کد خبر: ۶۱۱۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

درحالی طی روزهای سرد سال با افزایش غذارسانی‌های دستی به حیوانات شهری ازجمله سگ و گربه مواجهیم که به گفته برخی از کارشناسان این کار نه‌تنها به‌دلیل تغییر رفتار اکولوژیک و افزایش بی‌رویه جمعیت آن‌ها خطرناک است بلکه غذارسانی‌های افراطی مشکلاتی را از جهت سلامت برای این‌گونه از حیوانات ایجاد می‌کند. یک فعال محیط‌زیست می‌گوید که این موضوع قابل ساماندهی است اما متاسفانه دستگاه‌های مسئول به‌درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند و از سوی دیگر به مردم نیز آموزش‌های لازم داده نمی‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمد درویش» دراین‌باره اظهار کرد: سگ‌ها و گربه‌ها یکی از قدیمی‌ترین حیواناتی هستند که توسط بشر اهلی شده‌اند و همیشه باید کنار انسان زندگی کنند. برای مثال در کشورهای اتحادیه اروپا هرگز سگ یا گربه بدون صاحبی را در خیابان‌ها نمی‌بینیم. تمامی سگ و گربه‌ها در کشورهای پیشرفته دنیا مالک حقیقی دارند و یا توسط دستگاه‌هایی مثل شهرداری جمع‌آوری و در پناهگاه‌های مشخصی نگهداری می‌شوند تا زمانی‌که فردی به‌صورت داوطلبانه آن‌ها را به سرپرستی بپذیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سگ‌ها و گربه‌های بدون صاحب در این کشورها شناسنامه پزشکی دارند و عقیم شده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما این مسئله رعایت نمی‌شود و شهرها و اطراف‌شان پر از سگ‌ها و گربه‌های بدون صاحب است این درحالیست که دستگاه‌های متولی به‌ویژه شهرداری‌ها باید نسبت به جمع‌آوری و نگهداری از آن‌ها در منطقه‌ای امن، عقیم‌سازی و چک کردن فاکتورهای پزشکی اقدام کنند.

این فعال حوزه محیط‌ زیست با بیان اینکه به‌دلیل وجود خلاهایی برای مدیریت سگ‌ها و گربه‌های بدون صاحب در مناطق مختلف کشور ما، مدیریت این مسئله به مردم سپرده شده است و آنان وارد عمل شده‌اند، گفت: به‌هرحال مردم گاهی اوقات نسبت به این موضوع احساسی عمل می‌کنند و با غذارسانی‌های افراطی به این حیوانات سبب می‌شوند که رفتار اکولوژیک آن‌ها تغییر کند و جمعیتشان بیش از حد زیاد شود.

درویش افزود: برای مثال درحال‌ حاضر با افزایش تعداد موش‌ها در سطح شهر تهران مواجه هستیم این درحالیست که شکارچی طبیعی آن‌ها یعنی گربه‌ها انگیزه‌ای برای این شکار ندارند و به‌نوعی رفتار اکولوژیک آن‌ها تغییر کرده است. ازسویی دیگر غذارسانی‌های افراطی به حیوانات شهری سلامت آن‌ها را نیز به خطر خواهد انداخت چرا که از یک سو هر حیوانی غذای مخصوص به‌خود را دارد و از سویی دیگر چاقی مفرط عمر آن‌ها را کوتاه می‌کند.

این کارشناس محیط‌ زیست در ادامه با اشاره به‌اینکه درحال‌ حاضر در کوهستان‌های اطراف تهران هیچ جنبنده‌ای ‌به‌جز سگ دیده نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع به دلیل این است که عده‌ای با غذارسانی‌های افراطی به سگ‌ها سبب افزایش جمعیت آن‌ها و به‌دنبال آن از بین رفتن سایر موجودات زنده ازجمله میش‌بره‌ها شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم سگ‌ها در طبیعت رها باشند و به حیات‌وحش آسیب وارد کنند، اظهار کرد: سگ به‌دلیل رفع نیازهای انسان یعنی نگهبانی، محافظت از گله و ... به‌وجود آمده است و باید در کنار انسان زندگی کند. متاسفانه ما به این معادله به‌صورت منطقی نگاه نمی‌کنیم و از سویی دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط از زیربار مسئولیت نگهداری از حیوانات بلاصاحب شانه خالی کرده‌اند و اکنون با بی‌نظمی مواجه هستیم.

درویش در پایان با انتقاد از اینکه قانون حمایت از حیوانات - که برای این مسائل راه‌حل‌هایی ارائه داده است - حدود پنج سال است که به تصویب نرسیده و در رفت و برگشت بین سازمان حفاظت محیط‌ زیست و مجلس و سایر دستگاه‌ها است، گفت: این موضوع با ابزارهای قانونی قابل ساماندهی است اما متاسفانه دستگاه‌های مسئول به‌درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند. از سویی دیگر به مردم نیز آموزش‌های لازم داده نمی‌شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Denmark
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
حالا شما این را بروید به این ملتی که کنار جاده ها چیپس و پفک و ته مونده غذاشون رو به سگ ها می دهند بگو تا فریاد وا مصیبتها سر دهند و شما را به جرم دشمنی با حیوانات شقه شقه کنند.این سگ ها در کنار جاده ها جمع می شوند برای خوردن اشغال های شما و سبب تصادفات می شوند و شما سهمی در این حوادث دارید
Arghavan Mofidi
|
Germany
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
اظهارنظر تخصصی برخی از دوستان در مواردی که در اون تخصصی ندارن همیشه برای من عجیب بوده و هست.
نظر شما
ادامه