مدیرکل دفتر بررسی مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی ایران درباره مبارزه با بیماری سل گاوی، علاوه بر کشتار دام‌های آلوده، سالانه نسبت به آزمایش یک میلیون و 400 راس دام اقدام می‌کند.

دکتر حسن اختیارزاده  با بیان اینکه هم‌اکنون در دامداری‌های کشور سالانه نزدیک به یک میلیون و 400 راس دام آزمایش سل می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر آلودگی دام‌های کشور در سطح پایین است یا به عبارتی در هر یک هزار راس گاو، تنها 2 راس گاو آلوده وجود دارد.

وی درباره بیماری سل گاوی خاطرنشان کرد: ‌این بیماری در گاوها مطرح است و عامل آن نوعی باکتری است که قابل انتقال بین انسان و حیوان است.

اختیار زاده تاکید کرد: انتقال بیماری به انسان در ابعاد بهداشت عمومی، خسارت سنگینی را وارد می‌کند. سازمان دامپزشکی ایران براساس قانون مصوب سال 1350 و آئین نامه‌ی ریشه‌کنی سل گاو مصوب سال 1384 هئیت وزیران،‌ بحث مبارزه با این بیماری را در دستور کار خود دارد.

مدیرکل دفتر بررسی مبارزه و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در همین راستا، نسبت به آزمایش گاوهای موجود در سطح گاوداری‌ها اقدام و در صورت شناسایی گاو آلوده، نسبت به کشتار آن دام در کشتارگاه‌های مجاز تحت نظر دامپزشکی اقدام می‌شود.

اختیارزاده در پایان تصریح کرد: همچنین براساس آیین‌نامه‌ی ریشه‌کنی سل گاوی و در جهت حمایت از دامداران برای همکاری لازم، هزینه‌ای تحت عنوان غرامت به دامدار پرداخت می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه