کد خبر: ۶۰۹۳۷

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است ولی همچنان خطر شیوع این بیماری جدی است و اگر غفلت شود با طغیان بیماری مواجه می شویم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر بهلول تکلوی» با بیان اینکه اکیپ های بیماری یاب دامپزشکی با تدابیر ویژه مراقبتی و عملیاتی و به صرت شبانه روزی عملیات رصد و پایش بیماری را انجام میدهند، افزود در این راستا از ابتدای سالجاری 9435مورد نمونه برداری از فارمهای صنعتی طیور استان  انجام و به آزمایشگاههای مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

این مقام مسئول در دامپزشکی تصریح کرد: استان اردبیل به دلیل اقلیم سرد، تراکم بالای فارمهای پرورش طیور، هم مرز بودن و داشتن بیش از 300 کیلومتر نوار مرزی مشترک با کشور جمهوری آذربایجان، وجود تالاب ها و زیستگاههای طبیعی برای پرندگان مهاجر و قرار گرفتن در کریدور و مسیر مهاجرت این پرندگان و علاقه دیرینه مردم و روستاییان استان به نگهداری از طیور بومی و سنتی در منازل و روستاها، شرایط بسیار حساسی در مقابله و پیشگیری از این بیماری دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان بار دیگر از فعالان صنعت طیور و مدیریت واحدهای پرورش طیور استا ن خواست با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از بیماری معمول داشته و ضمن همکاری مستمر و تنگاتنگ با دامپزشکی توصیه های کارشناسان این اداره کل را مد نظر قرار دهند.

دکتر تکلوی در بخش دیگری از سخنان خود از توزیع 99 میلیون و 351 هزارو 131 دز واکسن طیور از ابتدای سال جاری  در استان خبر داد و افزود این میزان واکسن برای پیشگیری از از بیماریهای مختلف و واگیردار طیور در بین فارمهای پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون به موقع، رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه ای و مدیریت مناسب در طول دوره پرورش نقش عمده ای در کنترل بیماریهای طیور دارد، خاطر نشان کرد تنظیم برنامه واکسیناسیون واحدها بر اساس شرایط بهداشتی، قرنطینه ای و نظارت دقیق بر فرایند واکسیناسیون در ایمن سازی جمعیت طیور اهمیت اساسی دارد.

دکتر تکلوی در پایان سخنانش با یاد آوری اینکه دامپزشکی نظارت کاملی بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان دارد بر تضمین سلامت این فروارده ها که با نظارت بهداشتی دامپزشکی تولید شده است تاکید کرد و افزود سلامت این فراورده ها کاملا مورد تایید است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 
نظر شما
ادامه