کد خبر: ۶۰۹۲۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
نگاه شما:
دانشجویان دامپزشکی در دوره دکترای حرفه‌ای با فهرست طولانی از سرفصل‌های درسی مواجهند که پس از فراغت از تحصیل و ورود به حرفه طبابت، بعضاً کمترین سهم در طبابت بالینی را داشته و کاربردی نمی‌باشند ...
 

اهمیت دندان‌پزشکی در حیوانات

دکتر آذین توکلی

متخصص جراحی دامپزشکی

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار

عضو انجمن دندانپزشکان دامپزشکی اروپا

بستر علمی حرفه دامپزشکی در جهان امروز گسترده‌تر شده است، به‌طوری‌که بیانگر ارتقای روش‌های درمانی، بهبود تجهیزات و بالندگی فرآیند پیشرفت در طبابت دامپزشکی می‌باشد. بنابراین برای ترسیم آینده درخشان‌تر دانش دامپزشکی کشورمان ناگزیریم تا با روند توسعه جهانی همسو گردیم.

رشد جمعیت حیوانات خانگی به‌ویژه در کلان‌شهرها و رابطه تنگاتنگ سلامت حیوانات خانگی با سلامت جسمی و روانی جامعه علی‌الخصوص در دوران پاندمی کووید-۱۹ بیشتر مشهود شد. بنابراین توجه به بیماری‌های فراگیر از جمله بیماری‌های دهان و دندان در حیوانات خانگی، به همان اندازه سلامت دهان و دندان در انسان‌ها از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

بیماری‌های دهان و دندان یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌هایی هستند كه توسط دامپزشكان تشخیص داده می‌شوند. از سوی دیگر اغلب صاحبان حیوانات خانگی فاقد دانش و آگاهی کافی در زمینه رعایت مراقبت بهداشتی دهان و دندان حیوانات خود می‌باشند، به‌طوری‌که عدم توجه و تاخیر در تشخیص این گروه از بیماری‌ها، می‌تواند مخاطرات بسیار و جبران‌ناپذیری را برای دام ایجاد نماید.

هر چند در سال‌های اخیر اهمیت و ضرورت ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی در لیست خدمات اغلب مراکز درمانی دامپزشکی دیده می‌شود، همچنان ضرورت آموزش‌های آکادمیک مدون در دانشکده‌های دامپزشکی مورد امعان نظر قرار نگرفته است؛ اگر چه دانشجویان دامپزشکی در دوره دکترای حرفه‌ای با فهرست طولانی از سرفصل‌های درسی مواجهند که پس از فراغت از تحصیل و ورود به حرفه طبابت، بعضاً کمترین سهم در طبابت بالینی را داشته و کاربردی نمی‌باشند. لذا تغییر نگاه در برنامه‌ریزی‌های کلان با توجه به نیاز جامعه در برخی علوم بالینی به شدت احساس می‌شود. در نتیجه با در نظر گرفتن درصد بالای بیماران نیازمند درمان در این حوزه، ضروریست سهم و جایگاه ناچیز آموزش دندانپزشکی دامپزشکی در سطوح آموزش‌های دانشگاهی کشورمان مورد توجه و لطف مسوولان و برنامه‌نویسان درسی قرار گیرد.

امید است در سال‌های آینده نگاه مسوولان و برنامه‌ریزان آموزشی به مجموعه آموزش‌های بالینی، به‌ویژه دندانپزشکی دامپزشکی بیشتر معطوف گردد تا دانشجویان در سطح دوره دکترای عمومی و تخصصی از دانش کافی در این حوزه بهره‌مند شده و همسو با این دانش در جهان امروز، با ارتقای آنچه از آن به standard of care در طبابت دامپزشکی نام می‌برند همراه گردیم، چرا که دندانپزشکی دامپزشکی سهم قابل تاملی را در آن داراست.

آذین توکلی

پاییز ۹۹

منبع: خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران (ماهنامه هدهد)

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گوریل انگوری
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
1
5
خدمت همکار گرامی سلام
خانم دکتر با توجه به افزایش سرسام اور مواد دندانپزشکی و نبود ابزار های دندانپزشکی در دانشکده ها و چه بسا عدم اشراف مربی به مسائل درمانی دندان باید قبول کنیم که این رویه تصمیم سازی برای وارد کردن این بخش در آموزش دامپزشکی روندی طولانی تصمیم سازان درپیش دارند و این حوزه فعالیت در مقیاس های گسترده ای آموزش نمی‌توان داد و سر تیتر های این بحث در دوره *فوق تخصص گنجانده می‌توان کرد و تصور نمیکنم که بتوانیم حداقل تا ده سال آینده این مورد عملیاتی شود.
مباحث پروتز حتی برای خود دانشجویان دندانپزشکی بسیار سخت و پیچیده است
مبحثی همانند اکلوژن و ریستوریشن موضوعی نیست که به سادگی بتوان پوشش داد ولی بایست از جایی شروع کرد.

سپاسگزارم از زحمات شما
برای شما آرزوی موفقیت دارم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
حالا چرا گوریل انگوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
انگوری انگوری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
5
2
با سلام در این مقوله بهتر است دندان پزشکان وارد شوند که علم و تجهیزات این کار را دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
نظرت چیه در حوزه ی تصویربرداری هم رادیولوژیست های انسانی وارد شوند؟ چشم هم چشم پزشکان، قلب هم متخصصین قلب در حوزه دام بزرگ هم مهندسان دامپروری.
اصلا نظرت چیه دندانپزشکان تو مطب یه انسان ببینن یه سگ یه گربه دوباره یه بچه؟
یا بقیه تخصص های پزشکی همینطور؟
یکم درباره شناخت مرزهای رشته ها بیشتر وقت بزار.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
موافقم
دکتر ص ب همدانشکده ای قدیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
4
4
تبریک میگم خدمت خانم دکتر عزیز

همکارانی چون شما مرزهای جدیدی در حرفه دامپزشکی که در آنسوی مرزها عادی و طبیعی است را ایجاد می کنند و پتانسیل های این حرفه را به رخ میکشید
نگران سخن پراکنی عده ای بی خبر که به دندانپزشکان بسپارید و ... را گوش نکنید اینها از شاه عبدالعظیم آنطرفتر نرفته اند
ابتدا شما را جدی نمی گیرند و بعد مسخره میکنند و قدم بعدیشان دشمنی با شماست و در آخر شما به نمادی تبدیل میشوید که ستایشتان می کنند ادامه دهید ما هم میخوانیم و لذت میبریم
سلیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
4
5
آیا یک پزشک می‌تواند ادعای دندانپزشکی کند؟

دندانپزشکی، خودش یک رشته و همتراز دامپزشکی، واحد درسی دارد

پس باید رشته دندانپزشکی دام تاسیس شود!
اما آیا مشتری و درآمد لازم را خواهد داشت؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه