کد خبر: ۶۰۸۱

حکیم مهر - در حالی که در دوره سوم شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی، رئیس این سازمان از تأسیس اورژانس و امداد دامپزشکی برای نخستین بار خبر داده بود و البته این مسئله از سه سال قبل تاکنون اجرایی نشده است ، سازمان امداد و نجات خواستار تشکیل گروه‎های امداد دامپزشکی شد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خواستار تشکیل گروه های امداد دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و حیوان در مناطق آسیب دیده ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی شد.  
 'محمود مظفر' افزود: در زمان حادثه شماری از حیوانات تلف شده و از بین می روند که وجود اجساد آن ها در منطقه سانحه دیده سبب ایجاد آلودگی های فراوان در محیط های طبیعی و جوامع انسانی می شود که برای رفع این مشکل، تشکیل گروه های امداد دامپزشکی به همت سازمان های دخیل در امر مدیریت بحران ضروری به نظر می رسد.
وی گفت: این تداخل زیستی انسان و حیوان سبب می شود تا به دلیل انتقال آلودگی از حیوانات تلف شده به انسان ها، مشکلات بهداشتی فراوانی در جامعه آسیب دیده بروز کند که در این میان خطر بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به گفته مظفر، شرایط غیر بهداشتی دفع انسان ها، تماس حیوانات با مدفوع انسانی و آلودگی محیط زندگی انسان ها با مدفوع حیوانی، همگی سبب انتقال عوامل بیماری زا شده و سلامت جامعه انسانی و منطقه آسیب دیده را به خطر خواهد انداخت.
وی افزود: جمع آوری حیوانات اهلی زنده و تفکیک محل نگهداری آن ها از اردوگاه های اسکان اضطراری و موقت انسانی، گام دیگری است که به سلامت جامعه انسانی آسیب دیده کمک بیشتری خواهد کرد.
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار داشت: در زمان بروز حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی نخستین مساله و اولویت همه گروه های امداد رسان، نجات جان انسان های گرفتار و سپس اسکان اضطراری آسیب دیدگان و ارایه سایر خدمات امدادی، حمایتی و بهداشتی است.
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت:‌ سکونت گاه های روستایی معمولا به دلیل نوع بافت ساختمانی و مصالح به کار رفته در سازه های آن ها، آسیب پذیرترین مناطق روستایی هستند که بروز سوانح طبیعی بیشترین خسارات و خرابی ها را نیز در همین مناطق خواهد داشت و طبعا دامنه این آسیب ها گریبان حیوانات را نیز خواهد گرفت. 

 

در این زمینه به بخشی از گفتگوی حکیم مهر با دکتر آقامیری رئیس سازمان نظام دامپزشکی که سال 1387 انجام شده توجه نمایید :

 

حکیم مهر : روز جهانی دامپزشکی شما در میزگرد مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و بعداً در روز چهارده مهر ماه دو نکته را مطرح فرمودید. اول اینکه وعده دادید که بحث تعرفه ها بالاخره بعد از مدتها و سالها به نتیجه می رسد. دوم بحث طرح امداد یا اورژانس دامپزشکی برای اولین بار در ایران بود. اول بفرمایید بحث امداد و اورژانس به کجا رسید؟

دکتر آقامیری : Veterinary emergency را اولین بار نه تنها در ایران بلکه در مقایسه با خیلی از جاها اولین بار در دنیا است. خوب در ایران که طبیعی است اولین بار باشد. چون کسی تا بحال انجام نداده است. این طرح تدوین شده است و با هلال احمر برای بهتر انجام شدن این طرح جلسه ای را تنظیم کردیم که بتوانیم بهتر نتیجه بگیریم.


 

نظر شما
ادامه